• תפריט
חדשות טכנולוגיה

המהפכה החברתית של ה־GPS

יישומים מבוססי מיקום מנהלים את חיי החברה שלנו: מהאפליקציה שקובעת נקודת מפגש לכל החבר'ה ועד יישום שמסדר דייטים לפי מידת קירבה גיאוגרפית. חברים, מתברר, יש רק בסמארטפון

עומר כביר 12:3013.10.09

הנה חידת פסיכומטרי: אריאל נמצאת ברחוב הרצל בתל אביב, אמיר בשדרות רוטשילד וענת בכיכר רבין. איך יקבעו איפה להיפגש? עד היום, תיאום כזה דרש לא מעט שיחות טלפון או חילופי SMS. אך אם שלושת החברים מחזיקים בסמארטפונים המצוידים ב־GPS ובתוכנה המתאימה, הם יכולים לבדוק מיד היכן ממוקם כל אחד על גבי מפה ולבחור נקודת מפגש שנוחה לכולם.

 

טלפונים חכמים שמאפשרים יכולות ניווט כבשו את המיינסטרים בקיץ 2008, עם השקת ה־iPhone 3G - שכלל לראשונה שבב GPS. מאז נמכרו בעולם יותר מ־20 מיליון מכשירי אייפון. לפי דו"ח של חברת הייעוץ גרטנר, ברבעון השני של 2009 בלבד נמכרו יותר מ־40 מיליון סמארטפונים בעולם - רבים מהם מצוידים ב־GPS.

 

התפוצה הגדולה של טלפונים אלה יצרה גל חדש של יישומים המשלבים בין יכולות האיתור ליכולות הקישוריות של המכשירים: החל בשליחת נתונים מדויקים על מיקום המשתמש בעת מצוקה, דרך קבלה והעברה של עדכוני חדשות על פי מיקום, וכלה בשירותי היכרויות של בני זוג פוטנציאליים שנמצאים ממש בסביבה.

 

מפגש רנדומלי עם חברים

 

בעולם יש לשימושים האלה כבר שם: GPS חברתי (Social GPS). בישראל ה־GPS עדיין נתפס כמכשיר ייעודי לניווט וצפייה במפות. אולם הכניסה הקרובה של האייפון לישראל, והנוכחות הגדלה של סמארטפונים אחרים המצוידים ב־GPS, צפויות להכיר לישראלים דרכים חדשות להשתמש בטכנולוגיית האיתור. "כלכליסט" קיבץ את אפליקציות ה־GPS החברתיות המעניינות והפופולריות ביותר בשוק העולמי, שעתידות לשנות את הדרך שבה אנו מתקשרים עם חברים וצורכים מידע בטלפון הסלולרי.

  

 איור: ליאב צברי

להגדלת התמונה

 

במקרה של אריאל, אמיר וענת, יכולים השלושה להיעזר ביישום כמו Friend Mapper (ממפה החברים). האפליקציה מאתרת את מיקומו של המשתמש באמצעות GPS, שולחת את המידע לשרת מרכזי וזה מעביר אותו הלאה לסמאטרפונים של החברים. בכל עת ניתן לצפות במיקומם של 23 חברים לכל היותר, והמיקום מתעדכן מדי 15 שניות. פעולת האיתור מתבצעת רק אם המשתמש התקין את האפליקציה על מכשירו ורק כאשר היא מופעלת.

 

שימושים אחרים הם מתן הוראות הגעה לנקודת מפגש או חיפוש חברים שנמצאים באזור לצורך מפגש רנדומלי ברגע משעמם. היישום, שנמכר בחנות האפליקציות של האייפון תמורת 0.99 דולר, הורד 45 אלף פעמים, ובקרוב עתידות לצאת גרסאות שלו גם לאנדרואיד של גוגל ול־Palm Pre.

