$
נדל

מומחים: ההיטלים לפיתוח שטחים ציבוריים - כפל מס

12 רשויות ברחבי הארץ הטילו בשנתיים האחרונות היטל שנועד לממן פיתוח של שטחים ציבוריים פתוחים. ההיטל נגבה במקביל להיטל השבחה וגורם לייקור משמעותי של הדירות לתושבים. משפטנים: "הטלת ההיטל בעייתית מאוד"

דותן לוי ושי פאוזנר 09:4506.02.11

"ההיטלים שגובות הרשויות המקומיות לצורך פיתוח של שטחים ציבוריים פתוחים (היטלי שצ"פ) מהווים כפל מס", כך מזהירים מומחי נדל"ן אשר יוצאים נגד התופעה.

 

מה שהחל כיוזמה מקומית בעיר שוהם לחיוב יזמים בהיטלי פיתוח, בנוסף להיטלי ההשבחה שהם משלמים, הפך כבר לתופעה נרחבת

בכל רחבי הארץ. בתוך שנתיים בלבד, חוקקו לפחות 12 רשויות חוקי עזר חדשים לגביית ההיטלים.

מטרת ההיטלים החדשים היא, כאמור, לפתח את שטחי הציבור הפזורים סביב המבנים שבפיתוח. באופן עקרוני, אמורה האחריות לנושא ליפול על הרשויות המקומיות, אולם אלה בוחרות לגלגל אותה לעבר היזמים שמצדם מגלגלים את המס החדש הלאה לעבר רוכשי הדירות.

 

ההיטל עשוי לעלות

 

היקפו של ההיטל בכל עיר יכול להגיע לאלפי שקלים לכל יחידות דיור, ואולם על פי הערכות של עורכי דין המתמחים בתחום, גובה ההיטלים עשוי אפילו לעלות בעתיד. הסיבה: הליך עדכון התעריפים, לאחר אישור חוק העזר המקומי על ידי משרד הפנים, הנו מהיר בהרבה.

 

"התופעה הזו של חקיקת חוקי עזר עירוניים לגביית היטלי פיתוח לשטחים ציבוריים אינה חדשה", מסביר עו"ד רועי נחום ממשרד אנגלסמן ושות'. "בקשות לאישור של חוקי עזר בנוסח דומה נדחו בעבר על ידי שר הפנים לאחר שקבע כי העבודות האלה כבר ממומנות ממקורות חלופיים, כלומר מהיטל ההשבחה". לדברי עו"ד נחום, קיימת גם חוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה הקובעת כי גביית ההיטל על ידי הרשויות בעייתית, היות שפיתוח שטחי ציבור ברחבי הערים ממומן כבר על ידי היטלי ההשבחה - ולא על ידי העיריות.

 

נחום מציין גם החלטה שקיבל בג"ץ בעתירה שהגיש משרדו בשם התאחדות הקבלנים: "באותה החלטה ביטל בג"ץ חוק עזר דומה של עיריית חולון שחייב יזמים בשכונות חדשות לשלם היטל מבני ציבור, וכך מנע אפליה בין היזמים לבין תושבי העיר הוותיקים".

 

עו"ד נחום סבור, כי כמו חוקי עזר דומים בעבר גם חוקיותם של חוקי העזר החדשים מוטלת בספק. לדבריו, הרשויות המקומיות כבר גובות היטל השבחה, בשיעור 50% מעליית שווי הקרקע, המיועד לכיסוי הוצאות הרשות המקומית עבור פיתוח מקרקעין "לצורכי ציבור". "לפיכך, גביית כספים נוספת תחת הכובע של היטל חדש מהווה גבייה כפולה", קובע נחום.

 

באופן טבעי, גם היזמים מתרעמים על ההיטל. "בישראל ישנם כבר היטלי פיתוח שאמורים לשמש בדיוק לצורך של פיתוח תשתיות ושטחים ציבוריים", אומר מנכ"ל חברת הבנייה אשדר ארנון פרידמן. "אין סיבה אמיתית להטיל עוד מס". פרידמן מציין, כי ההיטל החדש פוגע במיוחד בבעלי קרקעות שנרכשו לפני הטלת המס החדש - ולא היו מודעים למס.

 

אחת התלונות שחוזרות על עצמן מכיוון היזמים נוגעת לאופן חישוב ההיטל המשתנה מרשות לרשות. במקביל מתברר כי גם ההחלטה ממי ייגבה ההיטל משתנה בין הרשויות. לדברי פרידמן, "כאשר מוטל ההיטל באזור שבו בנייה חדשה משתלבת בישנה אפשר לכאורה להפחית את ההיטל כי ניתן להתחבר לתשתיות קיימות, אבל בפועל זה לא בהכרח קורה. בדומה למה שקורה בתחום הארנונה, גם כאן מפעילות הרשויות לחץ על הממשלה ומזהירות שייקלעו למשבר פיננסי אם לא יאושר להן להטיל מס גבוה. כך העניינים נסגרים באופן בלתי שקוף".

 

סיכול ממוקד ליזמים

 

היזמים זועמים על ההיטל גם בגלל האופן שבו הוא מוטל בחלק מהמקרים. כך למשל, טוענים יזמים באזור רחובות כי העירייה בחרה להטיל את המס רק עליהם ולוותר על החלתו בבנייה פרטית. בעירייה סירבו לאשר את הדברים. דוברת העירייה מסרה ל"כלכליסט" שחישוב ההיטל ברוב הפרויקטים החדשים עומד על כ־1,000 שקל לדירות של 4 חדרים. יזמים שעמם שוחחנו אמרו שלא לייחוס כי מאז אושר ההיטל מגלים בעירייה גמישות במגעים המתנהלים עם היזמים הבונים בעיר.

 

ההיטל החדש, כך מתברר, לא פסח גם על עיר הבירה. עו"ד ויוה סיון, לשעבר חברת מועצת העיר ירושלים המארגנת כיום קבוצות רכישה בעיר, מספרת כי במכרז האחרון שיצא בירושלים בשכונת עיר גנים חויבו המציעים לשלם גם עבור פיתוח של שטחים ציבוריים פתוחים, אף שהשכונה מוגדרת כאזור ממעמד סוציו־אקונומי נמוך. "המהלך הזה יביא לייקור משמעותי במחיר הסופי של הדירות", אומרת סיון, "המנהג המגונה הזה חוזר על עצמו פעם אחרי פעם. בימים אלה פורסם שמינהל מקרקעי ישראל רוצה לכלול חובה לשלם לא רק על הפיתוח אלא גם עבור בניית מוסדות ציבור, דבר שיביא לייקור נוסף של דירות על ידי הקבלנים", אומרת עו"ד סיון.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x