• תפריט
סביבה

ביגוד אקולוגי בישראל: אפילו לא עלה תאנה

בעוד רשתות הענק ויצרני הבגדים הגדולים בעולם הולכים ומפנים מדפים לטובת בגדים אקולוגיים, התעשייה בישראל בתחום כמעט לא קיימת. דלתא ובגיר שמוכרות בחו"ל פיתחו טכנולוגיות מתקדמות, והשאר יתעוררו כנראה, כמו תמיד, באיחור של עשור

גלי ברגר 15:2704.03.09

חברת דלתא עומדת להשיק בימים אלה קו מוצרים העשויים מכותנה אורגנית עבור ענקית הקמעונאות וול־מארט. בשלב הראשון יושקו מוצרי ecolife, שכוללים הלבשה תחתונה לגברים, ובהמשך יושקו חולצות, בגדי שינה והלבשה תחתונה לנשים. לדברי אסתי מעוז, סמנכ"לית שיווק גלובלי בדלתא, אם המהלך יצליח הם ימנפו את הטכנולוגיה לחברות נוספות, וישווקו את המוצרים גם בישראל. לגבי המחירים היא אומרת כי "הם יהיו יקרים במידה מסוימת, לא ב־20%". המוצרים מיוצרים מכותנה חוסכת אנרגיה, שאפשר לכבסה במים קרים ואורך החיים שלה גדול משל כותנה רגילה.

 

וול־מארט כבר ניסתה לפני כמה שנים להחדיר קו אורגני, אך כשלה. הסיבות לכך היו שהמהלך לא פורסם מספיק, וכנראה השוק עדיין לא היה בשל למוצרים כאלה. הפעם יוצבו בנקודות המכירה סטנדים מיוחדים, דלתא תעלה אתר ייעודי לאירוע וישנה תוכנית ליחסי ציבור אינטנסיביים. "לפני כמה שבועות היה כנס בסן פרנסיסקו, אל גור נחשף למהלך ומאוד התרשם ואחר כך כתבו על זה", מספרת מעוז בהתרגשות.

 

חליפת הבקבוקים של בגיר חליפת הבקבוקים של בגיר צילום: עידו איזאק
חליפות מבקבוקים

 

התרגשות זו מאפיינת כנראה את כל מי שעוסק בתחום. גם משה גדות, מנהל פיתוח עסקי של יצרנית החליפות בגיר, חולם על היום שבו ימחזרו חליפות ולא יזרקו אותן בכלל. "הטכנולוגיה כבר קיימת ואנחנו מחפשים ריטיילר חזק להשיק איתו את הקו הזה. אנחנו מנהלים מגעים עם כל מיני גורמים ואני משוכנע שזה יקרה". עד שהמהלך שנקרא cradle to cradle (מעריסה לעריסה) אכן יקרה, בבגיר יצטרכו להסתפק בהשקת קו החליפות העשויות מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים ברשת הכלבו סירס (sears) האמריקאית. החליפות מיוצרות מ־27 בקבוקי פלסטיק ממוחזרים, והפרויקט יושק לקראת מאי השנה תחת אחד המותגים של סירס לאחר פיילוט מוצלח. המחיר יהיה יקר בכ־5% מחליפות רגילות, ותווית של בגיר תוצמד לחליפה. ב־2009 צפויות החליפות האקולוגיות והמתכבסות (ECO-GIR) של בגיר להוות 15% ממחזור החברה.

 

"כשאנחנו לובשים משהו אנחנו מנסים לספק צרכים נוספים מעבר ללהיות לבושים", מסביר גדות. "הידיעה שאתה לובש משהו שטוב לסביבה, לא זיהם אותה, גורמת להתרוממות רוח - לחוויה חיובית ומתקנת. בכל פעם שהקונה ילבש את החליפה הוא יספר עליה, והיא תעיד עליו שהוא אדם עם ערכים". בבגיר מתכוונים להשקיע במסיבת השקה גרנדיוזית, וינסו לחבר את הצרכן לכל התהליך של איך הופך בקבוק פלסטיק לבד ולחליפה.

 

החליפות הממוחזרות משווקות גם בארבעת חנויות בגיר בישראל. גדות מסכים שאולי צריך להשקיע יותר בשיווק, לספר לצרכן, אם כי לא לצעוק את זה בחוצות העיר, אלא לתת לו להיחשף לחליפה: "הנושא הירוק נמצא על פני השטח בכל מקום בעולם, גם בישראל, אבל חסרה לצרכנים אינפורמציה. הם מצפים שספקים גדולים ורשתות גדולות יהפכו את הבחירה הירוקה לברורה יותר".

