$
נדל

מרכז בילוי יוקם בתחנת הרכבת הישנה בירושלים

רכבת ישראל והרשות לפיתוח ירושלים צפויות לפרסם מכרז לעשר שנים לשיפוץ, שימור והפעלת אזור בילוי במתחם, שסבל משנים של הזנחה

שי פאוזנר 09:3719.05.11

מתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים צפוי להפוך למרכז תרבות, בילוי ופנאי, בדומה למתחם הרכבת בשכונת מנשיה בתל אביב: הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) ורכבת ישראל מתכוונות להוציא בקרוב מכרז שבו יזמינו יזמים וקבלנים להתמודד על הקמה ושיפוץ של מתחם תחנת הרכבת הישנה בעיר, בשטח שבין

דרך חברון לדרך בית לחם, בסמוך לחאן הירושלמי.

 

הזוכה במכרז, שיופעל בשיטת BOT, יידרש לשפץ את המתחם תוך שימור המבנים ההיסטוריים, ולהפעיל ולנהל את המתחם למשך עשר שנים.

 

תחנת הרכבת בירושלים היא מהראשונות שהוקמו בארץ. היא נחנכה ב־1892 בתקופת השלטון העות'מני כתחנת הקצה של קו יפו־ירושלים. נקודת ההתחלה של הקו היתה במתחם הרכבת בגבול תל אביב־יפו, ששופץ ונפתח לפני כשנה כמתחם בילוי. התחנה היתה בשימוש עד לסגירת הקו לירושלים ב־1998.

 

מאז סגירת הקו עמד המתחם בשיממונו באחד האזורים היפים והמתוירים בירושלים, וסבל מהזנחה. במהלך השנים נעקרו רוב פריטי העץ במבנה, והוא שימש כמקלט לחסרי בית, כוסה בכתובות גרפיטי ולאחרונה אף התחוללה בו שריפה.

 

מבנה תחנת הרכבת כולל כ־400 מ"ר המיועדים לשימושי תרבות סחירה, כמרכז מבקרים וגלריות, וכן 1,200 מ"ר למסחר דוגמת מסעדות ובתי קפה. בנוסף, הזוכה במכרז יוכל להציב בשטח הפתוח של הרציפים שמונה קרונות רכבת, שישמשו לפעילות מסחרית כברים וכבתי קפה. שטח זה יצטרף למתחם התרבות המופעל באזור תחנת החאן בידי חברת אראל, ובו מתקיימים מופעים, ירידים ופסטיבלים.

 

שביל האופניים העירוני שסוללת חברת מוריה של הרשות לפיתוח ירושלים יעבור בסמוך למסילת הרכבת הישנה, בקטע שבין תחנת הרכבת בחאן לבין תחנת הרכבת במלחה. מקטע שביל זה, חלק משביל אופניים באורך 42 ק"מ מומן בעזרת תרומה בת 2 מיליון דולר, מתנת משפחתו של המיליארדר מילטון גוטסמן.

 

שביל האופניים מאזור תחנת הרכבת בחאן ועד צומת אורנים כבר הושלם, ותושבי השכונות באזור נהנים מטיילת מטופחת לאורך התוואי ההיסטורי של מסילת הרכבת. האלמנטים בשביל האופניים שנסלל פותחו במיוחד עבור הפרויקט על ידי חברת אקרשטיין

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x