• תפריט
אוכל

מהמטבח לספרייה

האינטרנט, עלויות ההוצאה הגבוהות ומבצעי ההנחות לא מרפים את ידיהן של הוצאות הספרים, שממשיכות להוציא ולמכור ספרי בישול. "כלכליסט" דיבר עם השחקנים המרכזיים בענף בניסיון לפענח אם יש מתכון להצלחה

גלי וולוצקי 10:5616.06.09

האם בימים שבהם חיפוש מהיר בגוגל מסוגל להניב מתכון של ניוקי בערמונים יש בכלל מקום לספרי הבישול? רות סירקיס, האשה שהמציאה את הז'אנר בישראל בספרה המיתולוגי "מהמטבח באהבה", סבורה שכן: "הספרים מספקים חוויה נוספת וייחודית, ולכן אני מניחה שענף ספרי הבישול ימשיך להתפתח בארץ", היא אומרת. ואכן מצבו של הענף בהחלט סביר, ובשנים האחרונות איכותם של ספרי הבישול אף משתבחת.

ספר של שולה מודן ספר של שולה מודן עטיפת הספר

 

אבל אחרי שבוחנים את העלויות הגבוהות - 200 אלף שקל לפחות להדפסת מהדורה ראשונה של כ־5,000 עותקים, לעומת הפקת ספר מקור בז'אנר הסיפורת, שתעלה פחות ממחצית - מתעוררות שאלות באשר לכדאיות. נכון שמחירם הקטלוגי של הספרים, הנע בין 99 ל־149 שקל, גבוה יחסית, אבל הוא אינו משקף את עלות ההפקה הגבוהה. "צריך למכור הרבה מאוד עותקים כדי שספר בישול לא יגרום להפסדים", אומרים גורמים בענף. וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון שגם ספרי הבישול נאלצים להשתתף במלחמת המחירים, ונמכרים לעתים במחירים הזולים ביותר מ־70% ממחירם הקטלוגי.

 

טאלנטים - כן ולא

 

“אם מישהו היה עוצר אותי ברחוב ושואל אם להיכנס לתחום, הייתי אומר לו בשום אופן לא", אומר איתן זינגר, מנכ"ל אתר המסעדות Rest, שנכנס השנה לתחום ההוצאה לאור של ספרי קולינריה, והוציא עד עתה שני ספרי מתכונים של שפים. לדבריו, זהו צעד מיתוגי של האתר, ולא צעד כלכלי שנועד להביא לרווחים. "אבל גם להפסיד אנחנו לא רוצים. לכן אנחנו מחייבים את השפים המשתתפים לרכוש כמות מסוימת של עותקים למכירה אצלם". הספר של בית הקפה המיתולוגי רביבה וסיליה, שיצא השנה בשיתוף האתר, יצא בעצם על חשבונה של רביבה אפל, שאומרת: "ההשקעה היתה דמיונית. מכיוון שלא עשיתי את זה כדי להרוויח אלא כדי להנציח, אני לא מצפה להרוויח, וזה נראה לי גם כמעט בלתי אפשרי, אף על פי שהספר נמכר יפה מאוד".

 

"הוצאה של ספר בישול היא עניין יקר מאוד", אומרת גם איריס מור העורכת הראשית של הוצאת כתר, "ולכן ההחלטה תמיד מאוד שקולה וזהירה". ולמרות זאת כתר, שבאמתחתה כמה רבי־מכר בתחום, בהם ספריה של שרי אנסקי וספריהם של חיים כהן ואלי לנדאו, מתכוונת להרחיב את פעילותה בענף. "כתר בהחלט רואה את עצמה מגבירה את הפעילות בתחום. בשנה הבאה נוציא ספר נוסף של שרי אנסקי, ואנחנו במשא ומתן עם עוד כמה כותבים, גם חדשים וגם ותיקים", היא אומרת.

עוגת השבוע של לאשה עוגת השבוע של לאשה עטיפת הספר

 

בהוצאת ידיעות ספרים, המוציאה כחמישה ספרי בישול בשנה, מתייחסים לז'אנר בזהירות רבה, כפי שמסביר אייל דדוש, סמנכ"ל השיווק של ההוצאה: "אנחנו בררנים מאוד בספרים שאנחנו בוחרים להוציא. זהו ז'אנר שכרוך בהשקעה גדולה ביחס לספרי פרוזה, ואנחנו לא מתמחים בתחום, כמו הוצאת מודן, למשל. אבל כשבאים טאלנטים כמו איילת הירשמן, או עודד ברנר, או חוסאם עבאס, אנחנו כמובן לא מסרבים".

 

לא כולם מסכימים שהטאלנטים הם מורידי הגשם של הענף. "הקהל הישראלי מחפש בסופו של יום ספר בישול שנותן מתכונים פשוטים, שאפשר להכין ממה שיש בבית", אומרת רוני מודן, מנהלת הוצאת מודן, הנחשבת לשחקנית המרכזית בענף. לראיה מצביעה מודן על ספר הבישול הישראלי הנמכר ביותר בכל הזמנים - "בישולה" של שולה מודן, שנמכר במאות אלפי עותקים מאז יצא לאור ב־1997. לכן, אומרת מודן, היא אינה מאמינה במיוחד בספרי שפים - ז'אנר ספרים שהולך וצובר תאוצה בארץ, ובחו"ל הפך בשנים האחרונות ליותר ויותר מרכזי.

 

גדולים אבל קטנים

 

הזהירות שמגלות ההוצאות הגדולות השאירה את השטח פנוי להוצאות קטנות ומתמחות. הראשונה שבהן היא הוצאת הספרים הוותיקה של רות סירקיס, הפועלת מ־1983. גם קרין גורן פתחה לפני כשלוש שנים הוצאת ספרים משלה והוציאה שני ספרי בישול. גיל חובב

הקים את הוצאת קרפד, שמוציאה את ספריו ואת ספרי השף יונתן רושפלד; אינדיקציה להצלחתה אפשר לראות בכך שמודן נכנסה לפני כשנתיים כשותפה בה.

 

שחקנית מרכזית נוספת בתחום היא "על השולחן", שנהפכה גם להוצאת ספרים בשנת 2001 והוציאה כ־35 ספרים. ז'אנה גור, מנכ"לית ההוצאה, מדברת על שוק עונתי שפועל חזק במיוחד לקראת החגים הגדולים, אבל גם על שוק מסוכן במיוחד בשל העלות הגבוהה של ספרי הבישול. "זו כנראה הסיבה שאנחנו רואים פחות ספרים מתמחים ואזוטריים ויותר ספרים שפונים לקהל רחב מאוד. השוק הישראלי, אף שהוא צורך ספרי בישול ברמה שאין לה תקדים, הוא עדיין שוק קטן מבחינה מספרית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x