סגור

כדי להצליח חייבים להעז ולפעול בגדול: האיש שחולל מהפכה עולמית בתוכנות CAM לעיבוד השבבי הממוחשב!

אמיל סומך ברח בצעירותו מעיראק ממשטר סדאם, עלה ארצה והקים במו ידיו את SOLIDCAM שחוללה מהפכה בתוכנות CAM לעיבוד השבבי הממוחשב. כיום החברה נחשבת למותג מוביל בתעשייה העולמית ומחזיקה סניפים, מרכזים טכנולוגיים ורשת מפיצים ביותר מ-65 מדינות.

הבריחה הנועזת מסדאם חוסיין
בשלהי שנות השישים אמיל סומך היה סטודנט צעיר, בן למשפחה יהודייה שחיה בעיראק תחת שלטונו של סדאם חוסיין. אלו היו הימים שלאחר מלחמת ששת הימים ומצבם של יהודי עיראק הלך והידרדר כשהם סובלים מרדיפות, מעצרים ואף הוצאות להורג.
אמיל בדיוק סיים בהצטיינות תואר ראשון באוניברסיטה, הוא מספר "חלמתי לעשות תואר שני בקנדה או בארצות הברית, אבל את מכתבי הקבלה ששלחו לי מהאוניברסיטאות השלכתי לפח כי באותם ימים לא נתנו ליהודים לצאת מעיראק". לאחר שהיהודי הראשון הצליח להימלט מהמדינה בסיוע מבריחים כורדים, אזר אמיל אומץ ויחד עם משפחתו ברחו ב-1970 לאיראן. שם גם פגש לראשונה את לינדה שעתידה להיות אשתו, והיא כיום סמנכלית בכירה בחברה. בסיועו של סגן השגריר הקנדי בטהראן נפתחה עבורו הדלת להמשיך ללימודי תואר שני באוניברסיטת טורונטו, קנדה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אמיל סומך נמצא מול כוכב סויס דגם CNC המשמש ליצור חלקים רפואיים קטנים
ד"ר אמיל סומך נמצא מול כוכב סויס דגם CNC המשמש ליצור חלקים רפואיים קטנים
ד"ר אמיל סומך נמצא מול מכונת CNC- דגם SWISS המשמשת ליצור חלקים רפואיים קטנים
(SolidCAM)
לימודים בקנדה וההחלטה לעלות לישראל
עוד ביומו הראשון באוניברסיטה נתקל סומך במנחה בעל אמירות שליליות כלפי ישראל ובצעד בלתי מתפשר דרש שיחליפוהו במנחה אחר. "המנחה החדש שהביאו לי, כך הסתבר לימים, הוא האדם שכיוון אותי לתחום הגרפיקה ההנדסית הממוחשבת, בו אני עוסק עד היום" נזכר סומך בהתרגשות.
הוא סיים את לימודי התואר השני בהצטיינות תוך זמן קצר מהרגיל, ולאחר שקרא ספר מרתק אודות התעשיה האווירית בישראל החליט לעשות עליה לארץ. באותה תקופה הייתה הקפאת תעסוקה בתעשיה האווירית, וסומך מצא זמן להתחיל דוקטורט בטכניון. עם שיבוצו בתעשייה האווירית התמחה בתחום התיב"ם התעופתי וגם עבד ותרם רבות לפרוייקט המזל"ט, ולאחר כשתיים עשרה שנים החליט שהגיע זמן לצאת לדרך חדשה ועצמאית.
תוכנת השרטוט שניצחה את אוטוקאד
מספר סומך "בישראל נכחתי בכנס באוניברסיטת תל-אביב שם גיליתי שתחום החינוך בארץ זקוק נואשות לתוכנת שרטוט CAD תלת-מימדית. IBM בדיוק השיקו את המחשב הראשון לשימוש ביתי וראיתי בזה הזדמנות לפתח תוכנה שתרוץ על PC. גייסתי כמה סטודנטים מוכשרים מבר-אילן, איפה שלימדתי במשרה חלקית אחרי סיום הדוקטורט, ועבדנו ימים כלילות על פיתוח CADTOOL – תוכנת שרטוט 3D שתתחרה באוטוקאד שהיתה אז רק דו-מימדית." לא עבר זמן רב עד שמוסדות החינוך מכל הארץ, בעיקר רשתות אורט ועמל גילו התעניינות בתוכנה ואלפי יחידות ממנה נמכרו.
המצאת תוכנת CAM לעיבוד השבבי והפריצה לשוק העולמי
סומך לא הסתפק בלכבוש את ענף החינוך וחלם לצמוח לסקטור התעשייתי, ופרסם מודעה בעיתון אנשים ומחשבים בעקבותיה פנו אליו לקוחות פוטנצילים חדשים. "הגיעו אלי בהתחלה ארכיטקט ומהנדס סכרים שנשמעו פחות מעניינים. הפונה השלישי היה איש בבגדי עבודה ממפעל לעיבוד שבבי. הוא הביע צורך בפתרון יעיל ונוח שיאפשר לתכנת דרך מחשב מכונות הכרסום והחריטה שלו, שעלו הון תועפות. זה היה רגע מכונן עבורי.- החלטתי לחבר את תחום ה-CAD לתחום ה-CAM וכך נולדה תוכנת CAD/CAM לעיבוד שבבי ממוחשב, כאשר אותו בעל מפעל הפך להיות אחד הלקוחות הראשונים הוותיקים ביותר שלנו."
