סגור
מייקל או'לירי מנכ"ל ריאנאייר על רקע מטוסים של ריאנאייר
מייקל או'לירי מנכ"ל ריאנאייר על רקע מטוסים של ריאנאייר (צילום: רויטרס)

מנכ"ל ריינאייר: "מחירי הטיסות ימשיכו לטפס ב־5 השנים הבאות"

מייקל או'לירי, העומד בראש חברת הלואו־קוסט הגדולה באירופה, הצליח לשמר את כוח האדם ולגדר את מחירי הדלק. למרות זינוק של 193% בהכנסות הוא מזהיר שאין מנוס מהעלאות מחירים. "התעשייה לא תוכל לשמור על יציבות ב־40 יורו לכרטיס"

אזהרה מטרידה הגיעה בסוף השבוע ממייקל או'לירי, מנכ"ל ריינאייר, חברת הלואו־קוסט הגדולה באירופה. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", או'לירי מעריך כי מחירי הטיסות ימשיכו לטפס בחמש השנים הבאות, וזאת מכיוון שהמחיר כעת "זול מדי" ולא מאפשר לתעשייה להגיע לרווחיות לנוכח העלויות המזנקות. לדבריו, המצב הקיים הוא "אבסורדי", שכן בחלק מהמקרים טיסה זולה יותר מנסיעה ברכבת לשדה התעופה.
האזהרה שלו מגיעה בעוד מחירי הטיסות באירופה ובארה"ב נמצאים במגמת עלייה חדה, בין השאר על רקע הביקושים הגבוהים אחרי שנתיים של סגרי מגפה והיצע נמוך יותר של טיסות בשל מחסור בעובדים. או'לירי ציין גורמים נוספים לעליות מחירי כרטיסי הטיסה, ביניהם מחירי הנפט המאמירים ועלויות הכרוכות בהורדת רמות הזיהום.
בשנה החולפת זינק מדד מחירי הדלק הסילוני ב־117%. בהתאם, מחיר ממוצע לכרטיס בריינאייר יטפס הקיץ מ־40 יורו ל־50־60 יורו בטווח הבינוני. "הפכתי את התעופה לזולה והרווחתי מזה הרבה כסף, אבל בסופו של דבר אני לא מאמין שהתעשייה תוכל לשמור על יציבות במחיר ממוצע של 40 יורו לכרטיס. זה זול מדי", סיכם או'לירי.
אף שמחירי הטיסות כיום נמוכים יותר מכפי שהיו לפני עשור, הזינוק החודשי בארה"ב באפריל, למשל, עמד על 18%, השיעור החד ביותר מאז 1963.
התחזית העגומה של או'לירי מגיעה למרות שיפור דרמטי בתוצאות הפיננסיות של ענקית הטיסות המוזלות. בחודש מאי דיווחה החברה על זינוק של 193% בהכנסות עבור השנה הפיננסית שהסתיימה ב־31 במרץ 2022, ל־4.8 מיליארד יורו. במקביל, ההפסדים התכווצו להיקף של 355 מיליון יורו מ־1.01 מיליארד יורו שנה קודם לכן. התוצאות הללו נרשמו בעקבות זינוק של 253% במספר הנוסעים, מ־27.5 מיליון ב־2021 ל־97.1 מיליון השנה. בה בעת, הנתונים נמוכים עדיין ב־35% מהרמות שקדמו לקורונה.
בריאיון עמו לא חסך או'לירי את דעתו מהממשלה הבריטית ומהברקזיט, שאותו הוא מכנה "האסון", זאת מכיוון שהוא מקשה על חברות התעופה לגייס בקלות עובדים באירופה. "הנסיגה מהשוק האחיד רק כדי שיוכלו להגיד 'השלמנו את הברקזיט' היא שיא האידיוטיות. אבל הם כמובן אידיוטים", אמר.
למרות זאת, מצבה של ריינאייר טוב משל רבות אחרות בתעשייה, במיוחד בחזית הדלק הסילוני וכוח האדם. החברה הצליחה לגדר את מרבית רכישות הדלק העתידיות שלה במחיר של 65 דולר לחבית, זאת עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה שהובילה לזינוק במחירים.
