סגור
סודות שוק ההון גג עמוד כתבה חדש

הסבלנות משתלמת

פעם אחר פעם, משקיעים לומדים על בשרם (ועל כיסם) שאי אפשר לעשות את המכה בהשקעות לטווח קצר. מתי הם ילמדו?

יש דבר אחד שכל משקיע מנוסה, קטן כגדול, יודע לדקלם מתוך שינה: אי אפשר לתזמן את השוק. גם אם מעריכים כמעט בוודאות שמנייה מסוימת עשויה לזנק – אין טעם לקנות אותה לימים בודדים, לחכות כמה ימים ולמכור. זה יכול להיגמר בהפסדים גדולים ובמפח נפש.
אנחנו אוהבים לשמוע סיפורי הצלחה על אלו שעשו את המכה – רכשו מניות במחיר נמוך במיוחד, ומכרו אותן במחיר גבוה, שניה לפני הנפילה. אבל אלה היוצאים מן הכלל שמעידים על הכלל. הם פשוט הימרו, ובמקרה גם הצליח להם. בסיפורי הצלחה יותר כיף להתרברב אבל הם מעטים. על הרוב שהימר והפסיד כנראה סכומי כסף גבוהים, אנחנו בקושי שומעים.
ובכל זאת, פעם אחר פעם משקיעים עושים את הטעות הקלאסית הזאת. זה קרה שוב בינואר 2021. הסיפור המדובר ביותר בשוק ההון בשנה האחרונה היה על רשת משחקי הווידאו GameStop, שנקלעה לקשיים, סגרה סניפים והגיעה לסף קריסה – ולמרות זאת מחיר המניה שלה זינק בתוך ארבעה חודשים מ-6 דולר לכמעט 350 דולר, כאשר בשבוע בודד בינואר מחיר המניה קפץ ביותר מ-400%.
לקלקל את החגיגה למשקיעים
מה גרם לזה? בשתי מילים: שורט סקוויז (short squeeze). קרנות השקעה גדולות בוול-סטריט העריכו שיוכלו להרוויח מגורלה המר של הרשת ע"י השקעה בחסר ("שורט") במנייה כפי שנעשה במקרים רבים בעבר, אך הפעם חיכתה להם הפתעה.
הסבר קצר: למשקיעים שמעריכים שמחיר מנייה מסוימת צפוי לרדת, ישנה אפשרות למכור אותה בחסר ("שורט") כדי ליהנות מאותה ירידה. הסוחר מקבל בהשאלה מניה מבעליה תמורת תשלום עמלה ומוכר אותה בשוק. לאחר תקופה מסוימת עליו להחזיר את המניה לבעליה. אם בינתיים ירד שער המניה כפי שחזה, הסוחר הרוויח. אך אם לא, ההפסד עלול להיות בלתי-מוגבל, כי תיאורטית הערך של מניה יכול לעלות בלי הגבלה ולהעמיק עוד ועוד את ההפסד. זאת בזמן שבקניית מניה "רגילה" (לונג) ניתן להפסיד רק את הסכום שהושקע.
זה מה שקרה במקרה של מניית GameStop, אבל מישהו החליט לקלקל למשקיעים הגדולים את החגיגה. היו אלה משקיעים צעירים שמחליפים המלצות ברשת, ורוכשים מניות בסכומים קטנים באפליקציית רובינהוד ודומותיה. הם בחרו במנייה הזאת דווקא בגלל הכמות הגדולה של השקעות השורט עליה. המנייה סחררה את הבורסה בעקבות ההמלצה ונחטפה מהמדף, מה שהביא לעלייה של מאות אחוזים בשוויה מדי יום. בשיא היווה מחזור המסחר במניה כ-15% ממחזור המסחר הכולל בבורסת NYSE בניו יורק.
איך זה נגמר? בהפסדים אדירים של המשקיעים שעשו שורט. אלו נאלצו לרכוש בחזרה את המניות של GameStop כדי להחזירן לסוחר המשאיל, ובכך תרמו עוד יותר לביקוש ולזינוק במחיר המניה, והעמיקו את ההפסד שלהם.
להשקיע לטווח ארוך
