סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

בעלי דירות? הדברים שחשוב לדעת על הליווי הבנקאי בהתחדשות עירונית

הסכם התחדשות עירונית הוא למעשה הסכם משולש, שהדיירים לא תמיד מודעים אליו - בין בעלי הדירות, היזם והגורם המממן. עו"ד ארנון יהב, שותף מנהל, חברת עורכי דין יהב ושות', מדבר על ההשפעה של הגורם המממן על הפרויקט ועל הצעדים שבעלי דירות יכולים לעשות כדי לוודא הגנה מיטבית מול מקרים הקשורים לערבויות, השלמות הון וחשיפת מידע אישי?


בעלי דירות רבים חותמים על הסכם מול היזם, מבלי לדעת על כך שיש שותף נוסף במשוואה - הגורם המממן, דרכו היזם מגייס את הכסף למימוש הפרויקט. עו"ד ארנון יהב, שותף מנהל, חברת עורכי דין יהב ושות' המתמחה בייצוג דיירים בהתחדשות עירונית, אומר כי בימינו רוב בעלי הדירות יודעים שהגורם המלווה הוא זה שמספק את הבטוחות והערבויות בפרויקט, ולא היזם.
לדבריו, בין אם מדובר בבנק מלווה או חברת ביטוח, הערבויות ניתנות על פי חוק המכר, אך לא במועד החתימה בין הדיירים ליזם, אלא שנים לאחר מכן, כאשר יש היתר בנייה. עו"ד יהב מסביר כי בשלב זה נוצרת חיה מיוחדת של הסכם עם שלושה צדדים, וכי חשוב לבדוק את ההגנות לגביו, משום שיש קדימות להסכם בין היזם לבין הבנק על ההסכם בין הדיירים ליזם. המשמעות של דבר זה הוא ששנים אחרי ההסכם, הבנק יכול לשנות את ההסכם עליו חתמו הדיירים מראש.
בנוסף, יזמים רבים מכניסים גורם נוסף של השלמת הון או קבלן נוסף - מהלכים שבעלי הדירות צריכים להגן על עצמם מולם, על ידי פעולות כמו הפרדת החובות למקורות השונים.
מה ההבדל בין ערבויות חוק מכר לערבויות הבדק והרישום? כיצד ניתן לוודא שעורך הדין של בעלי הדיירים מייצג את האינטרס שלהם באבטחת הערבויות בשלב זה? הצטרפו אלינו לדיון.