סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

האם ההאטה בשוק הדיור נובעת מהעלאת הריבית, או מאפקט פסיכולוגי בלבד?

אחרי שנים של עליות מסחררות במחירי הדיור, נראה כי בחודשים האחרונים נרשמת האטה מסוימת בשוק הדירות, ויש מי שאף מזהה עצירה מסוימת. עו"ד ורו"ח ירון טיקוצקי, שותף ומייסד DTKGG עורכי דין, אומר כי לדעתו הסיבה אינה נמצאת בעליית הריבית, אלא באפקט פסיכולוגי המיוצר על ידי התקשורת והשיח הכללי


האם ההתמתנות הנרשמת בתקופה האחרונה בשוק הדיור היא שינוי מגמה של ממש או רק האטה זמנית? עו"ד ורו"ח ירון טיקוצקי, שותף ומייסד DTKGG עורכי דין, אומר כי על אף שהדעה המקובלת משייכת את הסיבה לעלייה בשיעורי הריבית, לדעתו הסיבה לא נמצאת שם.
לדבריו, כלכלה היא פסיכולוגיה ברובה המכריע, וכי בתקופה אחרונה בתקשורת וגורמים פוליטיים מציפים את התחושה שעליית הריבית תוביל בקרוב לירידה במחירי הדיור. הקהל ששומע את הכותרות וההצהרות מחליט לחכות עד שמחירי הדיור ירדו, מה שמוביל לעצירה משמעותית בהיקף העסקאות בשוק.
לדעתו של עו"ד ורו"ח טיקוצקי, המצב הנוכחי לא יגיע לירידה במחירים, משום שחברות יזמיות קנו קרקעות בשנתיים האחרונות במחירים ששיקפו עליית מחירים, והן לא ימהרו להיפטר מהקרקעות שלהן במחירי הפסד. הביקוש יציב ונובע מצורך אמיתי. לכן, התחזית היא שבעוד מספר חודשים מי שחיכה יבין שאין צניחה דרמטית במחירים, כולם יחזרו לשוק וצפוי להירשם זינוק מחודש במחירים.
בכל הנוגע לדעתו על האפקטיביות של צעדי הממשלה לריסון מחירי הדיור, אומר עו"ד ורו"ח טיקוצקי כי הטיפול בצד הביקוש, לרוב העלאת ריבית ומיסוי, הוא אף פעם לא הדרך הנכונה. לדבריו, צעדים כאלו יכולים להשפיע לטווח הקצר, אך לא לאורך זמן. כלים שיעבדו לאורך זמן הם כלים המטפלים בצד ההיצע. מה חושב עו"ד ורו"ח טיקוצקי על ההשפעה של העלאת שיעורי הריבית על רוכשי דירות ראשונות או משפרי דיור? ומהם הצעדים הנדרשים מצד ההיצע כדי להוביל לריסון אמיתי של מחירי הדיור? הצטרפו אלינו.