סגור
יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב מייק ג'ונסון 26.10.23
יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, מייק ג'ונסון (צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)

ארה"ב: בית הנבחרים יצביע היום על סיוע של 26.4 מיליארד דולר לישראל

חבילת הסיוע בהיקף 95 מיליארד דולר שתעלה להצבעה כוללת גם סיוע של 60.8 מיליארד דולר עבור אוקראינה וכן סיוע לטייוואן

בית הנבחרים האמריקאי קידם חבילת סיוע שהתעכבה בגובה 95 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל וטייוואן. ההצבעה שנערכה אתמול (ו') משמעה שההצבעה שתיערך היום (שבת) אחר הצהריים בבית הנבחרים תתמוך בסיוע, שכולל גם החלטה לפיה על חברת האם הסינית של טיקטוק, בייטדאנס, לצאת מהשקעותיה בארה"ב או לספוג חרם.
כדי להתגבר על התנגדות השמרנים במפלגתו הרפובליקנית, נאלץ ראש בית הנבחרים מייק ג'ונסון לסמוך על הדמוקרטים. בהצבעה שהסתיימה בתוצאה של 316–94, יותר דמוקרטים מרפובליקנים הצביעו בעד קידום חבילת הסיוע, כאשר 165 דמוקרטים הצביעו בעד ההחלטה, בעוד 55 רפובליקנים התנגדו לה.
החבילה כוללת סיוע בהיקף של 26.4 מיליארד דולר לישראל - הן כסיוע ישיר והן כסף לחידוש מלאי אמצעי לחימה אמריקאיים ותמיכה בפעולות של ארה"ב באזור. הסיוע כולל בין היתר 4 מיליארד דולר עבור מערכות ההגנה האווירית כיפת ברזל וקלע דוד, ששימשו לאחרונה להדיפת ההתקפה מאיראן. התוכנית כוללת גם 1.2 מיליארד דולר עבור מערכת ההגנה קרן ברזל שנמצאת בפיתוח, המשתמשת בלייזרים ליירוט טילים ומזל"טים. בנוסף כוללת החבילה סיוע של 60.8 מיליארד דולר לאוקראינה, סיוע של 8.1 מיליארד דולר לאזור האינדו-פסיפי, כולל טייוואן. בית הנבחרים יצביע על כל מרכיב בחבילה בנפרד, כאשר יש סיכוי שחלק מהמרכיבים יאושרו וחלק לא.
הסיוע לאוקראינה שעוכב במשך זמן מה חיוני ליכולתה להתנגד לכוחות הרוסיים ולהתגונן בפני מתקפות טילים, שהרסו עד כה תחנות כוח ותשתיות חיוניות אחרות, בין היתר. ללא כלי הנשק, פקידים אוקראינים ואמריקאים הזהירו שקייב לא תוכל להחזיק את קווי ההגנה שלה, ועלולה להפסיד את שדה הקרב עוד לפני סוף השנה.
הסנאט, שהעביר ברוב גדול חקיקה דומה בעבר, צפוי להצביע על החבילה בימים הקרובים ולאחר מכן אמור הנשיא ביידן לחתום על החקיקה. ממשל ביידן מתכונן להעביר סיוע לאוקראינה במהירות לאחר ההצבעה, לדברי פקיד אמריקאי. "אנו נמצאים בנקודה קריטית, וככל שנחכה, כך יהיה כל פתרון לקונפליקט הזה יותר יקר, גם במונחי דולרים וגם במונחי חיי אדם", כך אמר יושב ראש וועדת בית הנבחרים לחקיקה, מייקל בורגס הרפובליקני, שתמך בחבילת הסיוע.
ג'ונסון צפוי כעת לספוג אש מצד האגף השמרני במפלגתו, מה שעלול לסכן את המשך כהונתו בתפקיד. "אני לא מודאג. אני רק עושה את עבודתי, ואיני מורתע מאיומים", כך אמר ג'ונסון אתמול לאחר ההצבעה.