 

קר, מתחמם, חם

 

יישום אחר, מהוותיקים בתחום, הוא המשחק הקבוצתי Geocaching (גיאוקשינג), שמופעל על ידי חברת Groundspeak כבר קרוב לעשר שנים. כדי לשחק, המשתתפים ניגשים לאתר המשחק, מזינים את העיר או המיקוד שלהם, ומקבלים קואורדינטות למיקום מטמונים (Geocaches) שהוחבאו על ידי שחקנים אחרים. את הקואורדינטות הם מזינים למכשיר ה־GPS שברשותם, ויוצאים לשטח לאתר את המטמון.

 

ה־GPS מכוון את השחקנים לקרבת המטמון, אך מהרגע שהגיעו לשם עליהם לעבוד ביחד כדי למצוא אותו. אחרי שמצאו את המטמון, שלרוב מכיל מזכרות או מתנות קטנות, יכולים השחקנים לחזור לאתר, לחלוק את חוויותיהם עם שחקנים אחרים או לסחור במטמונים שמצאו.

 

בעקבות החדירה המסיבית של סמארטפונים המצוידים ב־GPS, נוצרו גרסאות של המשחק לאייפון ולסמארטפונים אחרים, שמאפשרות לשחק בלי הצורך להזין קואורדינטות. לדברי החברה, כיום יש למשחק 2–3 מיליון משתתפים פעילים. ההכנסות מתקבלות ממשתמשים שרכשו את תוכנת המשחק לאייפון (ב־9.99 דולר) או שמשלמים לאתר החברה דמי מנוי בסך 30 דולר בשנה כדי לקבל יכולות להטמין מטמונים ולהעלות את מיקומם בשביל משתמשים אחרים.

 

השתלבותו של המשחק בתרבות הפופולרית אף הונצחה בפרק של "חוק וסדר: מדור מיוחד", ששודר בארה"ב בספטמבר. בתחילת הפרק מתגלית הגופה על ידי צמד שחקני גיאוקשינג שנמצאים בעיצומו של חיפוש מטמון.

האפליקציות myWIngman ו-Freind Mapper באייפון ובפאלם Pre האפליקציות myWIngman ו-Freind Mapper באייפון ובפאלם Pre צילום: בלומברג

 

"גאוקשינג הוא פעילות עממית, ששמה דגש על קהילתיות", אומרת ג'ן סונסטלי, מנהלת השיווק של Groundspeak. "השחקנים הם אלה שמחביאים את המטמונים ומוצאים אותם. בלי הקהילה שלנו, לא יהיה משחק. יש אירועים רבים של חברי הקהילה, שבהם הם נפגשים ומשוחחים על המשחק או יוצאים לחפש מטמון יחד. הרבה חברויות וזוגות נוצרו כך, אפילו מנהל הפיתוח העסקי שלנו הכיר את אשתו באירוע כזה".

 

יוצאים לדייט עם GPS

 

אבל מציאת בני זוג היא רק תופעת לוואי של גיאוקשינג. אם אתם מעוניינים להכיר מישהו בסיוע GPS, אתם צריכים אפליקציה דוגמת myWingman (טייס המשנה שלי). משתמשי האפליקציה יוצרים כרטיס הכולל פרטים אישיים, תמונות ותחומי עניין, בדומה לכרטיס אישי באתר היכרויות, ומפרסמים אותו באמצעותה. "ה־GPS מזהה את המיקום של המשתמש ומציג לו אנשים בעלי תחומי עניין דומים לפי המרחק ממנו באותו רגע. אפשר לשלוח להם הודעה ולצ'וטט דרך היישום, ובהמשך לקבוע פגישה ולצאת ביחד", מסביר רוברט סמית, סמנכ"ל הטכנולוגיות של MAD Partners, יצרנית היישום.

 

התוכנה ניתנת להורדה חינם לאייפון ויש לה כיום כ־10,000 משתמשים. לדברי סמית, החברה מתכוונת לייצר הכנסות באמצעות מכירת האפליקציה כפלטפורמה לבניית רשתות חברתיות ממוקדות ומבוססות מיקום. "הפעילות העיקרית שלנו היא ליצור אפליקציות ייעודיות לארגונים שונים על בסיס התוכנה שפיתחנו", אומר סמית. "למשל, רשת חברתית לבעלי מחלה מסוימת. כבר פיתחנו גרסה בעבור חברה בעולם הרפואה שמאפשרת לחולים במחלות כרוניות כמו פרקינסון לאתר חולים אחרים באזורם, לדבר איתם, לחלוק מידע ולקבל תמיכה. אותה פלטפורמה, בשינויים קלים, משמשת גם ליצירת קשר בין חולים וגם בין אנשים שמחפשים דייטים".

