סגור
הבנק המרכזי של אנגליה ב לונדון
הבנק המרכזי של אנגליה בלונדון (צילום: EPA)

האינפלציה בבריטניה האטה פחות מהצפוי והורדות הריבית מתרחקות

מדד המחירים לצרכן בממלכה עלה ב-3.2% בחודש מרץ בחישוב שנתי, ירידה לעומת אינפלציה של 3.4% שנמדדה בפברואר אך מעל הצפי ל-3.1%; כעת מעריכים בשוק בסבירות של 30% בלבד שהבנק המרכזי של אנגליה יוריד את הריבית יותר מפעם אחת השנה

מועד הפחתת הריבית בבריטניה מתרחק לאחר שהאינפלציה האטה פחות מהצפוי בחודש שעבר. כך לפי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בממלכה.
לפי הפרסום הבוקר (ד'), מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה ב-3.2% במרץ בהשוואה לשנה שעברה, ירידה מ-3.4% בפברואר.
למרות שזו הייתה הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2021, היא הייתה גבוהה מהתחזיות ל-3.1%, שצפו הבנק המרכזי של אנגליה וכלכלנים מהמגזר הפרטי.
הנתונים הדגישו את החשש לגבי הזמן שבו יוכל הבנק האנגלי להפחית את הריבית הנמצאת בשיא של 16 שנה. קפיצה מפתיעה באינפלציה בארצות הברית בשבוע שעבר הובילה את יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול להגיד אתמול שהריביות עשויות להישאר גבוהות למשך זמן מה.
"האינפלציה בבריטניה ממשיכה במגמה הנכונה, אך בקצב איטי יותר מהצפוי," אמר מתיו לנדון, אסטרטג שוקי העולם בבנק ג'יי.פי מורגן פרייבט. "הנתון הזה מראה שהפתעות חיוביות די רחבות דוחפות אותנו לכיוון של הפחתות מאוחרות יותר".
סוחרים בבריטניה צמצמו באופן משמעותי את ההימורים על הפחתות ריבית, ועברו להעריך הפחתה אחת של 0.25% השנה. חוזים עתידיים מתמחרים באופן מלא הפחתה עד נובמבר וצופים סיכוי של כ-30% להפחתה שנייה. זהו שינוי חד מלפני מספר שבועות בלבד, כאשר שתיים או שלוש הפחתות היו על הפרק.
בריטניה הייתה בעלת בעיית האינפלציה החריפה ביותר בקרב מדינות קבוצת ה-G7 אשתקד, אך הצליחה להוריד את קצב עליית המחירים באופן חד מ-11% בסוף 2022. מושל הבנק אנדרו ביילי ועמיתיו מצפים שהיא תרד ליעד של 2% השנה, אך הם מחפשים ראיות איתנות יותר לכך שלחצים אלה יתמתנו לפני שינקטו פעולה.
בנאום בקרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון ביום שלישי בלילה, ציין ביילי "פער" בין הכלכלה האמריקאית לאלה באירופה, רמז לכך שייתכן שבנק אנגליה יוכל להקל על המדיניות לפני הפד. אולם הנתונים של יום רביעי היוו תזכורת לאזהרותיו הקודמות שייתכן שיידרש זמן מה כדי להבטיח שלחצים אינפלציוניים יודכאו.