$
אינטרנט

הערכות: עסקת מיקרוסופט-יאהו מחסלת את יאהו

לאחר ההודעה על ההסכם בין החברות התרסקה מניית יאהו, ואילו מניית מיקרוסופט רשמה עלייה קלה. הפרשנים סבורים שהעסקה תפגע ביאהו, אך לא תצליח לערער את מעמדה של גוגל בשוק החיפוש

יוסי גורביץ 10:0530.07.09
לאחר כשנה וחצי של דיונים וגישושים, הודיעו אתמול (ד') מיקרוסופט ויאהו על עסקת שיתוף פעולה בתחום החיפוש והפרסום, שתימשך כעשור: יאהו תטמיע את מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט באתריה, תהיה אחראית למכירת מודעות בשם שתי החברות, ותקבל 88% מהרווחים מפרסום במהלך השנתיים הראשונות ונתח הולם במהלך שאר התקופה.

 

האנליסטים של חברת IDC הגדירו את העסקה כ"שגיאה אסטרטגית", ועם הפרסום על הידיעה, החלה צניחה בערך מניית יאהו, שאיבדה עד סוף יום המסחר 12.08% מערכה וכ-2.91 מיליארד דולר משווי השוק שלה; המניה נסחרה בסוף יום המסחר בשער של 15.14 דולר למניה. לעומת זאת, מניית מיקרוסופט עלתה ב-1.41%, ונסחרה בשווי של 23.8 דולר – ומיקרוסופט הוסיפה לערכה 2.94 מליארד דולר.

  

בארץ הודתה שיאהו נסוגה מהתחרות עם גוגל. באלמר  (מימין) ובארץ בארץ הודתה שיאהו נסוגה מהתחרות עם גוגל. באלמר (מימין) ובארץ צילום: בלומברג

 

מנכ"לית יאהו, קרול בארץ, הודתה במשתמע שיאהו נסוגה מהתחרום עם גוגל בתחום החיפוש באינטרנט, ואמרה שתתמקד מעתה בתפקידה כספקית תוכן מקוון. ליאהו יש היצע רב בתחום – אתר שיתוף התמונות הפופולרי פליקר ושירות סיווג הקישורים דלישס שניהם, למשל, שייכים לה – ובארץ אמרה שיאהו היא החברה הגדולה בתחום, אבל המשמעות היא שיאהו מוותרת על תפקידה כחדשנית בתחום הטכנולוגיה. וכפי שמציין טים וובר בבי.בי.סי, בהתחשב במשבר שעובר על ענף העיתונות והתוכן, יתכן שליאהו לא יישאר דבר.

 

"מדובר בהתאבדות מבחינת יאהו"

 

הבלוגר והיזם ג'ייסון קלקאניס כתב טור פרשנות, שבו הגדיר את המהלך כהתאבדות מבחינת יאהו. לדבריו, תחום החיפוש הוא התחום החשוב ביותר כיום בעסקי האינטרנט, והעובדה שמיקרוסופט היתה מעוניינת בו משמעה שעל יאהו היה להשקיע בתחום, לא לוותר עליו. הוא הזכיר שבעבר היתה יאהו נותנת החסות לגוגל, שמנוע החיפוש שלה עבד תחת יאהו; לדבריו, אילו לא ויתרה אז יאהו לגוגל, יתכן שמפת החיפוש היתה נראית היום אחרת לחלוטין.

 

סול הנזל כתב בניו יורק טיימס כי העסקה תועיל למיקרוסופט, תפגע ביאהו – ולא תזיק לגוגל. לדבריו, השילוב בין שתי החברות מציע אלטרנטיבה לגוגל, דבר שימשוך מפרסמים ויעלה את מחירי הפרסום ביוזמה החדשה, אבל ככל הנראה, הוא לא ישנה את נתח השוק של גוגל בתחום החיפוש. חברות הפרסום אכן הביעו שביעות רצון מהעסקה, שמאפשרת להם שלא לשחק רק לפי כלליה של גוגל, שנתפסה כדומיננטית מדי. לפני כשנה, עמדו חברות הפרסום בחזית המאבק נגד עסקת הפרסום בין גוגל ויאהו, והביעו חשש ממונופול.

 

מימוש העסקה צפוי להימשך שנה לפחות, וזאת מתוך הנחה שהרגולטורים יאשרו אותה עוד בתחילת 2010, התאריך שציינה בארץ כתאריך היעד. זו עשויה להיות הנחה

אופטימית: הסנאטור הדמוקרטי הרב קוהל אמר שהסנאט יבחן את ההסכם בקפידה, משום שיש לו השלכות ארוכות טווח על הלקוחות. בשנה שעברה, הפעילה גוגל מאמץ שתדלנות כבד בקונגרס כנגד עסקת המיזוג בין יאהו ומיקרוסופט; מיקרוסופט, בתורה, הפעילה מאמץ שתדלנות משלה כנגד עסקת הפרסום בין יאהו וגוגל – והרגולטורים אכן חיסלו אותה. מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, אמר אמש (ד') כי הוא מצפה למאמץ שתדלנות "אגרסיבי" מצד גוגל, שמיועד לחסל את העסקה עם יאהו. באלמר העריך כי לעסקה יהיה קל יותר להתקבל באיחוד האירופי, משום שנתח השוק של גוגל שם עומד על 92%.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x