המשקיעים שזכו לכינוי "משקיעי הממים" (Memes Investors), עשו את זה גם למניות של חברות אחרות ובכל פעם טלטלו את השוק בהפתעה. הם פועלים באימפולסיביות, כעדר שועט במנותק מהנתונים הפיננסיים של החברות שבהן בוחרים להשקיע, ומפתיעים את הסוחרים שמנסים לעשות רווח מהיר פעם אחר פעם. אגב, הצד השני של ניסיון לתזמן את השוק עשוי להיות אכזרי לא פחות: במקרה של GameStop משקיעים שהרוויחו את עליית הערך החדה של המניה שהזכרנו קודם, ולא מכרו אותה בזמן – ספגו ירידה של עשרות אחוזים בערכה תוך ימים בודדים.
הסיפור הזה מזכיר לנו שוב ושוב שמשקיע חכם נכנס לשוק למשך זמן רב, ולא מנסה לתזמן אותו ולזכות ברווחים מהירים. הנתונים ההיסטוריים מראים שלאורך זמן, אחרי כל משבר כלכלי מגיע התיקון ואחריו עליות השערים.
קחו לדוגמה את התשואה השנתית הממוצעת של מדד ה- S&P ב-20 השנים שבין ינואר 2001 לדצמבר 2020. היא הייתה כ-7.5%, שנגזרים ממספר ימים בודד של תשואה עודפות, שלפעמים צמודים לימים שבהם יש דווקא ירידה. על פי נתונים של JPMorgan, שבעה מתוך עשרת הימים הטובים ביותר ב-20 השנים הללו התרחשו שבועיים בלבד מעשרת הימים הכי גרועים. מי שפספס אותם – פשוט הפסיד.
השקעות הן לא משחק
"אי אפשר באמת לתזמן את השוק או לתמרן אותו ולעשות את המכה", מסבירה אלונה יעקב, סמנכ"ל השקעות, תפעול ומסחר ב-Videa, חברת ניהול השקעות מבית לאומי. "זאת לא באמת השקעה. אפליקציות המסחר כדוגמת רובינהוד מאוד מפתות ונושא המסחר גורם לריגוש, אבל לצערי השקעות הן דבר אחר. אומנם זה יכול להיות מהנה ומרגש לקנות ולמכור מניות, רק חשוב להבין שאלה בפירוש לא השקעות. אנשים משחקים על הכסף שלהם". לדבריה, השקעות לטווח ארוך מקטינות את הסיכוי להפסיד.
1 צפייה בגלריה
אלונה יעקב, סמנכ"ל השקעות, תפעול ומסחר ב-Videa
אלונה יעקב, סמנכ"ל השקעות, תפעול ומסחר ב-Videa
אלונה יעקב, סמנכ"ל השקעות, תפעול ומסחר ב-Videa
(צילום: כפיר סיון)
להשקעה לטווח ארוך יש סניגור ידוע בשם וורן באפט. המשקיע האגדי מאמין שחשיבה ארוכת טווח היא המפתח לתשואה הגבוהה ביותר. מחקר של בנק ישראל מ-2018, ומחקרים נוספים, הראו זאת גם כן. השקעה ארוכת טווח, עם פיזור השקעות גבוה במוצרים בעלי רמות סיכון שונות, מאזנות את ההפסדים ובטווח הארוך כאמור עשויות להניב תשואה בזכות עליות הערך בשוק.
השקעה לטווח ארוך מאפשרת למשקיעים ליהנות גם מהפלא השמיני בתבל, לדברי אלברט איינשטיין: ריבית דריבית. לפי האמירה שמיוחסת אליו, "מי שמבין זאת מרוויח, ומי שלא – משלם". בשוק ההון מדובר למעשה בתשואה על ההשקעה, אותה מוסיפים לסכום המקורי כדי להגדיל את הסכום המושקע. התשואה מושקעת חזרה מדי שנה כדי להגדיל את פוטנציאל הרווח.
מעוניינים בהשקעה לטווח ארוך? לקבלת הצעה לתיק השקעות ללא התחייבות – מוזמנים למלא שאלון קצר עם 8 שאלות.
*וידאה ניהול השקעות מקבוצת לאומי בע"מ ("וידאה") הינה חברת ניהול תיקי השקעות בבעלות מלאה של בנק לאומי. האמור בראיון זה אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע. אין לראות בראיון זה הצעה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של המשקיע או לביצוע עסקה כלשהי בניירות ערך או בכל מוצר פיננסי אחר או התחייבות לתשואה כלשהי.