סגור
כדאי להכיר

בעיות איטום במבנים – מכת מדינה

ראיון עם צבי כהנא מנהל חברת "גלאור מהנדסים ויועצים" בנושא מחדלי איטום חמורים ואיך ניתן למנוע אותם

על פניו נסיעה ברחבי מדינת ישראל מגלה תמונה מאוד מחמיאה, בכל עבר צומחים להם בנייני מגורים ואזורי תעשייה ומסחר מודרניים גבוהים, גדולים ומרשימים. אך לצד תנופת הבנייה שצועדת בצעדי ענק, כאשר בודקים לעומק מגלים תמונה מדאיגה - בכל שנה עשרות אלפי רוכשי דירות ובעלי מבנים מתלוננים כי מצאו ליקויי בנייה רבים.
עיקר התלונות הן לגבי בעיות של איטום, כיוון שאיטום קלוקל מוביל לאינספור בעיות נלוות, כגון נזילות, רטיבות, כתמי עובש, בלאי מואץ למבנה, נזקים לתכולה ועד כדי סכנה בטיחותית אם לא מטפלים בליקויים כמו שצריך.
על מנת להבין את תמונת המצב, בחרנו לשוחח עם צביקה כהנא, הבעלים של חברת "גלאור מהנדסים ויועצים", חברה המתמחה במתן ייעוץ לפתרונות מעשיים בשטח בכל הנוגע לאיטום של מבנים כבר לאורך שני עשורים.
בנייה חדשה – בעיות ישנות
5 צפייה בגלריה
עליית רטיבות  קפילארית ממסד המבנה
עליית רטיבות  קפילארית ממסד המבנה
עליית רטיבות קפילארית ממסד המבנה
(צילום יח"צ)
על בעיית האיטום של מבנים בישראל, כולל באלו החדשים, צבי כהנא סיפר לנו: "לאורך השנים נוספו כל מיני סוגי בנייה שונים, קלה, מודולרית, טרומית ועוד. אולם, לא משנה באיזה סוג של בנייה מדובר, בעיה אחת מרכזית נותרה עומדת בעינה, בעיית האיטום. אנחנו רואים זאת בכל מקום, במבני ציבור, בנייני משרדים, תעשיה בנייני מגורים ובתים פרטיים.
עיקר הליקויים של חדירת רטיבות שאנחנו מוצאים בכל פעם מחדש, מתרכזים בדרך כלל בחלקים התת קרקעיים של המבנים, במרתפים ובחניונים. כמו כן, בבנייני ומגדלי המגורים רואים לא פעם חדירה של רטיבות גם מהקירות החיצוניים, מהמרפסות ומגג המבנה. למעשה, דווקא לחלק מהמבנים שנבנו בצורה תעשייתית מאלמנטים טרומיים, קיימת חדירה של רטיבות רבה יותר מקירות חיצוניים".
מהדברים של כהנא אכן עולה תמונה מצב מדאיגה, ובלתי נתפסת ממש, כי גם במבני ציבור חדשים שפיקחו על בנייתם, קיימים נזקים חמורים של חדירת רטיבות למוקדים רבים כבר בחורף ראשון ולעיתים עד כדאי הצפות של חלקי המבנה.
טיפול בבעיית האיטום – חיסכון משמעותי לטווח ארוך
5 צפייה בגלריה
תקרת חניון שקרסה
תקרת חניון שקרסה
תקרת חניון שקרסה
(צילום: יח"צ )
התוצאה של הכשלים הללו ברורה, חדירת הרטיבות למבנים ולדירות מגורים גורמת להשלכות בטווח הארוך, וביניהם:
  • בלאי מואץ של המבנה ולעיתים אף לתכולה הפנימית שלו.
  • פגיעה באיכות החיים וירידת ערך הנכס.
  • לעיתים מדובר בדירות או מבנים שלא ניתן להתגורר או לעשות בהם שימוש.
הסכנה הגדולה בטווח הארוך היא נזק קונסטרוקטיבי למבנה בגלל קורוזיה מתמשכת, עד כדי התפוררות מוטות זיון והיחלשות של המבנה שיכולה להוביל לקריסת חלקי המבנה לאחר רטיבות ממושכת.
למדנו כי בארץ קיימים מבנים רבים אליהם חדרה רטיבות ממושכת, ובעקבותיה הכריזו עליהם כמבנים מסוכנים. עלות תיקונים של כל אלו יכולה להגיע לסכומי עתק, כיצד עוצרים זאת לפני שמגיעים למצב בלתי הפיך?
