סגור

טייוואן משקיעה בסצנת הסטארט-אפ העולמית ומעוניינת להרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם אקוסיסטם החדשנות של ישראל

"טייוואן שואפת להגביר את החשיפה הבינלאומית לאקוסיסטם שלה, לשמש בסיס איתן לסטארט-אפים, מקומיים ובינלאומיים ולעודד השקעות" אומר מר הו צ’ין-צ’אנג, מנכ”ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה בטייוואן, שמבקר השבוע בישראל.

ישראל הידועה בעולם בתור אומת הסטארט-אפ מהווה בית לכמות שיא של חברות הזנק. בעוד שמדינות רבות מקבלות השראה רבה מתנופת החדשנות הישראלית, טייוואן עושה צעד ממשי כדי להשתלב בזירת החדשנות המקומית שלנו.
השבוע הגיעה לישראל משלחת בכירים בראשה עומד מר הו צ’ין-צ’אנג, מנכ”ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה בטיוואן, במטרה לחזק את הקשר בין ישראל לטייוואן. המשלחת שמה לה למטרה לקדם את שיתוף הפעולה בין התעשיות והממשלות של שתי המדינות, ולהבין מקרוב כיצד האקוסיסטם הישראלי פועל בשיתוף עם ממשלת ישראל.
"טייוואן מוכרת בתור 'אומת סקייל-אפ' מה שהופך אותה לשותפה אידיאלית לחברות ישראליות המעוניינות להתרחב לשאר העולם, להרחיב את מעגל הקשרים שלהן ולבסס ערוצי מכירה במדינות חדשות. טייוואן וישראל הן שותפות לחדשנות, שתי המדינות חתומות על הסכמים בתחום הרפואה, חקלאות, סייבר, איכות סביבה, אנרגיה, מים, IT ותקשורת." מוסר מר הו צ’ין-צ’אנג בראיון לכלכליסט.
בשנתיים האחרונות משרד הכלכלה של טיוואן הרחיב את הקשרים והפעילות המשותפת בין האקוסיסטם של טייוואן לזה של ישראל, על מנת לעודד חדשנות בטייוואן. המשרד כבר הוציא לפועל מספר תכניות בנושא חדשנות שתפקידן להאיץ את שיתוף הפעולה בין טייוואן לישראל.
3 צפייה בגלריה
מר הו צ’ין-צ’אנג, מנכ”ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה בטיוואן
מר הו צ’ין-צ’אנג, מנכ”ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה בטיוואן
מר הו צ’ין-צ’אנג, מנכ”ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה בטיוואן
(Daniel Tseng)
טייוואן משקיעה בסצנת הסטארט-אפ העולמית
ממשלת טייוואן עתידה להשקיע 1 מיליארד דולר בסצנת הסטארט-אפ העולמית עד שנת 2023, כך על פי הערכות, השקעות שנועדו לבסס את מעמדה של טייוואן כשחקנית מפתח במזרח אסיה לתעשיית הסטארט-אפ. התכנית להאצת האקוסיסטם הטייוואני יצאה לדרך ב-2018 ומבוססת על 5 אסטרטגיות עיקריות המכוונות להאצת קצב הצמיחה וחיזוק האקוסיסטם עבור סטארט-אפים וחדשנות טכנולוגית. אסטרטגיות אלו כוללות: 1. הקצאת מימון בשלב מוקדם לסטארטאפים; 2. מתן תמריצי מס למשקיעי אנג'ל, 3. שיתוף פעולה עם קרנות הון סיכון; 4. חקיקה ורגולציה; 5. קידום פיתוח טאלנטים. התכנית גם בנויה על שיתוף פעולה ממשלתי ארוך טווח, הכולל רכישות ממשלתיות, ייזום תוכניות ממשלתיות לתמיכה בסטארט-אפים, פתיחת שוק ההון המקומי לתאגידים וקידום חשיפה בשוק העולמי באמצעות שירותים מיוחדים לסטארט-אפים.
מר הו צ’ין-צ’אנג מסביר כי "טייוואן שואפת להרחיב את החשיפה הבינלאומית של האקוסיסטם שלה ולשמש בסיס יציב וחזק לחברות סטארט-אפ, בתוך ומחוצה לה, וכמו כן לעודד השקעות בתעשיית ההיי-טק בטייוואן ובמדינות זרות. הרחבת הפעילות מהווה הזדמנות לחברות ישראליות ובין לאומיות לקחת חלק פעיל בצמיחתה של טייוואן".
