• תפריט
מכשירים

פון-זילה: קווים לדמותו של הפאבלט, להיט הסלולר הבא

הלהיט המפתיע של עולם הסלולר הוא ‭,Phablet-ה‬ שילוב בין טלפון לטאבלט שכולל מסך ענק, סטיילוס ויכולת חיוג. בתקופה שבה איש לא מסתפק בסמארטפון עם מסך קטן מ-4 אינץ'‬ והטאבלטים הופכים קטנים יותר, מכשירי הענק שעליהם מכריזות כל החברות לאחרונה מאיימים להיות הסטנדרט החדש של התעשייה

ניצן סדן 15:4429.01.13
בתקופה האחרונה עובר שוק הסמארטפונים מהפכה שכאילו מחזירה אותו אחורה: במקום המנטרה הקבועה של "דק יותר, קל יותר, נייד יותר", שהנחתה בשנים האחרונות את כל יצרניות האלקטרוניקה, צצה קטגוריה חדשה שבמפתיע מתברר שיש לה ביקוש רב בקרב הקהל.

ה־Phablet (פאבלט - שילוב של המילים "טלפון" ו"טאבלט") הוא סמארטפון בעל מסך בגודל 5 אינץ' ומעלה, שבדרך כלל מצויד בסטיילוס שמאפשר לרשום ולצייר עליו, ובאפליקציות תואמות.

 

אבי הקטגוריה הוא גם זה שבעקבותיו הודבק השם למכשירי הענק, אך הוא כנראה בא לעולם מוקדם מדי: ה-Dell Streak יצא ב־2010, כלל מסך 5 אינץ', היה יקר יחסית ורשם נתוני מכירות נמוכים. "מי צריך טאבלט בגודל של סמארטפון?", תהו מבקריו. למרות זאת, שנתיים לאחר מכן החליטה סמסונג להמר על מוצר שכזה, מכשיר ה־Note שהוכרז בסוף 2011 והיה לפאבלט האמיתי הראשון - שנתן דחיפה קדימה לכל הקטגוריה.

 

זה שלא זכה. Dell Streak זה שלא זכה. Dell Streak

 

ההימור המוצלח של סמסונג

 

ה-Note כלל מסך בגודל 5.3 אינץ', וחילק לשניים את עולם העיתונות הטכנולוגית: הראשונים היו אלה שתהו מדוע מהמרת סמסונג על מוצר נישה בתקופה רגישה, ויוצרת בלבול עם המתחרה הראשון הראוי שהעמידה לאייפון, גלקסי S2. הסוג השני היו עיתונאים שבחנו את ה־Note ואמרו "היי, זה דווקא נחמד".

 

גלקסי Note. הפאבלט המוצלח הראשון גלקסי Note. הפאבלט המוצלח הראשון צילום מסך: thisismynext.com

 

הצדק היה עמם: ביוני 2012 הודיעה סמסונג כי מכרה 7 מיליון מכשירי Note מאז השקת המכשיר. יורשו, ה-Note 2, הציג ביצועים אף טובים יותר בשווקים.

 

היום כבר מדובר בקטגוריה בולטת שאי אפשר להתעלם ממנה: לפי נתוני חברת המעקב ChangeWave, כ־23% מהמשתמשים בארה"ב שמתכננים לשדרג את הסמארטפון שלהם ברבעון הקרוב מעוניינים לרכוש Note 2. לפי חברת המחקר IHS iSuppli, עד סוף 2013 יימכרו 60.4 מיליון פאבלטים, עלייה משמעותית לעומת 25.6 מכשירים כאלה שנמכרו ב-2012.

 

היצרניות לא נשארות אדישות מול התחזיות האלה, והתוצאה היא שטף של מכשירים שיצאו לשוק בחודשים הקרובים: חוואווי הסינית כבר הציגה מכשיר עם מסך 6.1 אינץ', LG השיקה פאבלט בשם Vu ומכשיר הדגל החדש של סוני, האקספריה Z, הוא בעל מסך 5 אינץ' שמגרד את גבולות הקטגוריה. גם ZTE הסינית צפויה לחשוף השנה פאבלט בגודל 6.3 אינץ' ולנובו, HTC, אלקטל ואחרות החלו לעצב ולהציג פאבלטים.

 

על פניו, לא נראה שיש מקום למוצר ביניים בקטגוריות הטלפון והטאבלט: הסמארטפונים הולכים וגדלים - הגלקסי S3 של סמסונג, אחד המכשירים הפופולריים של 2012, מצויד במסך 4.8 אינץ', ואפילו אפל הגדילה את מסך האייפון מ-3.5 ל-4 אינץ' באייפון האחרון. בימים אלו מושק בישראל דגם חדש בסדרת גלקסי של סמסונג שנקרא Mini, וכולל מסך בגודל מכובד של 4 אינץ'.

 

 

לעומת הסמארטפונים שגדלים, מחשבי הלוח כיום הולכים וקטנים. לטאבלטים שחנכו את הקטגוריה, רובם בעלי מסך של כ-10 אינץ', הצטרפו יותר ויותר דגמי 7 אינץ' שקנו אחיזה אצל הקהל. אבל לשוק חוקים משלו: שרשרת התפתחויות, חלקן טכנולוגיות, חלקן הנדסיות וחלקן מסחריות הפכו את הפאבלט להצלחה.

