סגור
מפעל קוקה קולה בבני ברק
מפעל קוקה קולה בבני ברק (צילום: עמית שעל)

בית הדין לתחרות קבע: קוקה קולה ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול

השופטת תמר בזק-רפפורט דחתה את ערר החברה המרכזית החלטתה של הממונה על התחרות ב-2019 לקנוס אותה ב-39 מיליון שקל לאחר שניצלה את כוחה על מנת לדחוק את מוצרי המתחרים מנקודות המכירה הקמעונאיות. קוקה קולה צפויה לשלם קנס של מעל ל-30 מיליון שקל, לאחר שהשופטת החליטה להפחית את הקנס המקורי

בית-הדין לתחרות בראשות השופטת תמר בזק-רפפורט דחה היום (ג') את ערר החברה המרכזית להפצת משקאות על החלטתה של הממונה על התחרות הקודמת לקנוס אותה ב-39 מיליון שקל על ניצול כוחה כמונופול לרעה. משמעות ההחלטה היא שקוקה קולה צפויה לשלם קנס מנהלי הגבוה מ-30 מיליון שקל, זאת לאור תחשיב שקבעה השופטת שיביא להפחתת הקנס המקורי. פסק הדין נותר חסוי עד לאחר השחרות של סודות מסחריים.
מתמצית פסק הדין שהופצה לתקשורת עולה שבית הדין לתחרות קיבל את עמדת הממונה בדבר שש פרקטיקות מפרות חוק, המהוות ניצול לרעה של כוח המונופליסטי, שנקטה החברה לאורך השנים. הפרקטיקה הראשונה היא סעיף שנכלל בהסכמים של החברה עם לקוחות, המאפשר לחברה לבטל כליל את ההסכם, אם הלקוח יפחית את רכישותיו ממנה באופן משמעותי ביחס לשנים קודמות. הפרקטיקה השנייה היא מגבלה פסולה על הצבת מוצרי מתחרים במקררי החברה והוצאת מקררי מתחרים מנקודות החברה. בית הדין קיבל חלקית את ערר קוקה קולה, וקבע שלא הוכחה מדיניות כללית אלא מקרים פרטניים. הפרקטיקה השלישית היא הסכמים פרטניים עם לקוחות לבלעדיות. הסכמות מסוג זה נאסרו על קוקה קולה במסגרת הוראות פרטניות שניתנו לה כמונופול. הפרקטיקה הרביעית היא מדיניות סטנדרט ההנחות בה נקטה החברה, תוך הפרת התנאים בהם אושר לחברה בזמנו מיזוג עם חברת "נביעות". הפרקטיקה החמישית היא מהלך שנקטה החברה להוצאות קולחני "נסטי" מלקוחות. הפרקטיקה השישית היא מדיניות שנקטה החברה נגד יבוא מקביל. סכום הקנס בסעיף זה הופחת, שכן בדיעבד התברר שבמועדים הרלבנטיים לא התקיים יבוא מקביל חוקי של מוצרי קוקה קולה לישראל.
בדצמבר 2019 קבעה הממונה על התחרות הקודמת, מיכל הלפרין, כי החברה המרכזית סירבה סירוב בלתי-סביר לספק את המוצר שבו היא מונופול (משקה קולה), הפרה הוראות שניתנו לה כבעלת מונופול והפרה תנאים למיזוג שהוטלו עליה במסגרת מיזוג עם חברת נביעות והפרה הוראות של צו מוסכם שנחתם עימה. הממונה הטילה על החברה המרכזית קנס מינהלי בסך כ-39 מיליון שקל.
על פי הודעת השימוע, החברה המרכזית הפרה את החוק, בין היתר, בכך שניצלה את כוחה כלפי נקודות המכירה הקמעונאיות על מנת לדחוק את מוצרי המתחרים מנקודות המכירה. החברה המרכזית עשתה זאת בדרכים שונות ומגוונת: בין השאר, החברה כללה בהסכמים עם נקודות מכירה תנאי שלפיו החברה רשאית לבטל את ההסכם אם נקודת המכירה תצמצם באופן משמעותי את רכישותיה מהחברה. קוקה קולה ערערה על החלטה, וכאמור ערעורה נדחה היום.
על פי הודעת רשות התחרות: "בית הדין דחה את מרבית טענותיה של החברה המרכזית וקבע כי החברה המרכזית ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה והפרה הוראות שניתנו לה, צו מוסכם שנעשה איתה וכן תנאים שבהם הותנה מיזוגה עם חברת נביעות. כזכור, הממונה הטילה על החברה המרכזית עיצום כספי בסך כ-39 מיליון שקל. לפי פסק הדין, סכום זה יוקטן במידה מסוימת, כפי שיחושב במועד מאוחר יותר". את רשות התחרות ייצג עו"ד אשר גושן.
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "בית הדין לתחרות קיבל חלק מטענות החברה המרכזית בערר שהגישה על החלטת רשות התחרות להטיל על החברה עיצומים מנהליים. פסק הדין בערר מפחית את גובה העיצומים שהוטלו על החברה על ידי הרשות בשנת 2017. יצויין כי זו הפעם השלישית בה מופחת סכום העיצום שהוטל על החברה המרכזית וזאת בעקבות שימועים ובעקבות הערר הנוכחי. החברה שוקלת את המשך צעדיה בנוגע לשאר טענותיה שנדחו".
+