בנוסף, ריינאייר הצליחה להימנע משיבושים על רקע מחסור בכוח אדם, משום שלא פיטרה טייסים ואנשי צוות אוויר במהלך המגפה, כפי שעשו חברות רבות אחרות, אלא בעיקר קיצצה בשכרם. ההחלטה הזו היתה "קריטית", אומר או'לירי, אך אין בו שמחה לאיד. "יש בי אהדה רבה ואין בכוונתי לבקר את המתחרים. הקורונה היתה אירוע קשה מאוד לניווט", ציין.
עם זאת, בקיץ הקרוב, גם ריינאייר לא תהיה חסינה בפני שיבושים. לפי דיווח בסוכנות רויטרס, עובדי החברה בספרד, ששבתו ביום חמישי האחרון וגרמו בכך לביטול עשר טיסות, מתכננים לשבות במשך 12 יום במהלך יולי בדרישה לשיפור תנאיהם. "האיגודים והעובדים בריאנאייר דורשים שינוי בגישה של ההנהלה", נמסר בהצהרה שבה קראו לחברה לחזור לשולחן המו"מ כדי לדון, בין השאר, בשכר המינימום.
בריינאייר מסרו בתגובה כי צפויים "שיבושים מינימליים, אם בכלל" בלוח הטיסות של יולי כתוצאה "משביתות עובדים קטנות שאינן זוכות לתמיכה". שביתות נוספות פרצו בשבועות האחרונים גם בבלגיה, פורטוגל, צרפת ואיטליה, אך בחברה התעקשו כי בסוף השבוע הושפעו מכך פחות מ־2% מהטיסות.
ריינאייר לא לבד בהתמודדות מול השביתות. עובדים של חברות תעופה ברחבי אירופה מאיימים במהלכים דומים בעוד התעשייה מנסה להתאים את עצמה להתאוששות הביקושים בעקבות הסרת הגבלות הקורונה.
כאלף טייסים של חברת התעופה הסקנדינבית SAS, בשבדיה, דנמרק ונורבגיה מאיימים בשביתה אם לא תחול התקדמות היום במו"מ מול נציגי החברה. אם השביתה תצא אל הפועל, היא תשפיע על כ־30 אלף נוסעים ביום. "אנחנו זקוקים לשינה, איש מאיתנו לא ישן כבר הרבה זמן", אמרה ל"גרדיאן" מריאנה הרנאס, מובילת המו"מ מטעם SAS עם סיומן של השיחות בליל שבת.
הכאוס ממשיך גם בארה"ב. בסוף השבוע, לקראת ה־4 ביולי שיצויין היום, בוטלו למעלה מ־600 טיסות ועוכבו למעלה מ־4,000. כך לפי נתוני FlightAware המנטרת נתוני טיסות. חברת נתוני התעופה סיריום דיווחה כי בחודש שעבר ביטלו חברות התעופה הגדולות בארה"ב כ־2.9% מהטיסות הפנימיות, עלייה של כ־2% לעומת יוני 2019. מ־25 במאי ועד 27 ביוני בוטלו 23 אלף טיסות ועוכבו 201 אלף, שהן 23% מהטיסות המתוכננות. ממוצע העיכובים עמד על 51 דקות.
לפי מינהל התעופה הפדרלי, השיבושים בסוף השבוע נגרמו גם בשל תנאי מזג אוויר קשים, ובכלל זה סופות רעמים בחוף המזרחי ובחלקים מהמערב התיכון, הסופה הטרופית קולין שפגעה בדרום קרוליינה ורוחות עזות שנשבו בקולורדו ובלאס וגאס. אירועי האקלים הללו גרמו ליותר מ־500 ביטולי טיסות ביום שישי, יום הנסיעות העמוס ביותר מאז פברואר 2020, כאשר לפי מינהל בטיחות התעבורה טסו בו כ־2.5 מיליון איש.
הנמלים וחברות תעופה הזהירו מבעוד מועד מפני עיכובים אפשריים. נמל התעופה הבינלאומי אוסטין־ברגסטרום בטקסס המליץ לנוסעים בטיסות פנים להגיע שעתיים וחצי לפני הטיסה. החניונים בנמל התעופה הבינלאומי של מיאמי התמלאו ורשויות הנמל המליצו בהתאם על זמן הגעה של שלוש שעות לפחות לפני הטיסה. דלתא איירליינס איפשרה בסוף השבוע לנוסעים להזמין מחדש כרטיסים ללא עלות, בעוד המנכ"ל אד בסטיאן התנצל בפני הלקוחות בעקבות מה שתיאר כ"רמה בלתי מקובלת של שיבושים ואי־ודאות".