סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

איך ישפיע המטרו על הבנייה ומחירי הנדל"ן בסביבת התחנות?

בניית המטרו מעלה לא מעט שאלות לגבי התכנון ומחירי הקרקעות והנכסים באזורי התחנות. תמר אברהם, שמאית מקרקעין, משפטנית ובעלים של תמר אברהם שמאות ומקרקעין, מסבירה על המשמעות של תכנית תמ"א 70 ועל ההשפעה הצפויה של התכנית על הבנייה ועל המחירים

למרות הקושי באישור חוק המטרו בכנסת הנוכחית, תכנית המטרו ממשיכה להתקדם, אך במקביל עולות לא מעט שאלות בכל הנוגע לתכנון העירוני סביב התחנות ותוואי המטרו, מבחינת ההשקעה על מחירי הקרקעות והנכסים והבנייה סביב התחנות.
תמר אברהם, שמאית מקרקעין, מפשטנית ובעלים של תמר אברהם שמאות מקרקעין, מסבירה כי תמ"א 70 היא תכנית מתאר ארצית שהחלה על התוואי של מטרו גוש דן, מתוך מטרה לקבוע עקרונות תכנון בסביבת התחנות. התמ"א קובעת מעגלי השפעה של עד 800 מטר מהתחנה, מרחק שנקבע על פי מחקרים מחו"ל על השפעת המטרו על הבנייה בסביבת התחנות.
באשר להשפעה האפשרית על הבנייה באזורים אלו, אברהם אומרת כי יש בתכניות עקרונות להעצמת בנייה, משום שבאזור מוטה תחבורה ציבורית יש יותר נגישות, ולכן אפשר להעצים את הבנייה. על פי נוסחה ברורה, בכל מעגל השפעה ואזור ייקבעו אחוזי הבנייה המותרים.
עוד מזכירה אברהם כי לא ניתן להוציא מהתכנית היתרי בנייה לגבי סביבה חיצונית לקו ולתחנות, מלבד האזורים המקורים שמעל הקווים, שם ניתן להוציא היתרים כמו תמ"א מפורטת.
באשר להשפעה על מחירי הקרקעות והנכסים, אברהם אומרת כי בעקבות הפוטנציאל להגברת זכויות הבנייה, ניתן לראות באתר מנהל התכנון את מעגלי ההשפעה ולהבין כי יש בהם פוטנציאל לבנייה, התחדשות עירונית ועלייה פוטנציאלית במחירים. הצטרפו אלינו לניתוח מפורט על הפוטנציאל של המטרו