• תפריט
חדשות טכנולוגיה

אמזון וגוגל מתכוננות למהפכת הטלוויזיה המתקרבת של אפל

בשבוע שעבר השיקה אמזון את פייר TV, סטרימר שבנוסף לשירותים שאפל TV והכרומקאסט של גוגל מציעים, מריץ משחקים מקוונים. אבל בזמן שאמזון וגוגל מנסות לשפר את השירותים הקיימים, אפל עובדת על מכשיר שיחולל שינוי משמעותי בחוויית הצפייה של ימינו

עומר כביר 11:1416.04.14

מה לא אמרו עליה בעשור האחרון: שזמנה עבר, שהאינטרנט הורג אותה, שהיא רק לזקנים. אבל למרות כל ההשמצות והנבואות השחורות, הטלוויזיה עדיין כאן, ואם תשאלו את חברות הטכנולוגיה הגדולות, היא גם לא הולכת לשום מקום.

זו כנראה הסיבה לכך שכמה מהחברות הבולטות, כמו גוגל ואמזון, משיקות בימים אלו מהלכים חדשים בניסיון לכבוש את המדיום הישן ולהפוך אותו לחכם יותר.

עליית המחשב והאינטרנט, במיוחד מאז ימי הפס הרחב, שירותי הסטרימינג ומכשירי המובייל היוו איום לא פשוט על מסך הטלוויזיה המסורתי. במקום צריכה פסיבית על הספה לפי לו"ז קבוע מראש, פתאום אפשר לבחור בתכנים הרצויים בהתאם למקום ולזמן שהכי נוחים לצופה.

 

השמועות על מות המסך הקטן היו מוקדמות השמועות על מות המסך הקטן היו מוקדמות

 

הניסיונות האחרונים להביא את המכשיר לעידן האינטרנט זכו להצלחה מוגבלת במקרה של טלוויזיות חכמות, או לכישלון חרוץ במקרה השאפתני של גוגל TV. מרבית צופי הטלוויזיה עדיין צורכים את התכנים שלהם באותה צורה כבעבר, ולכל היותר מקליטים סדרה לצפייה מאוחרת יותר או משלימים פרקים ב־VOD.

 

אבל עכשיו, כמה מהחברות המשפיעות ביותר בעולם הטכנולוגיה, וכאלו שעל שמן רשומות כמה מהפכות לא קטנות, מנסות לחולל שינוי בצריכת התכנים בטלוויזיה ומצטרפות בכך לענקיות אחרות.

 

אמזון משיקה סטרימר שהוא גם קונסולת משחק זולה

 

אמזון חוללה כבר לפחות שתי מהפכות בכל הנוגע למדיה: הראשונה כשהפכה את עסקי מכירת הספרים המקוונים לפופולרי, והשנייה כשהובילה באמצעות הקינדל את המעבר מספרים מודפסים לדיגיטליים. בסוף השבוע שעבר השיקה את ה־פייר TV.

 

מנכ"ל אפל טים קוק. דיווחים על מגעים עם ספקיות תוכן מנכ"ל אפל טים קוק. דיווחים על מגעים עם ספקיות תוכן צילום: איי אף פי

 

המכשיר נועד בעיקר להציג תכנים שמשתמשים רוכשים או שוכרים מאחד משירותי אמזון הדיגיטליים, ותומך גם בתכנים של ספקים חיצוניים דוגמת נטפליקס. בכך הוא דומה למכשירים אחרים, כגון אפל TV או הכרומקאסט של גוגל. ואולם, הפייר TV כולל גם תכונה ייחודית: הפעלת משחקים מקוונים. לצד הסטרימר, אמזון צפויה לשווק בקר משחקים ייעודי שאיתו יוכל המשתמש לשחק באלפי משחקים של חברות כמו דיסני.

 

בכך היא מנסה לעשות אינטגרציה בין שני מכשירים נפרדים — סטרימרים וקונסולות משחק. לא מדובר במהלך מקורי של החברה, שכן קונסולות כמו האקסבוקס של מיקרוסופט כוללות עוד מהדור הקודם יכולות שמאפשרות להן להזרים תוכני וידיאו ומוזיקה משירותים שונים. קונסולת האקסבוקס נחשבת למובילה בתחום של הפיכת קונסולת המשחקים למרכז בידור ביתי ורב־תחומי, אבל נקודת התורפה שלה היא המחיר הגבוה (500 דולר) שבו היא נמכרת, בזמן שמחירי סטרימרים חכמים נעים בין כ־35 דולר לכרומקאסט של גוגל ועד 99 דולר לפייר TV ולאפל TV.