"כאשר אנחנו מלווים פרויקט, אנחנו יודעים לספק יעוץ באיטום הכולל מפרט טכני מדויק ועדכני לאיטום או טיפול בבעיה במבנה שכבר קיים. מעבר לידע ולניסיון שצברנו לאורך השנים, אנחנו מחזיקים גם במכשור טכנולוגי מיוחד שתפקידו לאתר את המקומות בהם האיטום לא תקין. כגון, מצלמות טרמיות חדישות וגם מדי רטיבות אלקטרונים עם גלי רדיו (אולטראסאונד), כך שהם מסוגלים להגיע אל מתחת לפני השטח ולבדוק מה המצב מתחת לריצוף או ציפוי קירות, ולא רק מעל פני השטח", הסביר לנו צבי כהנא.
גלאור מהנדסים ויועצים – קבלות בשטח
בין יתר הפרויקטים הבולטים בהם בוצעו בדיקות וניתן יעוץ באיטום ע"י חברת "גלאור מהנדסים ויועצים" ניתן למנות את:
☑משכן כנסת ישראל.
☑ מבנה באינטל קריית גת.
☑בית הלוחם – מרכז ספורט, שיקום ופעילות חברתית לנכי צה"ל ובני משפחותיהם.
☑מרכז בקרה נתיבי היובל.
☑החברה הממשלתית לתיירות.
☑ בית החולים אלי"ן ובית חולים הרצוג.
☑בניין הסתדרות העובדים.
☑תחנות של משטרת ישראל.
☑מוזיאון רוקפלר.
☑עשרות מבנים ומעונות של משרד העבודה והרווחה בכל רחבי הארץ.
☑בניין קק"ל בירושלים.
☑חברת מקורות.
☑רשות העתיקות.
☑עיריות תל אביב יפו, ירושלים, כפ"ס, רמת גן, אשדוד ומועצות מקומיות נוספות.
כתוצאה מאיטום קלוקל במבנים בישראל, נגרמים סכסוכים משפטיים רבים בכל הנוגע לכשל של איטום וחדירת רטיבות. לעיתים ממונים יועצי ומהנדסי החברה כמומחים מטעם בתי המשפט בנושא מחלוקות בתחום איטום, רטיבות וליקויי בניה נוספים.
בזכות הרזומה שיצרו לעצמם, "גלאור מהנדסים ויועצים" משמשים גם גוף ניטרלי, ומספקים חוות דעת מקצועית על כשלים של מערכות איטום והעלות הכספית של תיקוני האיטום הנדרשים, ונזקים שנגרמו בשל חדירת הרטיבות. זאת הסיבה כי אנחנו שומעים יותר ויותר קולות בענף הבנייה על הדרישה להפוך את השימוש ביועץ איטום כחלק בלתי נפרד מהקמה של מבנים ובניינים.
גם בעיריות וברשויות המקומיות כבר הבינו כי על מנת למנוע מלכתחילה נזקים כבדים, הם מחייבים את היזמים למנות יועץ איטום, וביחוד כאשר קיימים במבנה מרתפים וחניונים תת קרקעיים.
"אני חושב שמדובר בצעד שהוא בגדר חובה, וכדאי שבכל פרויקט נראה נוכחות של יועץ איטום. הוא זה שיכול לוודא כי כל תהליך הבנייה ייעשה בהתאם לכל התקנים המחייבים, החל מאיטום היסודות של המבנה ועד לגג. בנוסף, הוא זה שיכול לפקח אם עושים שימוש בחומרי איטום איכותיים ומתאימים, אחרת בהמשך ידרשו מלאכות איטום חדשות, ועל מנת לבצע אותן לא פעם יש צורך לפרק תשתיות ואלמנטים שהותקנו קודם לכן.
מעבר לעובדה שמדובר בטלאי על טלאי מיותר, זה גם מייקר את העלויות לחינם, שלא לדבר על הנזק שיכול להיווצר אם לא מגלים את המחדלים הללו בזמן. לעיתים הגענו למבנים חדשים בהם בוצעו פעמיים ויותר עבודות איטום מחדש, כיוון שבאזור המרתפים והמרפסות המשיכה הרטיבות, עד שאיתרנו את מקורות הכשל ובוצע איטום מחדש על פי ההנחיות שלנו", הוסיף צבי כהנא.
בעיות רטיבות במבנים ותיקים
5 צפייה בגלריה
רטיבות קשה בבית ספר חדש
רטיבות קשה בבית ספר חדש
רטיבות קשה בבית ספר חדש
(צילום: יח"צ )
לא פעם מוסדות, ועדי בתים ואפילו לקוחות פרטיים שצריכים לבצע איטום מחדש של גגות, מרתפים, מרפסות וקירות חיצוניים, נתקלים בכאוס לאחר שמקבלים הצעות מחיר מקבלנים שונים, כיוון שאלו מגישים הצעות שונות ומשונות שלא בהכרח פותרות את הבעיה של חדירת רטיבות.
