$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

מחקר: "הובלה ברכבת תחסוך 52 מיליון שקל בשנה"

לפי מחקר שהוגש למשרדי האוצר והתחבורה, הקמת חברה־בת להובלת מטענים ברכבת ולא במשאיות תצמצם את עלויות תאונות הדרכים

ליאור גוטמן 08:2610.01.13

הקמה והפעלה של חברה־בת להובלת מטענים ברכבת ישראל תחסוך למשק הישראלי כ־420 מיליון שקל עד לסוף העשור. כך עולה ממחקר שהזמינו משרדי האוצר והתחבורה ושהגיע לידי "כלכליסט".  

 

המחקר, שבוצע על ידי חברת מתת (מרכז תכנון תחבורה), הוגש באמצע נובמבר לידי רכבת ישראל. זאת לאחר שנבדקה ההשפעה על המשק במציאות שבה נרשם גידול בהובלת מטענים על ידי הרכבת, ביחס למצב הנוכחי שבו סחורות מובלות בעיקר על ידי משאיות כבדות.

 

"זמני הנסיעה בכבישים יתקצרו"

 

לפי חברת מתת, הובלת מטענים ברכבת "תוריד" משאיות מהכביש כך שהעומס בכבישי ישראל יפחת, בעיקר בכבישי הדרום. התוצאה — בתחום החיסכון בזמני הנסיעה של המשתמשים האחרים בדרך (שייהנו מכביש פחות עמוס בכלי רכב כבדים) יירשם שיפור שנאמד ב־6 מיליון שקל בשנה. בתחום החיסכון בעלויות תאונות הדרכים יירשם חיסכון בנזק ששוויו 29 מיליון שקל בשנה — מה גם שהורדת משאיות מהכביש תצמצם את תחזוקת הדרכים בשיעור של 12 מיליון שקל בשנה.

 

פרט לאלו מעריכים בחברת מתת שהחיסכון בזיהום האוויר, שמקורו בפליטת מזהמים ממשאיות, יגיע ל־5 מיליון שקל בשנה, ובסיכום ארבעת הפרמטרים יירשם שיפור של 52 מיליון שקל בשנה או 416 מיליון שקל עד סוף העשור הנוכחי.

הקמת חברה־בת ברכבת ישראל היא אחת מאבני הרפורמה בחברה שעליה חתמו העובדים וההנהלה בתחילת החודש. החברה־הבת אמורה להתחרות במשאיות ולשלש את היקף הפעילות של רכבת ישראל בתחום זה עד סוף העשור. נכון להיום מובילה רכבת ישראל כ־7 מיליון טונות בשנה, והשאיפה היא להכפיל את היקף ההובלות עד ל־2018 ולשלש אותו עד 2020. כדי לעמוד במשימה קיבלה רכבת ישראל הרשאה לקיים מכרז לרכישת קרונות וקטרי משא בשווי 130 מיליון שקל, כאשר חלק מהציוד חדש וחלקו משומש.

 

הפסד צפוי של 100 מיליון שקל לרכבת

 

בתוך כך, ל"כלכליסט" נודע שרכבת ישראל צפויה לסכם את 2012 עם הפסד של כ־100 מיליון שקל, כמחצית מההפסד שנרשם ב־2011 (220 מיליון שקל). ברבעון האחרון קיבלה רכבת ישראל מענק של כחצי מיליארד שקל

מהמדינה, שהחליף קו אשראי שנפתח על ידיה בכמה בנקים, ועליו אמור להתווסף מענק נוסף של 60 עד 80 מיליון שקל שיגיע ברבעון הראשון של 2013. יצוין שהסכם הרפורמה, שכלל כאמור הקמת חברה־בת להובלת מטענים, כלל בין השאר הקמת חברה־בת נוספת לפיתוח נדל"ני ברציפים והוצאה של 30% מעבודות התחזוקה למיקור־חוץ.

עבור שינויים אלו העניק האוצר לכ־2,400 העובדים מענקי חתימה של עד 40 אלף שקל לכל עובד, ותוספות שכר של עד 25% שיועברו ביחס לוותק וביחס להתקדמות בנושא הפרטת התחזוקה.

 

ברבעון הקרוב אמורה הרכבת לאשר את תוכנית הפיתוח שלה מ־2013 ועד 2021 שהיקפה 16 מיליארד שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x