 

ומה לגבי המיתון? בעוד ברשתות המזון האורגני מורגשת ירידה, גדות מסביר כי הוא אינו חש בשום שינוי. "המיתון גורם לריטיילרים בעולם לחפש לעצמם בידול. צרכן מקשר מוצר ירוק לחברה שיש לה ערכים נוספים כמו קיימות ואיכות".

 

יש לאן לשאוף

 

למרות הטרנד העולמי, עדיין אפשר לספור על כף יד אחת את מספר החברות הישראליות שמייצרות בגדים באופן המעיד על מודעות אקולוגית. זאת ועוד, החברות הישראליות שכן משקיעות בפיתוח, ייצור ושיווק הן אלה שעובדות בעיקר מול חברות בינלאומיות. הטרנד בארצות הברית ובאירופה נמצא בעיצומו, אבל בארץ אי אפשר לדבר אפילו על ניצנים.

 

כדאי להבחין בין פעילות של אחריות חברתית לבין ייצור אקולוגי והפחתת נזקים סביבתיים בעת הייצור. קסטרו למשל יצאה לאחרונה עם מבצע החלפת ג'ינסים, שמטרתו תרומה לקהילה, אבל ברמה האקולוגית אין לחברה פעילות. לפוקס יש פעילות קהילתית ענפה על פי אתר החברה, אבל שום דבר בתחום הסביבתי. דווקא רשת הוניגמן השיקה כמה מוצרים מכותנה אורגנית, אבל הפעילות לא תוקשרה כלל. נראה כי בתחום האופנה בארץ בניית מותג עדיין מתבססת רק על סלבריטאים, וגם כשישנם כיוונים חדשים של פעולה, החברות לא ממנפות אותן שיווקית.

 

בתחום זה יש לנו הרבה מה ללמוד ממהלכים בארה"ב ובאירופה, שם מחויבות ענף האופנה לסביבה הולכת וגדלה. בשבוע אופנה שהתקיים בפברואר בלונדון, למשל, חתמו 300 חברות על אמנה להפחתת ההשפעה על הסביבה של ענף האופנה במהלך שתוקשר היטב. בין החברות שחתמו על האמנה - מרקס אנד ספנסר, טסקו, נייקי וארגונים גדולים אחרים הקשורים לתחום. אין ספק שהציבור בבריטניה יודע להגיד בלי לחשוב פעמיים מיהן החברות המובילות בתחום האקולוגי.

 

חברה נוספת שמתקשרת היטב את פעילותה בתחום היא רשת האופנה השבדית H&M שתגיע בקרוב לישראל. החברה הגדילה ב־2008 את השימוש שלה בכותנה אורגנית ב־30% ל־3,000 טונות, והיא מספרת לצרכנים שלה במקום בולט באתר האינטרנט כי היא הציבה לעצמה מטרה לקדם את השימוש בכותנה אורגנית.

 

ב־2005 החלה הרשת להכניס כותנה אורגנית לבגדי ילדים, ומ־2007 היא מייצרת באמצעותה מוצרים לכל המחלקות. בחמש השנים הקרובות מתכוונת H&M להגדיל לפחות ב־50% בשנה את כמות הכותנה האורגנית שבה היא משתמשת.

תחתונים של אקולייף, הקו החדש של דלתא תחתונים של אקולייף, הקו החדש של דלתא

 

גם המעצבים בפנים

 

הטרנד האקולוגי הגיע גם למעצבים כמו סטלה מקרטני, שמתגאה בליין ייעודי, וגם המעצב הנחשב מארק ג'ייקובס השיק קולקציה ירוקה. ליווי'ס השיקו כבר ב־2006 את קו levi's eco - ג'ינסים מבד אורגני. מי שעוד לוקח את הנושא ברצינות רבה הוא תאגיד גאפ. מעבר לכך שבניין המטה של החברה בסן פרנסיסקו הוא אקולוגי, גם חנויות המותג בננה ריפבליק מעוצבות במטרה לחסוך אנרגיה ולהפחית זיהום סביבתי.

 

בשנה שעברה השיקה בננה ריפבליק קו אופנה אקולוגי מכותנה אורגנית, במבוק, סויה ומשי. לרשימה זו אפשר לצרף עוד שורה ארוכה של רשתות כמו טופ שופ הבריטית ומותג הגלישה האוסטרלי ריף.

 

"מותגים חכמים מנסים להתבסס על ערכים וגם לשקף אותם, ומהבחינה הזו 'אורגני' הוא היילייט של מותג, שהופך ליותר אטקרטיבי עבור צרכנים ומשווקים כאחד", מסבירה עינת רובין, בעלת חברת brand lab ליבוא מותגים לישראל, שעבדה שנים רבות כיועצת שיווקית בניו יורק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x