סגור

ההייטק מתדלק את הנדל"ן: כך מזניקה התחרות על עובדים את הביקוש למשרדים

ההייטק הישראלי רותח, ומזניק את הביקוש למשרדים מה עובדי ההייטק מחפשים במשרד, והאם המעסיקים יכולים לספק את זה?

"הקטר של המשק הישראלי" – תעשיית ההייטק הפכה בתוך שנים ספורות מעוד תחום תעסוקה למגזר הרווחי ביותר בישראל, זה שרבים שואפים להיות חלק ממנו. אבל ההשפעה של הצמיחה המהירה הזו מגיעה אל הרבה מעבר לגבולות ההייטק, ונוגעת כמעט בכל תחום בחיים הציבוריים והעסקיים בישראל. ולא מדובר רק על השליחים של וולט או נהגי המוניות שנהנים מהייטקסיטים עם משכורות גדולות.
1 צפייה בגלריה
משרדי הייטק הביקוש גדל
משרדי הייטק הביקוש גדל
משרדי הייטק הביקוש גדל
(יח"צ)
דו"ח של ארגון Start-Up Nation Central סיכם כיצד תעשיית ההייטק הישראלית שברה
את כל השיאים בשנת 2021 – כשהיא רושמת גיוסים של יותר מ-25 מיליארד דולר. הכספים הגיעו מ-74 גיוסים, פי שניים גיוסים ביחס ל-2020.
הצורך לספק תשתית לפעילות תעשיית ההייטק הישראלית מביא לשינויים טקטוניים בתחומי מאקרו רבים כמו משכנתאות, פיתוח תשתיות, ייבוא ועוד. אחד התחומים שמושפעים באופן טבעי מהמגמה הוא הנדל"ן למשרדים.
ההייטק המציא את הדור החדש של המשרדים
על אף ההצלחה המסחררת במובנים של גיוס כספים, פיתוח טכנולוגיות, הכרה בינלאומית והובלה של התחום בזירה הגלובלית – להייטק בישראל יש אתגר אחד שהוא מתקשה להתמודד עמו: גיוס עובדים.
המשכורות המפתות, התחרות על מפתחים מוכשרים והדרישות הגבוהות לכניסה לתחום – יצרו יחד משבר כוח אדם דווקא בתחום המצליח ביותר בישראל. לפי מחקרים, רק 10% מהמשרות שמוצעות במגזר ההייטק מתאימות למי שזהו התפקיד הראשון שלהם בתעשייה. חסם נוסף הוא התחרות על כל עובד – מה שיכול להפוך במהרה למלחמת משכורות ותוספות – רכב, אוכל, ימי כיף וכדומה – בין החברות המגייסות.
אחד מקלפי המיקוח בתחרות על השגת העובד המוכשר ביותר, הוא החוויה המשרדית. ההייטק היה הראשון להבין, אי שם בימי תחילת הקורונה, שלמשרד אין תחליף, ושיש לו תפקיד קריטי ב-DNA של החברה. כך, מיד לאחר הסגרים הראשונים, חברות כמו גוגל ופייסבוק קראו ואף דרשו מעובדיהן לחזור לנוכחות, לפחות חלקית, במשרדים. למעשה, תעשיית ההייטק מכתיבה כבר שנים לא מעטות את הערך שיש למשרד הפיזי בהצלחה של חברה.
כתבות טלוויזיה אוהבות להדגיש את שולחן הפינג-פונג או את הבופה בארוחת הצהריים במשרדי ההייטק הגדולים. אבל לפי מחקרים בתחום הפרודוקטיביות, עבודת צוות במשרד היא הגורם החשוב ביותר בכל הנוגע לנוכחות העובדים במקום.
"היכולת להיפגש פנים אל פנים, לחלוק רעיונות ולגלגל פרויקטים – היא בלתי ניתנת להחלפה", אומר איתן לוי, מבעלי חברת היזמות בנדל"ן אילה אגם, המפתחת פרויקט משרדים בבאר יעקב. "בעלי חברות הייטק וסטראט-אפיסטים מחפשים חלל עבודה שבו ניתן לנצל באופן מיטבי את שעות העבודה, להיפגש ולייצר צוות מגובש".
לכן חברות ותיקות וגם חדשות – חייבות להתעדכן במשרד מודרני ואיכותי, ולא יכולות להרשות לעצמן להישאר מאחור. הסנטימנט הזה מניע ביקוש למשרדים, שבא לידי ביטוי בכך שתחום המשרדים בישראל ממשיך לטפס, בעוד בעולם המחירים נמצאים בעצירה כבר שנה לפחות.
פחות פקקים, יותר קרוב: למשוך את הטאלנטים למשרד
אחד המאפיינים של משרד מבוקש, שימשוך אליו טאלנטים ויבטיח עבודה איכותית On-Site, הוא המיקום של אותו משרד. "בתחילה התפישה היתה "כמה שיותר מרכזי, יותר טוב'", אומר לוי. "אבל לאט-לאט החברות החלו להבין – והקורונה הדגישה את זה – שרוב העובדים שלהן לא גרים במרכז תל אביב, שרבים מהם סובלים מהעמידה הבלתי-נגמרת בפקקים ושמשרד קרוב לבית במתחם עסקים עם גישה נוחה יהיה מבחינת רבים מהעובדים הפוטנציאליים פינוק שיכול למשוך אותם לחברה".
תחזיות שפרסמו לקראת סוף שנת 2021 חברות מחקר וייעוץ בתחום הנדל"ן – CBRE ו-JLL – תומכות בטענה של לוי. התחזיות מצביעות על ביקוש גובר לשטחי נדל"ן מסחרי – משרדים ומסחר – מחוץ לגבולות הערים הגדולות.
העובדים לא מעוניינים לבזבז את זמנם בנסיעות, דבר הפוגם באיכות החיים שלהם כמו גם בפרודוקטיביות שלהם בעבודה.
התחרות על העובדים המוכשרים ביותר בהייטק הזניקה מספר תחרויות משנה: על השכר הגדול ביותר, המזנון המפנק ביותר, הרכב לעובדים הטובים ביותר וימי הגיבוש המרהיבים ביותר. כעת מצטרפת לרשימה גם התחרות על המשרד האיכותי ביותר, במיקום הטוב ביותר.