סגור
סודות שוק ההון גג עמוד כתבה חדש

רוצים תיק השקעות? דעו איפה עובר הקו האדום שלכם

הסיבולת של כל משקיע להפסדים היא שונה – אבל היא קריטית לבניית תיק השקעות. כך מתאימים לכם תיק השקעות כדי שתוכלו לישון בלילה, ולא תברחו שניה אחרי ירידות שערים

משברים כלכליים גדולים עלולים להוביל למחיקה של סכומי כסף אדירים, ולבריחה של משקיעים רבים מהבורסות. התמונות תמיד חוזרות על עצמן – כותרות קודרות בעיתונים ובאתרי האינטרנט, מסכים עם שמות של מניות ומספרים בצבע אדום, סוחרים שתופסים את הראש ואנשים שמספרים על הכסף שהתאדה.
החשש מפני הפסדים בהשקעות בשוק ההון אינו רלוונטי רק למצבים של משברים גדולים, אלא גם למשברים נקודתיים, או אפילו לתנודות חדות ביום מסחר. כל מנהל השקעות הוגן שתדברו איתו יגיד לכם שמי שלא מוכן להסתכן כלל, שלא ייכנס לעולם הזה. נטיית הלב של רבים היא למכור את הכול, ומהר, כשיש ירידות שערים, כדי לצמצם את ההפסדים. אבל לרוב זאת לא הבחירה הנכונה. מי שמבין שהסבלנות משתלמת עשוי להרוויח יפה בטווח הארוך.
3 צפייה בגלריה
רוצים תיק השקעות?
רוצים תיק השקעות?
רוצים תיק השקעות?
(shutterstock)
ההיסטוריה בשוק ההון מוכיחה שלרוב, אחרי כל משבר כלכלי מגיע התיקון ואחריו עליות השערים. כלומר, לטווח הארוך, הבורסה תמיד עולה ואם המסקנה היא שכדאי לשחק את המשחק לטווח הארוך, השאלה היחידה היא מה מידת הסיכון שכל אחד יכול לקחת כדי לא להיבהל?
מה מידת הסיבולת שלך להפסד?
היום אפשר לפתוח תיק השקעות גם בסכום של 50,000 שקלים. כניסה של משקיעים רבים בסכומים נמוכים לשוק ההון בשנים האחרונות חידדה את הנושא, והפכה את הצורך לבחון את הסיבולת של המשקיעים להפסדים, לחלק חשוב באפיון תיק ההשקעות. רבים רוצים רווח גדול בזמן קצר ולא מבינים שזה מצב שכמעט לא קיים (אחרת כולם היו עושים את זה). כשבונים תיק השקעות, חשוב לבחון מההתחלה את מקרה הקיצון ולשאול כמה כסף התיק יכול להפסיד בהינתן מצב שוק קטסטרופלי? התשובה צריכה לאפשר לכם לישון בשקט בלילה, אחרת התיק כנראה מסוכן מדי עבורכם.
על פניו, כדי לקבוע את סיבולת הסיכון של המשקיע כל מה שצריך זה לשאול את המשקיע איזה שיעור של ירידת ערך בתיק הוא יכול לספוג. בפועל, זה לא תמיד פשוט לספק תשובה ישירה ואמינה. בחברת ההשקעות Videa מקבוצת לאומי מעריכים את הסיכון בצורה מאוד מתוחכמת מאחורי הקלעים, אבל פשוטה עבור הלקוח, הכוללת בין השאר מענה לשמונה שאלות, המתייחסות לתפיסת הסיכון של המשקיע ולפרמטרים נוספים כמו גיל ומצב פיננסי. לאחר שנקבעה סיבולת הסיכון של המשקיע, משלבים אותה עם אופק ההשקעה שהוא בחר ומרכיבים עבורו את התיק המתאים ביותר להשקעה, אשר משקף את רמת הסיכון המתאימה ללקוח באופן ספציפי.
מדד הפחד
הבריחה של המשקיעים כשהבורסות נצבעות באדום היא התנהגות אנושית נורמלית לחלוטין – אינסטינקט שנועד להגן עלינו ועל ההשקעה שלנו, מתוך מחשבה שהירידות ימשיכו, ואנחנו עלולים להפסיד עוד הרבה יותר. חתן פרס נובל לכלכלה, דניאל כהנמן, כתב על כך שתחושת הכאב שנובעת מהפסד כפולה מתחושת העונג שנובעת מהצלחה. מי ששם את הכסף שלו בשוק ההון מבין שזה חלק מחוקי המשחק.
אז איך מודדים עד כמה יציב השוק? ב-1993 נוסד בארה"ב מדד VIX, המכונה גם מדד הפחד, שעוקב אחר "התנודתיות" של מדד S&P 500 (מדד 500 החברות הציבוריות בעלות השווי הגבוה ביותר). בישראל יש גירסה מקומית בשם מדד VTA 35 שעוקב אחרי מדד ת"א 35. מדד הפחד לא מנבא בהכרח ירידות שערים, אלא פשוט מצביע על מידת הסיכון הגלום באופציות על המדד בהתאם לנתונים בזמן אמת. כשהשווקים תנודתיים, לרוב המדד עולה, וזה עשוי לשמש כתמרור אזהרה על עלייה בסיכון ההשקעה.
לתפור את תיק ההשקעות לפי מידות המשקיע
