סגור
פנאי שר התרבות מיקי זוהר
שר התרבות והספורט מיקי זוהר (צילום: אלכס קולומויסקי)

מתווה התמיכה בתרבות ובספורט: עד 70% מההכנסות יועברו לעובדים ולספקים

בסדרת דיוני חירום שקיים השר מיקי זוהר עם נציגי הגופים, האיגודים והיוצרים הוחלט על מתווה סיוע שימתין להערות הציבור ולאישור החשכ"ל בשבוע הבא. בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה טוענים: המתווה לא רלוונטי לנו

נחשף מתווה משרד התרבות והספורט לתמיכה בגופי התרבות והספורט בזמן המלחמה. המתווה נועד לסייע לגופים שנפגעו וגובש בסדרת דיוני חירום שערכו שר התרבות והספורט מיקי זוהר והצוות המקצועי במשרד יחד עם ראשי עולמות הספורט והתרבות, נציגי הגופים, היוצרים, האיגודים והמנהלות השונות. המתווה שגיבשו כולל שיעור תמיכה של עד 70% מההכנסות העצמיות של הגוף לפי ממוצע שנתי, כש-75% מכספי הסיוע יועברו לתשלום לעובדים ולספקים שהועסקו בגופי התרבות קודם המלחמה.
המתווה אושר על ידי גורמי המקצוע במשרד התרבות והספורט ובמשרד המשפטים, וכעת יצא להערות הציבור אחרי האישור התקציבי של שר האוצר, החשב הכללי ואגף התקציבים, תוך מטרה להגיע לביצוע סופי כבר בשבוע הקרוב. מתווה הסיוע מונע את סגירתם של המוסדות, תוך מתן מענה לרוב העובדים והפרילנסרים שהועסקו במוסדות הנתמכים.
השר זוהר מסר: ״כבר בימים הראשונים של המלחמה התגייסו אמנים, אמניות, ספורטאים וספורטאיות לחזק את העורף ואת הלוחמים הגיבורים שלנו ולתגבר את מאמצי ההסברה בעולם בהתנדבות מלאה - ועם ישראל מצדיע להם על כך. עם זאת, בעקבות המצב נקלעו אנשי וגופי התרבות והספורט לקשיים כלכליים. אני גאה לומר שהמתווה שמוצג היום, אותו גיבשנו יחד עם הגופים והאנשים בשטח, עונה על הצרכים הייחודיים שיש בעולמות התרבות והספורט ביחס לשאר המשק".
על פי המתווה, הגופים יקבלו סיוע כלכלי בגובה של עד 70% מסך הכנסותיהם העצמיות לפי הממוצע שנתי ולא יותר מההפסד הצפוי; לפחות 75% מהסיוע שיקבלו הגופים יועבר לעובדים ולספקי השירותים לאירועי התרבות, שהועסקו במהלך שנת 2023 עד למועד פריצתה של המלחמה; הגופים הזכאים לסיוע הם אלה שיש להם לפחות 25% הכנסות עצמיות ואיבדו לפחות 25% מהכנסותיהם בהשוואה לממוצע החודשי של השנה הקודמת, תוך התייעלות וחיסכון מירבי בהוצאות; ושכרם של עובדי מוסדות נתמכים שמשתכרים יותר מפי שניים וחצי מהשכר הממוצע במשק יופחת ב-10% לפחות במהלך תקופת החירום.
יו"ר שחם השחקנית ריקי בליך מסרה: "זה מצוין ומשמח שיש מתווה, ואנחנו מברכים על כך שהוא קובע שהחלק הארי של התמיכה מחויב להגיע לעובדים. לצד זה חשוב לנו להבטיח שיהיה מתווה ברור של איך הכסף יחולק על מנת לייצר ודאות ושוויון - וזו נקודה שצריך עדיין להוסיף למבחן התמיכה. הגשנו את ההערות שלנו וגם דיברנו על זה עם משרד התרבות והשר, ואנחנו מאמינים שיקבלו את עמדתנו כי גם הם מבינים את החשיבות של הגנה על השחקניות והשחקנים".
מפורום מוסדות תרבות ואמנות נמסר: "אנחנו מברכים את שר התרבות על השגת מתווה שנותן אוויר לנשימה למוסדות התרבות והאמנות. במהלך השבועות האחרונים, הפורום קיים דיונים עם שר התרבות והספורט, מינהל תרבות ומשרד האוצר ואנו מודים לצוות על העבודה המאומצת וההשקעה בתהליך המורכב שעדיין נמשך, ולשר על ההובלה והנחישות להביא פתרון למצוקת עולם התרבות. התרבות אינה מותרות. היא הכרח ומסייעת לחוסן ולשמירה על הרוח הישראלית".
אבל יש מי שהמתווה של משרד התרבות לא נותן לו מענה. גלי רשף, יו"ר אקט - איגוד עובדי ועובדות הקולנוע והטלוויזיה - מסביר ש"המתווה הוא למוסדות הנתמכים על ידי משרד התרבות, והוא לא רלוונטי לגבינו. אין התייחסות לפרילנסרים שעובדים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה: אנשי סאונד, תאורה, הלבשה וכו'. אין לנו מענה. משרד התרבות צריך להפעיל את כל כוחו ויכולתו, ולהחזיר את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה לעבודה. עם ישראל זקוק לתכנים טובים בעברית, אז שיעזרו למפיקים ולגופי השידור לעבוד. שיביאו מיגוניות לסטים.
"אני מעריך את המתווה אבל אנחנו נמצאים תחת המתווה של משרד האוצר שהוא לא מספק ואנחנו עושים הכל כדי לחזור לעבודה. לא מכניסים אותנו גם תחת קרן סיוע לאמנים במצוקה למרות שאנחנו אמנים. נכון שלא רואים את הפרצוף שלנו אבל כל אחד מאיתנו הוא אמן בתחומו. אנחנו נופלים בין הכסאות".
ממשרד האוצר טרם התקבלה תגובה.