• תפריט
נדל"ן

רמת גן הופכת לעיר המגדלים

עם לא פחות מ־13 מגדלי מגורים יוקרתיים בשלבים שונים של תכנון ובנייה, מאיימת רמת גן, בברכת העירייה, להפוך למנהטן של גוש דן. איך זה קרה ולמה לא כל התושבים שמחים מזה

אורי חודי 06:5921.07.08

עד היום, בכל פעם שדובר על מגדלי יוקרה, היה ברור מאליו שמדובר רק במקום אחד - תל אביב. ברחבי העיר הולכים ונבנים מגדלים במיקומי מפתח, ועל פי המגמות בשטח והצהרות היזמים, הטרנד הזה יימשך לא מעט זמן. אבל תל אביב היא לא היחידה, ושכנתה ממזרח, רמת גן, הולכת וצוברת גם היא מגדלים. חברות כגון אביב, גינדי החזקות, נווה גד, אוסיף, אשדר, אזורים ואפריקה ישראל זיהו את הפוטנציאל הגלום בעיר, ובברכתה ובעידודה של העירייה ישנם כיום לא פחות מ־13 מגדלי מגורים בשלבי הקמה שונים בעיר.

"אני חושב שבעתיד הרחוק נראה מגדלים בכל ערי המרכז, אבל נכון לעכשיו מדובר במגמה הקיימת בתל אביב וברמת גן בלבד", אומר שרון מומן, סמנכ"ל השיווק בחברת גינדי החזקות, הבונה בעיר פרויקט ובו בריכות ומעליות פרטיות. לדבריו, במקומות מסוימים הגבול בין רמת גן לתל אביב היטשטש: "רמת גן היא ההמשך הטבעי לתל אביב, ורוב הרוכשים שלנו בפרויקט ברמת גן הם בכלל תל אביבים. אנשים ראו שאפשר לקנות דירה ברמת גן, באותה רמה ועם אותם השירותים, במחירים נמוכים בכ־30%. המחירים בכל העיר עולים, ואין לי ספק שהמגדלים הם הסיבה. היום המחיר הממוצע ברמת גן עומד על 4,500 דולר למ"ר, לעומת 2,500 דולר למ"ר לפני כמה שנים".

 

מנהל השיווק של אפריקה ישראל מגורים, ירון צוברי, מספר כי החברה זיהתה את הפוטנציאל בעיר לפני שנים אחדות, וכעת היא נמצאת בשלבי הקמה של תשעה מגדלים מפוארים בעיר, שבהם לובי מהודר, מעליות חכמות, חדר כושר ועוד. "זיהינו ברמת גן פוטנציאל למגורי יוקרה", אומר צוברי. "מדובר בחלופה טובה לתל אביב, באותה רמת מגורים אך במחיר נמוך יותר. אין היום שטחי קרקע כמו פעם, והאפשרות היחידה היום היא בנייה לגובה. כמעט בכל עיר גובה הבניינים עולה, והתושבים מתרגלים לזה. בניית המגדלים תתפרש לכל הערים בשולי תל אביב".

 

מתחם הבורסה מתחם הבורסה צילום: אוראל כהן

 

לא בטוח שזה מה שיקרה. מלבד רמת גן, שנראה כי היא הולכת בבטחה בדרכה של תל אביב, לא כל יתר הערים באזור מתכננות לצמוח לגובה. בחולון ובבת ים היו שמחים לראות בנייה לגובה, אך בעיריית גבעתיים, למשל, טוענים כי המדיניות של ראש העירייה היא לא לאשר בנייה לגובה במרכז העיר, וכי המקומות היחידים שבהם אפשר יהיה לראות מגדלים יהיו אזור כורזים הדרומי והאזור הקרוב למתחם הבורסה.

 

ברמת השרון הגישה לבנייה לגובה נוקשה הרבה יותר: "מדיניות העירייה היא להימנע מבנייה לגובה בתוך רמת השרון ולשמור עליה כעיר עם צביון של מושבה", נמסר מהעירייה. "בתוך העיר אנחנו רוצים לראות רק גגות אדומים ובנייה נמוכה. לא יהיו מגדלים בעיר גם בשנים הקרובות".

 

"הבנייה נעשית באופן מדוד"

בעיריית רמת גן, כאמור, מקדמים את המגדלים בברכה. "רמת גן היא אחת הערים הוותיקות בישראל, אך גם אחת הצומחות שבהן", נמסר מהעירייה. "כיום יש בעיר כ־150 אלף תושבים, ובהם זוגות צעירים רבים. צמיחת העיר מתאפיינת בכניסתם של בעלי עסקים רבים, הפועלים ממתחם בורסת היהלומים, אשר נהפך ב־20 השנים האחרונות למתחם עסקים מהמובילים ומהחזקים בישראל. הבנייה החדשה בעיר, שעיקרה המוחלט מצוי במתחם הבורסה ובציריה המרכזיים, דוגמת רחוב ז'בוטינסקי, היא מנוף כלכלי אדיר לרמת גן, מנוף שהשביח וממשיך להשביח את ערך נכסיהם של התושבים ושל בעלי העסקים. הבנייה לגובה ייצרה אלפי מקומות עבודה חדשים ומאפשרת צמיחה ברווחי העירייה, המופנים חזרה לחינוך, רווחה, תרבות וניקיון העיר".

