• תפריט
דו"ח המבקר 2009

מבקר המדינה: הרפורמה בנמלים נכשלה

העובדים קיבלו מהמדינה 1.2 מיליארד שקל, אך רמת השירות בנמלים ירדה והעיצומים לא פסקו

גיא מי-טל 16:0106.05.09
בדו"ח שבדק את נמלי הים על רקע הרפורמה שהחלה בהם לפני ארבע שנים קבע מבקר המדינה כי הרפורמה לא השיגה את יעדיה. העובדים קיבלו מהמדינה 1.2 מיליארד שקל, אך רמת השרות בנמלים ירדה והעיצומים לא פסקו.

 

מי שאחראי על רמת השרות והתפוקה בנמלים הם העובדים, שקיבלו עד כה מהמדינה 1.2 מיליארד שקל בתמורה לכך שישתפו פעולה עם המדינה במימוש המשך הרפורמה בנמלים עד להפרטתם. אולם מבקר המדינה מצא כי המדינה נושאת גם היא באחריות לכך שהיעדים לא מומשו והרפורמה לא השיגה את יעדיה. "משרדי האוצר והתחבורה לא בחנו את כל ההבטים והקונפליקטים הצפויים ונוצרו כשלים ופגמים שגרמו לכישלון הרפורמה עד כה", פסק מבקר המדינה.

 

"הרפורמה לא יצרה תנאים שיובילו לתחרות בתוך הנמלים ובין הנמלים בארץ, רמת השירות הניתנת בנמלים הולכת ויורדת, הגורמים המעורבים בעניין, ובהם חברת נמלי ישראל (חנ"י), חברות הנמל ומשרדי הממשלה השונים, חלוקים בדעתם בנושאים רבים ואינם מצליחים ליישב את המחלוקות כבר שנים. במקום מונופול ציבורי אחד שפעל קודם הרפורמה בנמלים, קרי רשות הנמלים, נוצרו שלושה מונופולים אזוריים ועיוותים נוספים", נכתב בדו"ח המבקר.

 

חלקים בסיסים ברפורמה כמו ישום מודל הלנד לורד – על פיו חנ"י היא בעלת הבית ואחראית בלעדית על תשתיות הנמל, בעוד חברות הנמל – חיפה, אשדוד ואילת אחראיות רק על התפעול ברציפים. הלנד לורד מתעכב בגלל התנגדות עזה של העובדים. האוצר והתחבורה נאלצו להתקפל. גם הרפורמה בתעריפים בנמלים, שאמורה לתקן את העיוות הקיים כבר שנים בגלל סבסוד צולב בין סחורות יבוא (1.02% מערך המטען) ויצוא (0.2% מערך המטען), עדיין לא הושלמה בעקבות התנגדות כל הגורמים המעורבים. נמל חיפה טען שהתעריפים החדשים המוצעים יסבו להם הפסדים של כ-700 מליון שקל על פני 10 שנים ואילו בנמל אשדוד יפסיד 2.4 מיליארד שקל באותה תקופה.

 

נמל אשדוד. כשל שוק המאפשר לחברות הנמל לשלוט על שירותים חיוניים נמל אשדוד. כשל שוק המאפשר לחברות הנמל לשלוט על שירותים חיוניים צילום: אוראל כהן

 

"למרות הרפורמה, יש בנמלים כשל שוק המאפשר לחברות הנמל חיפה, אשדוד ואילת,שליטה על שירותים חיוניים בעיקר בטיפול באניות ומעניקה להם עוצמה רבה המגבירה את כוחן המונופוליסטי", נכתב בדו"ח. "הרפורמה הפכה כל אחד מהנמלים מונופול אזורי וכמעט שלא תיהיה ביניהם תחרות", נכתב.

 

למרות סכומי העתק ששולמו לעובדי הנמלים עבור הסכמתם לרפורמה ושמירה על שקט תעשייתי עולה כי בשנת 2007 בהשוואה לשנים שלפני הרפורמה, חלה הידרדרות ברמת השירותים, בהתייעלות, בעלויות, בתפוקה וזמני המתנת אוניות. גם מספר ימי העיצומים עלה.

 

המבקר מותח ביקורת נוקבת על משרדי הממשלה שהתוו את הרפורמה שיצאה לדרך ב-2005 , אך לא השיגה דבר. "הממשלה חתמה על הסכמי עבודה עם העובדים שעלותם נאמדת ביותר מ-1.2 מיליארד שקל כדי שישתפו עמה פעולה ויסיעו לה לממש את הרפורמה. אולם לא התנתה את ההטבות בהשגת יעדים כגון התייעלות בנמלים, שיפור השרות בהם והגברת התפוקה" כותב המבקר. "על משרד האוצר, משרד התחבורה ורשות החברות הממשלתיות לפעול בנחישות לתיקון הליקויים שהעלתה הביקורת כדי לאפשר גמישות ניהולית ולהוציא את יעדי הרפורמה מן הכוח אל הפועל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x