שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

הדרך אל האושר: לארוז את ערכת הקפה ולנסוע

פורסטר החדש יקר יותר מג'יפונים אחרים, אך מספק חוויית נסיעה עם צריכת דלק של מכונית פרטית, בנוסף ליכולת גבוהה בשטח. זאת בזכות מרווח הגחון ומערכת ארבע על ארבע ששופרו מהדגמים הקודמים

תומר הדר 08:4303.04.13

להלן המתכון למציאת האושר: בסוף שבוע גשום יש לארוז שני כיסאות מתקפלים, מחצלת זולה מהסוג שניתן לקנות בזול בשוק וביוקר בחנויות מחנאות, כמה מאכלים בצידנית וערכת קפה אסלי, ולכוון את ההגה אל הבסיס הצבאי שבסמוך לצומת רנטיס. בסמוך לבסיס שוכן מנחת מסוקים קטן שבקצהו מתחיל שביל תלול ומסולע. כאן מתקיים תהליך ברירה טבעי, שהרי לא כולם באמת יכולים למצוא את האושר: אלה שיש ברשותם רכב ארבע על ארבע ראוי יכולים להמשיך בשביל בכיוון העמק שבתחתיתו זורם נחל קטן שנוצר בתוך דקות ממי הגשמים. הם יפרסו בקרוב את המחצלת, יפזרו עליה את התקרובת, ירתיחו את הקפה ויתרווחו בצד הנחל על הכיסאות בין החרציות שגדלות פרא בעמק.

 

סובארו פורסטר. חולף על פני אחיו הג'יפונים בזלזול מופגן סובארו פורסטר. חולף על פני אחיו הג'יפונים בזלזול מופגן צילום: רונן טופלברג

 

יש גם כאלה שחושבים שיש להם רכב ארבע על ארבע. הם קנו ג'יפון, לפעמים בכלל בלי מערכת ארבע על ארבע, וכעת הם מנסים את מזלם בירידה בכיוון העמק. לאחד יש קוריאני חדש עם מדבקה שמעידה על הימצאותה של מערכת ארבע על ארבע, אך הגחון של רכבו מפיק קולות פיצוח כל אימת שהוא מנסה להתקדם, והוא מעדיף לתכנן נסיגה מסודרת בכיוון בית הקפה שבקיבוץ עינת. אחר, ביפני חדיש נטול הנעה ארבע על ארבע, תקוע באמצע השביל. לג'יפון שלו יש תיבת הילוכים רציפה שמתחממת בתוך שניות ומאבדת מיעילותה, ועכשיו הוא מסחרר את גלגליו הקדמיים בבוץ ללא הועיל. סובארו פורסטר חולף על פניהם בזלזול מופגן בדרך למרבד החרציות. בקרוב יהיה קפה.

 

לא אביזר אופנה

 

סובארו פורסטר נחשב לבריה מוזרה בקרב הג'יפונים. בעוד שיצרני רכב רבים בחרו להציג ג'יפונים רק בשנים האחרונות, סובארו הציגה את הפורסטר הראשון כבר לפני 16 שנה. הסיבה לכך היא שבניגוד למתחרים, בסובארו מעולם לא ראו בפורסטר אביזר אופנה שנועד להרחיב את היצע הדגמים ומעולם לא הציעו פורסטר שאינו מצויד במערכת ארבע על ארבע.

 

מבחינתה של סובארו, שמייצרת רכבים המיועדים בעיקר לצרכנים בארה"ב ובאירופה הנדרשים להתמודד עם תנאי שלג וקרח כחלק משגרת יומם, הפורסטר היה עוד מוצר משלים להיצע מפלסי השלג של החברה, וככזה צויד כמובן בכל מה שנדרש כדי להתמודד עם תנאי חורף קשים - קרי מרווח גחון נאה ומערכת ארבע על ארבע יעילה. בישראל קשה למצוא קרח ושלג, אך ניתן בקלות לרדת לשטח ולכן הפורסטר מן הדורות הקודמים, שניחן ביכולת שטח בלתי מבוטלת, התאים לישראלים היטב: מחד, לא היה מדובר כאן ברכב שטח גדול ומאיים. מאידך, בידיים הנכונות פורסטר יכול להיכנס לשטח באזור התעשייה של מישור אדומים ולצאת בתוך כמה שעות בים המלח בלי לפגוש בדרך כביש סלול.