משווקים של תיקי השקעות מנוהלים נותנים שאלון ארוך ללקוחות כבר בשלב המכירה, אלא ששאלות רבות לא בהכרח באות לידי ביטוי בבחירת הרכב הנכסים בתיק, כפי שמסביר פול קליין, מנכ"ל חברת ההשקעות Videa מקבוצת לאומי: "ממלאים שאלון כי רשות ניירות ערך מחייבת, אבל מנהלי השקעות רבים בונים תיק השקעות לפי תחושות בטן. לכן כדאי לשאול איך בנו את התיק בפועל – לא איך עושים זאת באופן כללי, אלא איך נבחר כל אחד מהרכיבים של התיק הספציפי שלכם. דרשו הסבר בשפה פשוטה עם נימוקים".
3 צפייה בגלריה
פול קליין, מנכ"ל וידאה
פול קליין, מנכ"ל וידאה
פול קליין, מנכ"ל וידאה
(צילום: כפיר סיון)
קליין מסביר שב-Videa הוחלט לנסח שאלון שעל פניו יהיה פשוט ומובן למשקיע, עם עומק ומתודולוגיה "מאחורי הקלעים", שלפיו ניתן להבין מהו פרופיל הסיכון הספציפי של כל משקיע, בהתחשב במגוון פרמטרים: "תהליך בניית השאלון היה ארוך וכלל עבודה עם פסיכולוגים, קבוצות מיקוד, סקרים ושימוש בטכנולוגיה של Machine Learning כדי להתאים את השאלות אחת לשנייה, לראות אם הן מהימנות ותקפות. צריך להבין גם כמה שאלות לשאול. שמנו דגש על הניסוחים, כדי להבין אילו שאלות מובנות יותר".
איך מודדים את תיק ההשקעות?
קליין מוסיף כי מדרגות הסיכון (הפרופילים) נמצאות בסולם שמחולק בקווים כלליים למספר רמות. "בקצה אחד של הסקאלה נמצא מי שנמנע בכל מחיר מהפסד ובקצה השני מי שמוכן לספוג הפסד משמעותי כדי להניב תשואה בטווח הארוך. אנו מנתחים יותר מ - 10,000 תיקי השקעות אופציונליים, במטרה למצוא את התיק שיניב את התשואה הגבוהה ביותר עבור כל פרופיל סיכון. חשוב להדגיש שרמת הסיכון היא לא לינארית: כלל האצבע הוא: ככל שמוכנים לקחת יותר סיכון, כך לתיק יש פוטנציאל תשואה גבוה יותר".
"המודל שלפיו אנחנו בוחרים את התמהיל של תיק ההשקעות מבוסס על נכסים עם הבדל בתנודתיות ובפוטנציאל הרווחים", הוא מסביר. "המודל שלנו יוצר כמה הרכבים שונים לכל תיק השקעות ואנחנו בודקים את הביצועים של כל הרכב בתקופות קיצון ואיזה הרכב נותן את התשואה הגבוהה ביותר, עבור כל פרופיל סיכון".
איך מגדירים רמת סיכון?
מדדים לסיכון, כמו אחוז המניות בתיק ביחס לנכסים אחרים, או התנודתיות, מהווים אתגר נוסף, כי הם לא מאפשרים למשקיע לבחון באופן מושכל את התאמת התיק לאופי שלו. האם תיק עם 30% מניות הוא בסיכון גבוה מדי? מה המשמעות של תיק כזה במקרה של ירידות בשוק? מהם שאר הנכסים בתיק ומה רמת הסיכון שלהם?
3 צפייה בגלריה
 איך מגדירים רמת סיכון?
 איך מגדירים רמת סיכון?
איך מגדירים רמת סיכון?
(shutterstock)
הפתרון שמצאו לכך ב-Videa הוא הגדרת סיכון בתיק ההשקעות כירידת שווי של תיק ההשקעות במקרי קיצון בשוק ההון. ההגדרה הזו מביאה בחשבון את כל הנכסים שבתיק וקשרי הגומלין ביניהם, והיא אינטואיטיבית מאוד עבור המשקיע.
בסופו של דבר, יש שני מרכיבים עיקריים שמהם יוצרים את פרופיל הסיכון של המשקיע: סיבולת הסיכון הסובייקטיבית ואופק ההשקעה: סיבולת הסיכון של המשקיע היא יכולתו לעמוד בירידת ערך בשווי התיק. כלומר, מבחינה מנטלית עד כמה הוא יכול לספוג ירידה בשווי התיק ועדיין להחזיק בפוזיציות מבלי למכור. אופק ההשקעה מוגדר כפרק הזמן שצפוי לעבור עד שהמשקיע יצטרך את הכסף, להערכתו.
רוצים לבדוק את רמת הסיכון שהכי מתאימה לכם? היכנסו עכשיו לשאלון של Videa ובדקו מהו התיק המתאים לכם, ללא התחייבות.
*וידאה ניהול השקעות מקבוצת לאומי בע"מ ("וידאה") הינה חברת ניהול תיקי השקעות בבעלות מלאה של בנק לאומי. האמור בראיון זה אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע. אין לראות בראיון זה הצעה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של המשקיע או לביצוע עסקה כלשהי בניירות ערך או בכל מוצר פיננסי אחר או התחייבות לתשואה כלשהי.