"אנו רוצים להפוך להיות האב הסטארט-אפים המוביל והאיכותי באזור הפספיק ולשמש שער כניסה לשוק האסייתי. בארבע השנים האחרונות פתחנו שני מרכזי חדשנות תחת השם Startup Terrace בעיר לינקו בצפון טייוואן ובעיר גאושיונג בדרום. מרכזים אלו מגשרים בין חברות סטארט-אפ לתעשייה, ומציעים לחברות שטח משרדי, אולמות כנסים ואזורי מגורים. כמו כן הם מעודדים פרויקטים בין לאומים כמו אלו של שותפינו מישראל ותורמים להשגת היעדים באופן אפקטיבי."
ממשלת טייוואן מציעה מודל שיספק לסטארט אפים נחיתה רכה במרכזים האלו כולל שימוש בשירותי המקום, נטוורקינג, ייעוץ והשתתפות בתוכניות ייעודיות.
תכנית החדשנות IP² LaunchPad
תכנית החדשנות IP² LaunchPad להאצת כניסת חברות לפעילות באקוסיסטם של טייוואן, הושקה בישראל בחודש יוני 2020 ומפעילה כעת את המחזור השלישי שלה. השנה כוללת התוכנית חברות העוסקות בטרנספורמציה דיגיטלית בתעשיות הבריאות, ההייטק, אנרגיה מתחדשת וסייבר, שהנמצאות בשלבים מתקדמים, אחרי סבב גיוס ראשוני ועם מכירות התחלתיות. בעקבות הצלחת התוכנית הושקו במהלך השנה שתי תוכניות נוספות המכוונות לחברות ישראליות: הראשונה היא IP² Plus, תכנית המשך לחברות אשר סיימו בהצלחה את המחזור הראשון וגם לחברות בוגרות ששואפות לחדור לשווקים חדשים. התכנית השנייה IP² Sustainability פועלת בשת"פ עם סטארט-אפ ניישן סנטרל כשהיא מתמקדת בתחומי הקיימות. כל התוכניות פועלות במרכז החדשנות Startup Terrace, ובתמיכה של מינהל החברות הקטנות והבינוניות של משרד הכלכלה בטייוואן.
חברת i2i (Innovation To Industry) שמנהלת את חממות התוכנה הגדולות בטייוואן ובעלת תפקיד מרכזי בפיתוח האקוסיסטם הטכנולוגי וחיבור משקיעים ובעלי עניין לתחום החדשנות בטייוואן, מפעילה את התכניות. את תכנית החדשנות בישראל מנהל נציג i2i רני שיפרון, מנכ"ל חברת הייעוץ הישראלית הלתייר גלוב מתמקדת בהצלחת החברות הישראליות התכנית כוללת ייעוץ עסקי מותאם אישי וגישור על פערים בין תרבותייפ כמו גם קידום הסכמי שת"פ ומתן מימון. צוות i2i בטייוואן תומך בשותפים הישראלים כנציגי החברות בשוק המקומי. על דירקטוריון התכניות נמנים מומחים ומובילי דעה בתעשייה המקומית, במטרה לספק לצוותים הישראלים את המומחיות ואנשי הקשר שיעזרו לנווט בין משרדי ממשלה, ארגוני עסקים וגופי השקעות בטייוואן לצורך המשך הפעילות, בניהם משרד הכלכלה והמסחר בטיוואן, ארגון תעשיית ה-BIO, חברות ענק כגון אייסר, אדוואנטק, סיסקום, האוניברסיטה ללימודי רפואה בטייפה (TMU), רשת בתי חולים ואקסלרטור שואו-צ’ואן מדיקל, בית החולים צ’אנג גונג, ומשקיעים כגון China Development Financial ,FORMED ועוד
בראש הועדה המייעצת מכהן שר הכלכלה לשעבר והיא כוללת בכירים מארגוני תעשייה מובילים ומשקיעים פוטנציאליים.
הצלחותיה של תכנית IP² LaunchPad
תכנית החדשנות IP² LaunchPad הושקה לפני כשנתיים ולמרות אתגרי מגפת הקורונה צמחה פלאים. שני מחזורי התכנית נערכו בישראל בהשתתפות כ-50 חברות והולידו מעל 24 שיתופי פעולה בין חברות ישראליות וטייוואניות. המחזור השלישי שנערך בימים אלו שם דגש על תחום הבריאות הדיגיטלית, אנרגיה מתחדשת, וסייבר סקיוריטי. במחזור הנוכחי החברות חתמו על הסכמי הפצה וניסויים קליניים במגוון תחומים, ביניהם סנסורים חכמים, טיהור אוויר וטכנולוגיות בינה מלאכותית ברפואה.
