סגור
פנאי רנן שור חדש
רנן שור. "המחזמר יהיה יותר מעניין משחשבתי" (צילום: יוסי צבקר)

רנן שור על המחזמר בלוז לחופש הגדול: "יותר רלוונטי מרלוונטי"

יוצר "בלוז לחופש הגדול" רנן שור רואה בו "מסכת על־זמנית על חיינו", שעולה עכשיו לבמה בטיימינג מרעיד. "כל מה שקורה בו קורה גם עכשיו"

רנן שור ביים את "בלוז לחופש הגדול" ב־1987. הוא מספר שפנו אליו ואל התסריטאי דורון נשר לעשות אדפטציה לסרט "עשרות פעמים במשך השנים ולא הסכמנו. חשבנו, אולי ביוהרה מסוימת, שהסרט הוא חד־פעמי ואנחנו לא רוצים שהוא יהיה הצגה. לפני ארבע שנים שכנע אותנו הבמאי תום ווליניץ לעשות את זה בסמינר הקיבוצים ואישרנו כיוון שזה היה פוליטי ועם סטודנטים וזה היה באמת מרשים. ראינו כי טוב ויצרתי קשר עם ציפי פינס ואמרתי לה שהגיע הזמן למיינסטרים. נפגשתי איתה ועם אורן יעקובי ושאלתי מה הכיוון. יעקובי אמר שזה יהיה משולש רומנטי על הציר של ארל'ה, מוסי ונעמי. אמרתי שמקובל עליי וארצה להיות שותף לבחירת הבמאי. נפגשתי עם יותם קושניר והוא הקסים אותי ברצינות ובקשב שלו. לפני כמה חודשים ראיתי שני נאמברים בחדר חזרות וזה היה מאוד מרשים. ואז הגיעה המלחמה ויותם סיפר לי ששני שחקנים במילואים ואמרתי 'וואו, זה הולך להיות הרבה יותר מעניין'".
בעיני שור "'בלוז' הוא מסכת על־זמנית על חיינו, וכל מה שקורה בו קורה גם עכשיו. במידה מסוימת הוא סרט אוטוביוגרפי שלי ושל השכבה שלי — מחזור מכתב השמיניסטים בתל אביב 1970. אבל כל דבר מרפרר לכל דבר. מה שקורה היום זה זעם, שם זה היה על גולדה ועכשיו זה על ממשלת החורבן של נתניהו. המשפט הקלאסי והחשוב שאומר מרגו 'ככה היינו? כל כך מטומטמים, כל כך טהורים' מתייחס לא רק להתשה אלא גם ליום הכיפורים שבאה אחריה".
שור אומר שלהעלות את המחזמר היום זה "יותר רלבנטי מרלבנטי. אנחנו במלחמה וכל יום נהרגים חיילים בעזה וזה בדיוק מה שקרה אז, שכל יום נהרגו חיילים בתעלה. רק שאז היה נתק מוחלט בין העורף לחזית ולא היתה טלוויזיה, היום העורף הוא חלק מהותי מהמלחמה והיום חשופים להכל 24/7 ורואים מה נתניהו עושה. איפה גולדה ואיפה הוא? (את זה אני אומר לטובת גולדה, כמובן). ורואים אינסוף מוטי־אשכנזים וכמו אחרי כיפור קוראים לבחירות. לצערי, כאזרח אנחנו נמצאים עכשיו במלחמה, אבל מבחינתי כיוצר של בלוז זה טיימינג מרעיד להעלאת ההצגה — ולכן התגובות עוד יותר מעניינות אותי".