 

אלא שבשטח נשמעים קולות שונים. כשצמיחת המגדלים בעיר החלה לצבור תאוצה החלו להישמע התנגדויות של תושבים שאינם מרוצים מהבנייה לגובה, שלעתים נעשית ברחובות שבהם עיקר הבנייה היא נמוכה ושהם חסרים את התשתית התחבורתית והמוסדית לקבלת התושבים החדשים. בעירייה טוענים בתגובה כי הבנייה הגבוהה נעשית בעיקר בשולי השכונות, במקומות שבהם נדרשת התחדשות עירונית. "הבנייה נעשית באופן מדוד ורגיש עם מחשבה תחילה, תכנון מקדים וראייה לעתיד הרחוק, ושום תוכנית אינה מאושרת בלא שקודמים לה פתרונות תחבורתיים ומוסדיים מלאים", טוענים שם.

 

"בונים איפה שרוצים"

בפועל, המצב מסובך יותר, שכן לרמת גן אין תוכנית אב, כלומר תוכנית מסגרת כוללת, המציגה תמונת מצב עדכנית תוך ציון הצרכים העתידיים, וקובעת בעצם איפה מותר לבנות ומה. לפני כמה חודשים נערכה בשכונת מרום נווה הפגנת מחאה נגד מדיניות הבנייה של העירייה ונגד המגדלים הנבנים בעיר, בהשתתפות ועדי תושבים משכונות גן הקופים, תל בנימין, גפן, חדנס וכן בהשתתפות חברי תנועת הירוקים.

 

אילן מאירי ממפלגת הירוקים, שלקח חלק בהפגנה, מסביר על מה נסובה ההתנגדות: "אנחנו מתנגדים לעובדה שלרמת גן אין תוכנית אב. המצב היום בעיר הוא כזה שכל אחד יכול לבנות איפה שהוא רוצה. ראש העירייה והוועדה המקומית יכולים לאשר בנייה לגובה בכל מקום, בלי שום התייחסות לאיזור שבו בונים". לדבריו, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרשה מהעירייה עוד ב־2006 להגיש לה תוכנית מתאר עירונית, אבל "העירייה אומרת כבר שנה שהתוכנית נמצאת בשלבים סופיים והיא אוטוטו יוצאת לאישור. אנחנו לא נגד בנייה לגובה כעיקרון, אבל יש מקרים שבהם העירייה נתנה אישור לבניית מגדל כשהסביבה כולה נמוכה. המצב הזה בלתי נסבל, צריך שלעיר תהיה תוכנית אב שתקבע איפה אפשר לבנות לגובה ואיפה אי אפשר".

 

בתגובה לטענות אלו מסרה עיריית רמת גן כי "צוות תכנון מקצועי פועל זה כשנה, עם הוועדה המחוזית, לעדכונה של תוכנית המתאר בעיר, הקיימת מאז 1979, ואשר נחשבת לאחת החדשניות שיש. הוועדה המקומית לבניין עיר ברמת גן היא אחת משמונה הוועדות העירוניות היחידות בארץ אשר קיבלו סמכות לקבל החלטות ללא אישור הוועדה המחוזית, וזאת בעקבות התנהלותה המצוינת והמוערכת בנושא".

38תגובות
בטל שלח
  • להרוס כמה שיותר מבנים נמוכים ולבנות עוד ועוד מגדלים-ניצול שטח טוב יותר הבנינים הנמוכים ישנים,מתפרקים, מכוערים ולא בטיחותיים.
    אפשר להחליף אותם בבנינים ולעשות גינות יפות בין הבינינים וחניונים מתחת לקרקע -ככה תגדל איכות החיים ויפתרו בעיות חניה.
    בעד מגדלים, (27.10.13)
  • ל 11 ההפך הוא הנכון היא מעלה את ערכם משום שהבניה לגובה מעלה את ערך כל האזור כולל הבנינים הישנים (ל"ת)
    (25.11.09)
  • כל מגדל נוסף מרנין את ליבי ! אבל למה רק - 20 קומות ?

    למה לא בונים הרבה יותר גבוה ???
    יוסי, (07.11.09)
  • הפקקים מטורפים משטרת התנועה בזיונית מחפשת נהגים בגלל המגדלים המיותרים בבורסה - התנועה בה ואליה נסבלת - גודש אנושי מבהיל ומבחיל - וכמובן משטרת התנועה - במקום לתפוס את נהגי המשאיות או את בעלי הג'יפים המגודלים המסוכנים או את הקטנועים שחותכים אותנו - מחפשים את הנהגים התמימים על שטויות (כמו באיילון למשל או בבורסה) - שבגלל הגודש נאלצים לבצע תיקון או להכנס לרגע למסלול לא להם.
    אבל משטרת התנועה כמובן מחפשת נהגים בשביל עוד קצת כסף - רבים משוטרי התנועה ערסים חסרי השכלה וטפשים כמו נעליים - שכרון הכוח שלהם מדבר.
    מדינת חלם.
    (27.07.08)
לכל התגובות