מודל שיתוף הפעולה בין האקוסיסטמים משלב בין החדשנות הישראליתלבין ליווי פיננסי וסקייל-אפ מהצד הטייואני, שביחד מייצרים הזדמנות לצמיחה משותפת. מר הו צ’ין-צ’אנג משבח הצלחות אלו ומייחס אותן לכך שהאקוסיסטם של ישראל וטייוואן, משלמים זה את זה.
3 צפייה בגלריה
חתימה על הסכם שיתוף פעולה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל
חתימה על הסכם שיתוף פעולה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל
חתימה על הסכם שיתוף פעולה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל
(Daniel Tseng)
בטייוואן ממשיכים לגלות את ישראל
בין המשתתפים הבכירים במשלחת לישראל נוכח מר ג'יימס הו, נשיא חברת ההשקעות CDIB Capital Healthcare Ventures, שאחראי בין היתר על קרן השקעות ביוטק המנהלת כ-300 מיליון דולר שמתוכם 40% מיועדים להשקעות חוץ. זהו ביקורו השני של הו בישראל בתוך 20 שנה, כשבעבר ביקר כאן במסגרת קרן השקעות מטעם הממשלה הטייוואנית NDF. מאז שעבר לסקטור הפרטי ולחברת CDIB שם על הכוונת את ענף הטכנולוגיות הרפואיות הישראלי. בימים אלו הקרן בראשותו משקיעה בחברות סטארט-אפ הפועלות בתחומי התרופות החדשניות, תרופות גנריות, תרופות מרשם וציוד רפואי מתקדם. מר ג'יימס הו מאמין שהגיע הזמן למנף את היחסים הסינרגטיים בין טייוואן לישראל, "ב-30 השנים האחרונות טייוואן נודעה בתור מובילה עולמית בטכנולוגיות מידע ותקשורת כשבעשור האחרון הצטרפה למדינות המובילות בתחום הרפואה והביוטק. שילוב של המומחיות של טייוואן בשווקי המזרח הרחוק עם החדשנות הישראלית בתחום הרפואה, יוביל לצמיחה משותפת של שני הצדדים. אני צופה שיתוף פעולה ארוך טווח בין חברות הפורטפוליו הטייוואניות לחברות ישראליות המהווה win-win עבור שני הצדדים".
3 צפייה בגלריה
ביקור בישראל של משלחת בכירים מטייוואן, בראשות מר הו צ'ין-צ'אנג, מנכ"ל מינהל החברות
ביקור בישראל של משלחת בכירים מטייוואן, בראשות מר הו צ'ין-צ'אנג, מנכ"ל מינהל החברות
ביקור בישראל של משלחת בכירים מטייוואן, בראשות מר הו צ'ין-צ'אנג, מנכ"ל מינהל החברות
(i2i)
שותפויות מן העבר
צ'ייני הו מייסד שותף בחברת Advantech היה עד לשיתופי פעולה מוצלחים כגון אלו בעבר. אדוונטק המספקת פתרונות בתחום האינטרנט של הדברים פתחה לאחרונה משרדים כאן בישראל ועבדה עם לקוחות ישראלים במגוון תחומים תוך קידום שיתופי פעולה גלובאליים.
צ'ייני מאמין שהיחסים החזקים בין ישראל וטייוואן מתבססים על מאפיינים משותפים. שתי המדינות קטנות בשטחן ונתונות תחת איום מתמיד בגבולותיהן, מצב שהוביל לחיזוק עמידותן המדינית והביטחונית. צ'ייני גם עומד על ההבדלים בין שתי המדינות, למשל גיל וניסיון דור היזמים, ומקווה להביא לטייוואן את הלהט והתשוקה של הישראלים בתעשיית הסטארט-אפ. בהתייחס לתמיכה הממשלתית בתעשיית הסטארטאפים, צ'ייני מתרשם מהמודל הישראלי של תמיכה והקצאת משאבים לקידום סטארט-אפים בשלבי גיוס ראשוניים, ורואה בו מודל לחיקוי לאקוסיסטם הסטארט-אפים הטייוואני. הוא אופטימי ביחס להיקף שיתוף הפעולה בין משקיעים מטייוואן לחברות מישראל, ומקווה שיחסים אלו ימשיכו לצמוח ויעודדו עוד שיתופי פעולה בין סטארט-אפים ישראלים וטייוואניים.
המשלחת מטייוואן תשהה בישראל במשך שבוע ימים, במהלכם יפגשו עם בכירים מהאקוסיסטם הישראלי, חברות סטארטאפ ונציגי ממשל. בנוסף, יתקיים 'יום טייוואן' בשיתוף עם סטארט-אפ ניישן סנטרל במסגרתו יציגו שיתופי פעולה בין האקוסיסטם הישראלי והטייוואני ויתמכו בחיזוק המשך הפעילות.