 

מדוע הפך הפאבלט ללהיט?

 

כשחשפה Dell את ה-Streak, התייחסו אליו כאל טאבלט מוקטן ולא כאל סמארטפון מגודל. באותה העת גודל המסך הממוצע עמד על 3.5 אינץ', ומשתמשים רבים עוד תהו מדוע כדאי בכלל לקנות מכשיר גדול יותר. כשהשיקה סמסונג את ה-Note הראשון כבר עמד גודל המסך הממוצע על 4 אינץ' ואף 4.3 אינץ', ותפוצת הסמארטפונים עלתה משמעותית, הטאבלטים הפכו לקטגוריה נפוצה מאוד, ובשוק כבר נוצר ביקוש לסמארטפון אקסטרה לארג'.

 

סיבה בולטת נוספת להצלחת הפאבלט היא מערכת ההפעלה אנדרואיד, אשר הגיעה לפרקה בשנתיים האחרונות ותרמה רבות לבידול הפאבלטים מיתר הסמארטפונים שבשוק. אנדרואיד גמישה מאוד ומתאימה מאין כמותה למוצר שכזה: כל חברה יכולה לשלב בממשק המכשיר את הסטיילוס בצורה נרחבת, כפי שעשתה HTC במכשיר ה-Flyer; לבנות עבור הפאבלט אפליקציות פנקסי רשימות עשירות כפי שעשתה סמסונג במכשירי ה-Note; או לשלב ממשקי ציור במסך כפי שעשתה LG במכשיר ה-Vu.

 

גלקסי Note 2 גלקסי Note 2 צילום: ניצן סדן

 

הגמישות הזו היא שמאפשרת לפאבלט להפוך ליותר מסתם "סמארטפון מגודל", אלא לפנקס רשימות חכם, מוצר שמזכיר יותר את ה-PDA מעידן הפאלם פיילוט של תחילת שנות האלפיים.

 

בימים ההם היה יכול המשתמש להקליד במקלדת וירטואלית כדי להזין טקסט או לנסות את מזלו עם ממשק זיהוי האותיות ולכתוב על המסך. כיום, השתפרו תכונות אלו לאין שיעור ואפשר לשבת בהרצאה ולסכם אותה על מסך הפאבלט בנוחות כאשר כל מה שתקשקשו על המסך יישמר בקובץ טקסט תקני. ה-Streak נכשל גם משום שלא צויד במערכת הפעלה בשלה.

 

הקהל רוצה מכשירים גדולים. פאבלטי VU מבית LG הקהל רוצה מכשירים גדולים. פאבלטי VU מבית LG

 

תרומה נוספת להצלחת הפאבלט נתנה מהפיכת הממשקים: המעבר מאפליקציות טקסטואליות לגרפיות והתאמת אתרים ושירותים מקוונים למסכי מגע מצריך מסכים גדולים יותר, כדי לשמור על חוויית שימוש ראויה. לפיכך, טבעי שהמסך יגדל בצורה שתקנה למשתמש את החוויה הזו.

בנוסף, הזינוק בכמות השירותים המקוונים מכתיב למשתמש קישוריות רציפה. הסמארטפון מחובר תדיר לרשת אולם מצויד במסך קטן יותר; לעומתו, הטאבלטים נמכר כמעט תמיד בשתי גרסאות (מוזלת, מבוססת WiFi בלבד - ויקרה יותר, בעלת רכיב 3G). בראיה מסחרית, הפאבלט הוא הפשרה שבין חוויית צפייה ובין קישוריות רציפה במחיר סביר. 

 

העתיד הוא במסך הגמיש

 

הפאבלט הוא יותר ממוצר נישה שהפך להצלחה, כי אם סימן לבאות עבור כל תעשיית הסלולר. עם קצב הגדילה הנוכחי של המסכים לא מן הנמנע שבשנים הבאות כל מכשירי הדגל של יצרניות הסמארטפונים יתקרבו, או אף יהיו, לפאבלטים. לא כל משתמש זקוק ליכולות פנקס הרשימות של המכשיר ולכן כנראה שהסטיילוסים יימכרו בנפרד, עבור מי שצריך אותם.

 

לא כל משתמש זקוק לסטיילוס לא כל משתמש זקוק לסטיילוס צילום: ניצן סדן

 

אף שזה נשמע מובן מאליו, המגבלה של הקטגוריה כיום היא גודל המסך והיכולת לאחוז מכשיר ביד אחת לאורך זמן. כדי להגדיל את המסך, יהיה על היצרניות להקטין את גוף המכשיר עצמו על חשבון המסגרת, שעליה עדיין לא ניתן לוותר: היום יש צורך במסגרת למסכים כדי להגן עליהם מפני מכות, למקם בהם חיישני מגע ולמנוע זליגת אור מתאורת המסך.

 

הפתרון לבעיה זו הוא ככל הנראה, מסכים גמישים. לא כדי ליצור טלפון שמתקפל או מתגלגל - יעבור עוד זמן רב עד שנראה מכשירים כאלה בשווקים - אלא כדי ליצור מסך שיהיה רגיש פחות למכות. כאשר תעבור התעשייה את משוכת מסגרת המסך, ניתן יהיה להגדיל אותו אף יותר, תוך שמירה על גוף זעיר שמידותיו הן למעשה מידות המסך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x