 

השימושים של יישומים אחרים ברורים פחות במבט ראשון. תוכנת GPS me, לדוגמה, מאתרת אף היא את מיקום המשתמש. היא מאפשרת לו לשלוח לינק למיקום זה בשירות המפות של גוגל, באמצעות אימייל או SMS, או לפרסם את הלינק בפייסבוק או בטוויטר. בראדלי או'הרן, בעלי חברת Big Hill שמפתחת את התוכנה, מסביר למה זה טוב: "אם אני נוסע באוטו ויש לי תקר, אני יכול לשלוח את המיקום המדויק לקרוב משפחה או לגרר, כדי שיאתר אותי בקלות. אם אני אמור לפגוש מישהו במסעדה ורוצה לעזור לו להגיע, אני יכול לשלוח לו SMS שיעזור לו לאתר את המסעדה. אבא שלי אוהב מאוד לדוג, והוא משתמש בשירות כדי לדווח לחבריו איפה יש דיג טוב באותו יום. נשים רבות משתמשות בתוכנה כדי לבשר לחברותיהן על סייל בחנות כלשהי ולשלוח להן הוראות הגעה".

 

היתרון של תוכנה זו הוא שמקבל המיקום לא צריך להיות מצויד בסמארטפון עם GPS, או אפילו בסמארטפון. מספיק גם מחשב עם גישה לאינטרנט. היישום זמין בשלב זה רק לאייפון, כתוכנה בתשלום של 4.99 דולרים לגרסה מלאה, והיא צברה כמה אלפי הורדות.

 

היכרות מעמיקה עם אזור חדש

 

תוכנות אחרות, לדוגמה Here Say, מתמקדות לא במיקום המשתמש, אלא באופי של המיקום עצמו. אפליקציה זו מאפשרת למשתמש ליצור רשימות ולהעלות תמונות ממקום מסוים, אשר מוצגות למשתמשים אחרים בהתאם למיקומם. התוצאה: מערכת המציגה למשתמש מידע רב ערך על מיקומו, שנוצר על ידי משתמשים אחרים — מעין ויקיפדיה מבוססת מיקום.

 

"אם, למשל, משתמש אוכל במסעדה, הוא יכול לפרסם ביקורת עליה שתוצג למשתמשים אחרים שנמצאים באזור", מספר ג'רמיה דנהאם, מנהל פיתוח תוכנה בחברת Design-PT שפיתחה את היישום. "לחלופין, אפשר להזהיר מביקור באזור מסוים בעיר. משתמש שמגיע לאזור לא מוכר וצריך יותר מידע עליו יכול להשתמש ביישום כדי לצפות במידע שפרסמו משתמשים אחרים. גם אם המשתמש מסתובב בעיר ורואה אירוע חדשותי, למשל תאונת דרכים גדולה, הוא יכול לכתוב על האירוע ולפרסם תמונות שלו, ומשתמשים אחרים יכולים להתעדכן באירועים שהתרחשו באזורם".

 

התוכנה, שזמינה בשלב זה רק לאייפון, ניתנת להורדה חינם. את הרווח מקווה החברה לייצר באמצעות מודלים ייחודיים ליישומי GPS חברתי. "היישום שלנו מחולק חינם כדי ליצור קהילת משתמשים גדולה ולגרוף הכנסות מפרסום", מסביר דנהאם. "את המודעות נמכור לפי אזורי פרסום, ונחכיר למפרסמים שטחי פרסום בכל העולם בגדלים שונים. מפרסמים יוכלו להציג מודעה רק למשתמשים שנמצאים בעיר ספציפית או אפילו בשכונה מסוימת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x