לאחר שמכירות התוכנה בסקטור התעשייתי תפסו תאוצה, טס סומך לגרמניה ב-89' בחיפוש אחר מפיצים לשוק האירופאי. בדרכו לבאדן-באדן בגרמניה הצטלבה דרכו עם מנהל חברת מכירות למכונות עיבוד שבבי, שהתלהב מהטכנולוגיה והפך להיות המפיץ הראשי בגרמניה. לא יאוחר מכך פתח בגרמניה את סניף הדגל של SOLIDCAM שכיום מעסיק 75 עובדים ב-7 סניפים ברחבי המדינה.
סומך לא נותר שבע לאורך זמן מההצלחה באירופה, וסימן על המפה את המטרות הבאות - ארה"ב, יפן, סין והודו. "אחת מאבני הדרך המשמעותיות הייתה החיבור העסקי שלנו כמוצר נלווה לתוכנת CAD המובילה בעולם SOLIDWORKS וגם אחרות. מהלכים אלו אפשרו לנו להתמקד בפיתוח אופטימלי של CAM, שהגיע כתוספת חזקה ואמינה לתוכנות CAD הפופולריות, כשבאמצעות המפיצים שלהן פרצנו דרך לשווקים גלובליים חדשים".
2 צפייה בגלריה
ד"ר אלי סומך וצביקה פרידמן, סמנכ"ל מכירות ישראל ויפן
ד"ר אלי סומך וצביקה פרידמן, סמנכ"ל מכירות ישראל ויפן
ד"ר אמיל סומך וצביקה פרידמן, סמנכ"ל מכירות ישראל ויפן
(SolidCAM)
iMachining - הטכנולוגיה החדשנית שהביאה למהפכה בענף
בשנת 2011 הדהימה SOLIDCAM את ענף העיבוד השבבי עם טכנולוגיה חדשנית פרי פיתוחה שנקראת iMachining. תוכנה זו מחשבת מסלול כלי ותנאי שיבוב ומהירויות חיתוך אופטימליים, תוך שקלול מאפייני חומרי הגלם, כלי העיבוד ומכונת ה-CNC. בכך היא מקצרת את זמן העיבוד השבבי מעל 70% ומאריכה פי 5 ויותר את חיי כלי החיתוך, דבר המוביל לחסכון עצום של זמן וכסף לכלל הלקוחות. "מה שמשעשע בסיפור שאת אחד המדענים הראשיים של iMachining פגשתי בכלל במסעדת חומוס. זיהיתי אותו מימיי בתעשייה ומסתבר שהוא החליט לעשות הסבה לתחום המסעדנות, ואני הצלחתי לשכנע אותו לשוב ולעבוד בפרויקט זה. ביחד עם תכנתי החברה יצרנו את הטכנולרגיה iMachining שנחשבת היום מס' 1 בעולם העיבוד השבבי המוחשב וגם רשמנו 7 פטנטים על הטכנולוגיה הבלעדית שלנו."
בשביל ד"ר סומך השמיים הם הגבול
37 שנים חלפו מאז הקים סומך במו ידיו את SOLIDCAM, ובזכות תושייתו ויכולותיו הראויות לציון בפיתוח, שיווק ומכירות מספקת כיום החברה את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר ל- CAM בשוק העיבוד השבבי הממוחשב. מדובר בשוק עולמי שמוערך ב-2.2 מיליארד דולר בשנה מתוכו כשליש בארה"ב. כיום מותקנת התוכנה אצל 20,000 לקוחות מענפי התעשייה ו-30,000 מענף החינוך הטכנולוגי, ביניהם נמנות החברות הגדולות בעולם– INTEL, HP, SIEMENS, PANASONIC, M3, HONDA, NISSAN, BOSCH ELBIT ,TOYOTA, RAFAEL ועוד. כאן בישראל לא תמצאו כמעט מוצר בטחוני, מכיפת ברזל ועד מוצרי תעשיות התעופה והנשק, שלא עובר דרך תוכנת ה-CAM לעיבוד השבבי שפיתח סומך. SOLIDCAM נהנתה בשנה האחרונה מצמיחה של 40% בשוק האמריקאי ויצרה עניין רב בקרב משקיעים ובעלי הון "במהלך הדרך קיבלתי הצעות רכישה מהחברות הכי גדולות ומוכרות, ולכולן השבתי בשלילה" מדגיש ד"ר סומך "בניגוד לחברות הייטק צעירות שמחפשות אקזיט מהיר, SOLIDCAM שמה לעצמה למטרה להמשיך לגדול ולהתפתח ללא תלות במשקיעים חיצוניים, לשמור על ייחודיותה וגמישותה, ולהמשיך לעמוד בחוד החנית של החדשנות בתחום ה- CAM לעיבוד השבבי הממוחשב."