 

גוגל מנסה לתקן את טעויות העבר עם מכשירים חדשים

 

גוגל, בינתיים, מתכננת מהלך רחב יותר. על שם החברה רשום אחד הכישלונות הגדולים ביותר בשוק הטלוויזיה — גוגל TV, מערכת הפעלה לטלוויזיות חכמות שהיתה אמורה להמציא מחדש את האופן שבו אנחנו צורכים תכנים על המסך בסלון, אבל הצליחה בעיקר להתרסק. בקיץ שעבר שבה גוגל לזירה עם חזון שאפתני פחות — כרומקאסט: סטרימר חכם, זול וזעיר (בגודל של כונן USB מגודל). יכולותיו דומות לאלו של סטרימרים אחרים, ומתמקדות בהזרמת תכנים משירותים מקוונים. הוא נשלט באמצעות סמארטפון, טאבלט או מחשב.

 

המכשיר נחשב פופולרי יחסית, וכבר עורר חקיינים. מעודדת מההצלחה, גוגל צפויה עתה, לפי דיווח של האתר The Verge, להשיק פלטפורמה חוצת מכשירים חדשה בשם אנדרואיד TV. הפלטפורמה לא תנסה להמציא את צריכת התוכן בטלוויזיה מחדש, כפי שניסתה לעשות גוגל TV, אלא תציג ממשק הדומה יותר לזה שניתן למצוא בסטרימרים אחרים.

 

הייחודיות של אנדרואיד TV עתידה להתבטא בהצגת המלצות על תכנים שונים במסך הבית של הפלטפורמה, והמטרה היא שהמשתמש ייגש ישירות לתכנים המומלצים שמוצגים לו מבלי לנווט בתוך אפליקציות או רשימות VOD.

 

הגל הנוכחי של פתרונות לחוויית הצפייה בטלוויזיה שונה מאוד מהחזון הגדול שהציגה גוגל עם חשיפת גוגל TV ב־2010. אז, השאיפה היתה לייצר ממשק משתמש אחד שיאפשר ליהנות מכל התכנים. בעיות שימושיות ובעיקר קושי ביצירת הסכמים מול ספקיות התוכן מנעו מחזון זה להתרומם.

 

אפל עובדת על המהפכה האמיתית בתוכן הטלוויזיוני

 

החזון החדש דומה לזה שאפל מקדמת כבר שנים באמצעות אפל TV. חברות כמו גוגל ואמזון הבינו רק לאחרונה שייתכן שהטלוויזיה לא מוכנה למהפכה גדולה, והן מאמצות באיחור חזון ביניים שאפל כבר מכירה היטב. אבל בזמן שהן עושות את זה, אפל עצמה כבר עובדת במרץ על מה שיכול להתברר כמהפכה אמיתית.

 

לצד מאמצי פיתוח נרחבים, אפל רוכשת לא מעט חברות בעלות פעילות בתחום הטלוויזיה, כמו Matcha TV שפיתחה שירות המלצות לתוכני טלוויזיה. לפי דיווחים, במקביל היא מנהלת מגעים נרחבים עם ספקיות תוכן שונות. אותו מוצר שתשיק אפל בסוף, אם תהיה זו טלוויזיה לכל דבר ועניין או אם יהיה זה שדרוג משמעותי לסטרימר, אפל TV מתעתד להיות כל מה שגוגל TV לא הצליחה להיות: פלטפורמה שתאפשר גישה חלקה לכל התכנים הרלבנטיים, ללא תלות במקורם.

 

אם אפל אכן תצליח להציג מכשיר כזה, תהיה זו מהפכה משמעותית בתחום הטלוויזיה, שתייתר לצופים את הצורך לעקוב אחרי לוחות שידורים או להירשם בנפרד לשירותי סטרימינג שונים ולחפש בהם את התכנים שהכי מעניינים אותם — הכל יהיה במקום אחד ובלחיצת כפתור אחת.

 

המהלכים האחרונים של גוגל ואמזון חשובים בפני עצמם, כי הם מעידים על האמון הרב שיש לחברות בהמשך הרלבנטיות של הטלוויזיה. אבל הם חשובים גם כי מבחינתן הם מהווים דריסת רגל לקראת היום שבו אפל אולי תעשה לטלוויזיות את מה שעשתה לסמארטפונים ולטאבלטים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x