 


 

חזרה לשביל שליד ראש העין. האצבע מחליקה בכיוון מערכת הבקרה האלקטרונית של סובארו, בסובארואית קוראים לה אקס דרייב. המערכת יודעת כמה כוח להעביר לכל גלגל. היא בולמת את הפורסטר בירידות חדות מבלי שהנהג יתערב ודואגת שהפורסטר יתקדם בכיוון החרציות, לאט אבל בטוח.

 

הדור הקודם של הפורסטר היה פורסטר במשבר. עד לאותו דור פורסטרים צוידו בתאי נוסעים ספרטניים להפליא, כאלה שהיה ניתן לנקות בצינור גינה בלי לחשוש לשלום הריפודים, אך המתחרים של סובארו התקדמו והחלו לצייד את הרכבים שלהם בתאי נוסעים יותר ויותר מהודרים. בדור הקודם ניסו בסובארו לתת לפלסטיקים תחושה מפוארת אך נכשלו.

 

בדור החדש כבר קלעו בול. הפורסטר מצויד בתא נוסעים מאוד מרווח, שימושי ונעים, הן מבחינת איכות חומרים והן מבחינת רמת הנדסת האנוש. התלונות היחידות הן למושב הנהג והנוסע שלצדו, שמצוידים במסעד קצר מדי שהופך נסיעות ארוכות ללא נעימות בגלל מחסור בתמיכה לרגליים.

 

צריכת דלק מרשימה

 

כשהשטח מסתיים, הפורסטר עובר לכביש. בחזית שוכן מנוע מוכר: בוקסר בנפח 2.0 ליטרים, אך תיבת ההילוכים חדשה. מדובר בפורסטר הראשון שמצויד בתיבת הילוכים רציפה. תיבה רציפה ושטח לא הולכים יחד, אך התיבה עושה את עבודתה בלי תלונות ומאפשרת למנוע להפיק צריכת דלק מאוד מרשימה של 10.7 ק"מ לליטר ביום של נסיעה משולבת בכביש ובשטח. מה שכן, הפורסטר כבר אינו מתמודד במשקל נוצה והמנוע מעט מתקשה בתאוצות ביניים.

 

התנהגות הכביש של הסובארו טובה מאוד: הדור החדש של הפורסטר יותר רך מקודמיו, מה שמתבטא ביכולת גבוהה לספוג מהמורות ושיבושים גם בכביש וגם בשטח. הודות למערכת ההנעה הכפולה היעילה, מאוד קשה להוציא את הפורסטר משלוותו בסיבובים ובשיוט בין־עירוני. כל עוד הנהג נמנע מסחיטה מוגזמת של דוושת התאוצה, מדובר ברכב שקט למדי.

 

בסופו של יום, אחרי הקפה, החרציות, הסיבובים והגשם צריך לעשות חשבון, כי הדרך אל האושר עוברת בדרך כלל דרך הארנק: מחירו של פורסטר חדש מתחיל ב־180 אלף שקל עבור הגרסה הבסיסית. גרסה זו מצוידת במערכת ארבע על ארבע אך אינה מצוידת במערכת אקס דרייב שיודעת לחלץ את הפורסטר מצרות. נהג מיומן לא יזדקק למערכת, אך יש כאלה שבהחלט ימצאו בה יתרונות. מדובר במחיר התחלתי שגבוה בכ־10,000 שקל ממחירם של ג'יפונים שאינם מצוידים במערכת הנעה ארבע על ארבע ולכן אינם יכולים באמת לרדת לשטח. אך סכום חלקיו של הפורסטר גדול יותר מהימצאה של אותה מערכת ארבע על ארבע.

 

הדור החדש של הפורסטר הוא אחד מרכבי הכביש־שטח היותר ורסטיליים שבהם נתקלנו לאחרונה: מדובר ברכב נוח מאוד בכביש, שמצויד בתא נוסעים מרווח ואיכותי, איכות נסיעה גבוהה וגם צריכת דלק של מכונית פרטית, שמספק כבונוס גם יכולת גבוהה לנסיעה בשטח קשה. בהתחשב ברשימת היתרונות הארוכה, קשה שלא להמליץ על הפורסטר כאחד מרכבי הכביש־שטח הרכים הטובים ביותר שניתן לרכוש כיום בישראל.

 

סובארו פורסטר החדש

מנוע: בנזין, נפח 1,995 סמ"ק, הספק מרבי 150 כ"ס, מומנט מרבי 20.2 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 192 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־11.8 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן - 15.3 ק"מ לליטר. נתוני מבחן - 10.7 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 4

מחיר: 190 אלף שקל

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x