• תפריט
משפט

פרופ' יוסף אדרעי: "המדינה השתמשה בספרי באופן מטעה"

ספרו של פרופ' אדרעי על חוק התקציב שימש את המדינה להדיפת העתירה נגד השימוש התכוף בהעברות תקציביות. הבעיה היא שלפי הכותב, מדובר בפרשנות שסותרת את הכתוב בספר ואף מרוקנת את חוק התקציב מתוכנו

משה גורלי 08:1816.07.14

"פרשנות המדינה מרוקנת מתוכן את כל הרעיון של חוק התקציב, וודאי שהיא מנוגדת לקטעים המצוטטים מספרי. הציטוטים מהספר מתעלמים מהמסר העיקרי שלו ועלולים להיחשב, חלילה, כניסיון להטעות". את הביקורת הקשה הזו משמיע פרופ' יוסף אדרעי כלפי המדינה שמשתמשת בספרו "פירוש לחוק יסוד משק המדינה" כדי להדוף את עתירתה של ח"כ סתיו שפיר. שפיר, באמצעות עו"ד אפי מיכאלי ועו"ד חגי קלעי, עתרה נגד השימוש הנרחב של האוצר בוועדת הכספים כדי לאשר העברות תקציביות במהלך השנה.

העתירה נשמעה בבג"ץ לפני כחודש, ובג"ץ קצב לצדדים שלושה חודשים כדי לגבש הסכמות ונהלים לניוד סעיפים ממטרה אחת לאחרת ולקבוע מתי נדרשת חקיקת הכנסת ומתי ניתן להסתפק בוועדת הכספים.

 

פרופ' יוסף אדרעי. "חוק התקציב קשיח ואין לשנותו" פרופ' יוסף אדרעי. "חוק התקציב קשיח ואין לשנותו"

 

"אי־הבנה בסיסית"

 

פרופ' אדרעי כועס על השימוש בו ובספרו כדי לחזק עמדה שהוא מתנגד לה בחריפות: "ברור לחלוטין שמי שכתב את התגובה לוקה באי־הבנה בסיסית של פרשנות משפטית. כל הציטוטים מספרי מעידים על התכלית הברורה - אין לסטות מחוק התקציב. החריגים היחידים הם כשמדובר בהעברות עד 1.95 מיליון שקל. כל העברה תקציבית בסכום גבוה יותר מחייבת חקיקה מיוחדת, ואסור שחקיקה כזו תהיה שגרתית אלא רק בנסיבות מיוחדות במינן".

 

ייתכן שעמדת המדינה לגיטימית ושמותר לה למתוח את הפרשנות לחוק לפי יעדים שמכתיבה הממשלה. זה תפקידם של היועץ המשפטי ושל המשרד - לאפשר לממשלה להגשים את מדיניותה ככל שהחוק מאפשר - והגמישות של החוק נבחנת מדי פעם בבית המשפט העליון. הפעם גייסה המדינה את ספרו של אדרעי. גם זה לגיטימי, אפילו כשהמחבר עצמו מתנגד לגיוס הזה.

 

"מסקנת הספר פשוטה וברורה", טוען אדרעי. "התקציב קשיח. אין לשנותו באמצעות העברות אלא כשמדובר בסכומים נמוכים. במקרים נדירים יכולה הכנסת לחוקק חוק תקציב נוסף. אלה החריגים היחידים. קל וחומר שאין לעקוף את נוקשותו של חוק התקציב ואת האמצעי של החוק לתקציב נוסף באמצעות העברות שלא בהתאם לאמור בחוק - בין אם השינוי נובע מצורך צפוי ומתוכנן ובין אם בלתי צפוי".

 

אדרעי מסכים שהמחוקק אכן צפה מצבים שדורשים שינויים בחוק התקציב: "שינויים קטנים ובלתי צפויים של קצת פחות מ־2 מיליון שקל שמתעוררים במהלך השנה", אומר אדרעי ומפנה לציטוט מספרו: "למטרות נוספות ודחופות שהתגלו במהלך שנת התקציב. לא למטרות של שינוי מדיניות במהלך שנת התקציב, אלא לאותם מקרים לא שכיחים שבהם נוצר צורך בלתי צפוי ואובייקטיבי בהוצאת כספים שלא נצפתה בעת הכנת התקציב השנתי ואישורו. על כן הממשלה לא מוסמכת להציע לכנסת במסגרת הסעיף הנדון למחוק סעיפים מתוך התקציב שהיא עצמה הגישה ולא לשנות את יעדיו אלא רק להוסיף פרטים על התקציב הקיים".

 

"להוכיח זיקה ישירה"

 

בימים אלה העבירה ח"כ שפיר באמצעות מיכאלי וקלעי את עיקרי עמדתה למשרדי האוצר והמשפטים. בין היתר, מתייחס המסמך למקרים כמו מבצע צוק איתן. גם שפיר מקבלת את הגדרתן כ"לא צפויות ולא מתוכננות", שניתן להכשירן בוועדה: "לתפיסת העותרת, כשמדובר באירוע חיצוני שלא ניתן היה לתכנן או לצפות כגון אסון טבע, מלחמה, טיפול במגיפה, על המדינה להוכיח זיקה ישירה בין האירוע הבלתי מתוכנן לבין ההוצאה המתבקשת כבסיס לאישור ההוצאה במסגרת העברה תקציבית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x