• תפריט
אינטרנט

תן לגולשים לעבוד בשבילך

חברות כוח האדם בהייטק הולכות ומפנות את מקומן לחברות "כוח קהל", שמעבידות גולשים תמורת פרסים. לא בטוח שאלה חדשות טובות

יותר מ־79 אלף איש פוטרו השנה מתעשיית ההייטק. חנק האשראי המתמשך הוא סביבה אכזרית למי שנעשה תלוי במשקיעים והנפקות, והאחרונות הן צינור החמצן של המגזר הטכנולוגי. וכבכל משבר, גם כאן יש מרוויחים, והפעם יהיו אלה חברות שיחסכו לחברות אחרות כסף. או, כנהוג לכנות זאת בעולם העסקים, "יציעו דרכי התייעלות".

 

שיטת התייעלות שצוברת תאוצה בעולם ההייטק היא "קראוד־סורסינג" - "חברות כוח קהל", או "חברות מיקור המונים". המונח יחסית חדש, השיטה לא. היא נולדה בשנת 2001, כשהאתר Innocentive.com אפשר לחברות להעלות לרשת בעיות מחקר ופיתוח בתחומים שונים, ונתן לגולשים להתחרות על פתרונן. הגולש שפתרונו נשא חן בעיני החברה זכה בפרס כספי של נע בין עשרת אלפים דולר ל־100 אלף. מצד אחת תשלום נדיב לזוכה, ומהצד השני חיסכון לחברה, שלו היתה שוכרת צוות חוקרים לפתרון הבעיה, היתה משלמת הרבה יותר, עבור מבחר קטן יותר של הצעות.

 

Innocentive מחזיקה כיום קהילה של יותר מ־160 אלף גולשים, שמתחרים בפתרון בעיות בכימיה, ביולוגיה, עיצוב וננו־טכנולוגיה. עכשיו, עם המשבר הכלכלי, צצות לפתע עוד ועוד חברות קראוד־סורסינג. החברות החדשות לא מסתפקות במחקר ופיתוח, ומתמחות גם בתכנות (micropledge), עיצוב (99Designs) ושירותי תמיכה (Fixya). אפילו אמזון הוציאה שירות קראוד־סורסינג משלה - Mecahnical Turk, שבו המוני גולשים מגויסים לבצע פעולות שמחליפות בינה מלאכותית.

 

Netflix, אתר השכרת די.וי.די, הוא דוגמה טובה. כבר מ־2006 מציע Netflix פרס של מיליון דולר למי שיצליח לשפר את שירות המלצות הסרטים שלו. התחרות בתוקף עד 2011. כלומר, בחישוב זריז, Netflix משלמת כ־16,600 דולר לחודש לקהילת מתכנתים ענקית. חברה אחרת, Mob4Hire, משלמת לגולשים שמבצעים בדיקות של בקרת איכות ליישומי סלולר, ובעיני חברות בענף היא נחשבת לתחליף זול ויעיל להעסקת חטיבת QA אמיתית.

 

גולשים יכולים להרוויח כסף אמיתי, על חשבון עובדים רגילים גולשים יכולים להרוויח כסף אמיתי, על חשבון עובדים רגילים עיבוד מחשב: רועי ורמוט

 

כן, המשבר הכלכלי מאפשר לגולשים רגילים להרוויח באינטרנט כסף אמיתי. הכסף הזה הוא חלק קטן מהסכומים שנחסכים על ידי קיצוץ במשרות של עובדים אמיתיים. דפי הבית של חברות מיקור ההמונים מדברים על קהילות מגובשות וחוכמת ההמונים, אבל השירות שהן מציעות הוא כוח עובדים שהוא אמנם לא מיומן, אבל הוא גדול ורב, מתמקד בבעיה אחת, לא צריך לשלם לו פנסיה וביטוח לאומי, ולפעמים לא צריך לשלם לו בכלל. למה לשלם משכורת חודשית ל־100 מתכנתים, כשאפשר לתת ל־100 אלף גולשים להתחרות ביניהם על הפתרון בתמורה לפרס?

 

תעשיית הקראוד־סורסינג פועלת מאז תחילת העשור, ובשנתיים האחרונות היא הפכה לטרנד ממשי בעולם ההייטק. ככל טרנד, גם הקראוד־סורסינג גולש למחוזות מגוחכים - עיצוב מכוניות למשל. אבל בימים שבהם הדרך הטובה ביותר לעצור את צניחת מחיר המניה שלך היא לפטר עובדים, ייתכן מאוד שקראוד־סורסינג יהיה התעשייה הגדולה של 2009. ולא בטוח שאלה חדשות טובות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x