"גילינו שבמבנה אחד הציעו שלושה קבלני איטום הצעות שונות לגמרי. האחד הציע לאטום בחומר אקרילי מעל גבי האיטום הקיים, שיטה שלא מתאימה בדרך כלל לאיטום לטווח ארוך ומים עומדים. השני הציע איטום ביריעות ביטומניות על גבי יריעות קיימות, שבחלקן כבר התנתקו ממקומן בשל תשתית לקויה כך שהתנתקות היריעות אף תחמיר. השלישי טען כי יש לפרק את כל מה שבוצע בעבר, ולצקת שכבת בטון "בטקל שיפועים", ורק אז לאטום מחדש את הגג, אולם למעשה לא היה בכך צורך.
כמובן שגם המחירים שהוצעו היו שונים האחד מהשני במאות אחוזים. לאחר בדיקה יסודית הבהרנו לבעלי המבנה מהי טכניקת האיטום המתאימה וחומרי האיטום המתאימים והכנו מפרט טכני מפורט. למעשה הבעיות הן לא רק במישור הכלכלי, אלא גם במישור המבני הנדסי.
טכניקה שאינה מתאימה עשויה לגרום למבנה נזק, בלאי מואץ ואפילו כשל של מערכת האיטום, כאשר טכניקת איטום מתאימה ומוצלחת תחזיק מעמד לאורך שנים רבות בעלות אופטימלית.
במקרים כאלו מומלץ להזמין יועץ איטום שבודק את כשלי האיטום במבנה, ומכין מפרט מדויק שכולל רשימת חומרי איטום שנדרש לעשות בהם שימוש, ובנוסף מציין את אופן האיטום והיישום, כולל הכנת התשתית, לרבות בדיקות הנדרשות על מנת לבדוק אם האיטום בוצע כהלכה, ובמידת הצורך לתת המלצה בדבר קבלני איטום איכותיים ואמינים" משתף צביקה כהנא.
טכניקות חדישות
בשנים האחרונות נכנסו לשימוש חומרי איטום מודרניים כגון: צמנט/בטון קריסטלי, חומרי איטום המשלבים פוליאורתן ביטומני, הזרקות של חומרי איטום, יריעות מיוחדות המתאחות עם הבטון ועוד. לעיתים, קיימים חלקי מבנה שלא ניתן לאטום באופן סטנדרטי בשל קשיים שונים, כמו חוסר היכולת לאפשר גישה, במקרים כאלו על יועץ האיטום לבחור את טכניקת האיטום וחומרי האיטום החדישים והמתאימים ביותר למורכבות הבעיה.
הקשר בין איטום להתקנת מערכות חשמל סולארי על גגות
5 צפייה בגלריה
עמוד תומך מתפורר לאחר חדירת רטיבות ממושכת
עמוד תומך מתפורר לאחר חדירת רטיבות ממושכת
עמוד תומך מתפורר לאחר חדירת רטיבות ממושכת
(צילום: יח"צ )
"בנוסף בשנים האחרונות, מתקינים על אלפי גגות מערכות חשמל סולאריות. נתקלנו במקרים רבים בהם לאחר ההתקנה חדרה רטיבות למבנים, לעיתים לא היה מנוס אלא לפרק את המערכת הסולארית ,לאטום מחדש ולהתקין מחדש את המערכות. עלות המלאכה בפועל הייתה גבוהה פי כמה וכמה מאשר אילו האיטום מראש היה מתבצע כהלכה.
בנוסף, נגרמו מחלוקות וסכסוכים בין בעלי המבנים למתקיני המערכות, כאשר בעלי המבנים טענו כי ההתקנה גרמה לנזקי איטום, ואילו המתקינים טענו כי מלכתחילה האיטום היה פגום. כך שגם במקרים אלו , על מנת למנוע נזקים כבדים ומחלוקות, כדאי לבדוק את רמת האיטום עוד קודם להתקנת המערכות הללו ובמידת הצורך לשפרה, לטובת כל הצדדים", הסביר צביקה כהנא.
גלאור מהנדסים ויועצים – יצירת קשר
5 צפייה בגלריה
צביקה כהנא
צביקה כהנא
צביקה כהנא
(צילום: יח"צ )
לפרטים נוספים אודות השימוש ביועץ איטום\או מהנדס איטום מטעם החברה, ולגבי מתן השירותים הנלווים הנוספים שהיא מעניקה, ניתן ליצור קשר ישיר בטלפון:
1800222285
054-4268886