$
דעות

ההשפעה של חוק ההסדרים על השלטון המקומי

הממשלה מקשה ומחבלת באמצעים של הרשויות המקומיות לספק שירותים הולמים לתושבים, ופוגעת לנו ישירות בכיס

נורית השמשוני יפה 21:2111.05.09
חוק ההסדרים הפציע בעולמנו הפוליטי ב-1985 ומאז הוא מלווה את חוק התקציב מדי שנה. החוק, שנועד אז לשמש לשעת חירום ולצורכי ייצוב הכלכלה, הפך למכשיר שלטוני המצוי בידי הממשלה, כדרך עוקפת, מבטלת או משנה חקיקה הנדמית, בעיני הממשלה, כבזבזנית, בלתי אפשרית או בלתי ראויה.

 

הגם

אם מקבלים את היותו של חוק ההסדרים חוק משלים לחוק התקציב - טענה שנויה במחלוקת בפני עצמה - הרי שקשה לראות בחוק ההסדרים המונח לשולחנה של הממשלה כהשלמה גרידא לתקציב. חוק ההסדרים המוצע טומן בחובו קיצוצים ושינויים תקציביים מרחיקי לכת, שהם ממש אינם "השלמה לתקציב", בנוסף לאלו המוצעים בחוק התקציב עצמו.

 

אם השלטון המרכזי לא משלם - ישלמו האזרחים

 

בין מתנגדיו של חוק ההסדרים אפשר למצוא גם את מרכז השלטון המקומי. החוק מתערב במערכת היחסים, המורכבת ממילא, שבין השלטון המרכזי לזה המקומי.

 

כך, בעוד שב-1988 חוקקה הכנסת חוק, שחייב את הממשלה להעביר לרשויות המקומיות תשלום עבור שירותים, שהרשות מעניקה לנכסים ממשלתיים בתחומה, חוק ההסדרים 2009 קובע פטור מלא מתשלום ארנונה ומאגרת סילוק אשפה לנכסים אלה. הרשות המקומית, מיותר לציין, תמשיך לספק להם שירותים עירוניים, בעוד תושבי הרשות, העסקים הקטנים והזעירים בתחומה וגם התעשייה המקומית, ימשיכו כמובן לשלם ארנונה מלאה, ולסבסד על-ידי כך את השירותים עליהם לא משלמת הממשלה.

 

אם לא די בכך, הגדיל חוק ההסדרים להתערב גם בחיי היום-יום של תלמידי ותלמידות בתי הספר היסודיים. בעוד שכיום, תלמידים עד כיתה ד' זכו להשתתפות במימון הסעות לבתי הספר דרך הרשות המקומית, במידה והתגוררו מרחק של 2 ק"מ ומעלה מבית הספר, הרי שמעתה, אליבא דחוק ההסדרים, יוגדל המרחק המזכה תלמיד או תלמידה בהשתתפות במימון הסעות. ההסעות, כמובן, ימשיכו להתקיים. הרשויות המקומיות, או אולי הורי הילדים, ימשיכו לשלם, רק יותר.

 

חקיקה בפני עצמה

 

הממשלה אם כן, דרך הצעת חוק ההסדרים, מקשה ומחבלת ביכולתן של רשויות מקומיות רבות לספק שירותים הולמים לתושבים ושומטת את השטיח, המרופט ממילא, מתחת לרגליו של השלטון המקומי. לא את תקציב השלטון המקומי חוק ההסדרים משנה, אלא דה-פקטו, את השירותים שיקבלו אזרחי מדינת ישראל .

 

המכשלה המהותית בחוק ההסדרים איננה בעצם הצעת הקיצוצים, אלא קיומו כחוק משלים, לכאורה בלבד. התערבותו בהתנהלות השלטון המקומי איננה השלמה לחוק התקציב - היא חקיקה בפני עצמה. ככזו, מן הראוי היה, שתידון במסגרת המתאימה לה - קרי כנסת ישראל וועדותיה.

 

ד"ר נורית השמשוני יפה היא מרצה בבית הספר לממשל וחברה של האקדמית תל אביב יפו וחברת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x