סגור
בניין עם דירה ש מפוצלת ל שתי דירות ללא רישיון ב תל אביב
בניין עם דירה מפוצלת. "מדיניות מפוקפקת של הוועדה המקומית, המייחסת מראש כוונות עברייניות" (צילום: ריאן פרויס)

איך מונעים פיצול דירות? לא מאשרים כניסה נוספת

תושב פתח תקווה ביקש להוסיף כניסה לנכס שברשותו, אך העירייה השיבה שבאופן גורף היא מסרבת לבקשות כאלה מחשש שינוצלו למעשי עבריינות

איך עיריית פתח תקווה מונעת מתושבים לפצל דירות? היא מסרבת באופן גורף לאשר כניסה נוספת למבני מגורים. החלטה שהתקבלה במסגרת ערר שהוגש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז חשפה כי מדיניות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בפתח תקווה היא למנוע כניסות נוספות למבני מגורים על רקע החמרת התופעה של הקמת יחידות דיור לא חוקיות.
תושב העיר, המחזיק במגרש של כ־700 מ"ר, ביקש לבצע כמה שינויים בהיתרי הבנייה של הנכס, ובין השאר ביקש להכשיר מצב קיים, להגדיל את שטח המרתף על ידי המרת שטחי חניה למחסן, וכן לבצע שינויים בחזיתות תוך הוספת כניסה נוספת בחזית הקדמית. בקשתו נדחתה על ידי הוועדה המקומית בכמה נימוקים. בין היתר, נטען כי באופן עקרוני היא מסרבת לבקשות להוסיף כניסה נפרדת לנכסים, וזאת בשל בשל תופעה של פיצול דירות בפתח תקווה.
בעל הנכס הגיש ערר לוועדה המחוזית, באמצעות עו"ד אריק גינזבורג, וטען כי נימוקי הוועדה המקומית אינם מצדיקים את דחיית הבקשה. באשר לסירובה של הוועדה המקומית לאשר כניסה נוספת בחזית, נטען בערר כי בעניין זה קיימת מחלוקת עובדתית, שכן לדברי המבקש הכניסה הנוספת היא בהיתר, אלא שהוועדה איבדה את היתר הבנייה המקורי.
בנוגע לקביעת הוועדה, שלפיה מהותה של הבקשה ליצירת כניסה נוספת מהחזית הקדמית מאפשרת יצירת יחידה דיור נוספת שמשמעותה פיצול בלתי חוקי של הדירה, נטען בערר כי מדובר באבסורד וכי לא ניתן לייחס לכל אזרח כוונה לביצוע עבירה, וכך לא לאשר לו היתר בנייה. "פוטנציאל למימוש עבירה קיים בתחומים רבים וכמובן גם בתחום הבנייה, אך הסמכות לא לאשר היא רק במימוש הפוטנציאל ולא בהערכה של אפשרות לקיומו, ויודגש כי הבקשה שהוגשה אינה בקשה לפיצול דירה כלל", לשון הערר.
1 צפייה בגלריה
עו''ד אריק גינזבורג
עו''ד אריק גינזבורג
עו''ד אריק גינזבורג
(צילום: ניר בר)
הדיון בוועדת הערר כלל כמה דיונים מחוץ לפרוטוקול, ובהם נדונה בין השאר חוקיותה של מדיניות הוועדה המקומית לאסור באופן גורף הקמת כניסות נוספות לנכסים, בלי שהתבצעה במקום כל עבירה. לבסוף, לאור הסכמתה של הוועדה המקומית, החליטה ועדת הערר לציין בהחלטתה כי זו איננה החלטה עקרונית וגורפת, אלא ניתנת מלפנים משורת הדין ובאופן ספציפי למקרה.
"במנותק ממדיניותה העקרונית של הוועדה המקומית, השוללת ככלל התרת כניסה נפרדת לקומת מרתף בבית מגורים בהליך רישוי במסלול ירוק, המלצנו בנסיבותיו הייחודיות של המקרה כי הערר הספציפי שלפנינו יתקבל, ובקשת העורר להיתר תאושר. לתוצאה זו הגענו, בין היתר, בהינתן השתלשלות האירועים כמתואר בכתבי הטענות, הוראות התוכנית החלה (המאפשרות על פניהן כניסה נפרדת לקומת המרתף), סל זכויות הבנייה שטרם נוצל במקרקעין, וצורת הבינוי והמתקנים השונים המוצגים בבקשה להיתר", נכתב בהחלטה.
עו"ד גינזבורג אמר בעקבות ההחלטה: "ההחלטה חושפת מדיניות מאוד מפוקפקת של הוועדה המקומית, המייחסת מראש לתושבי פתח תקווה והאזור כוונות עברייניות. אני סבור כי מדיניות זו איננה עומדת בקנה אחד עם החוק במדינת ישראל, ועל כן יותר נכון כי הוועדה המקומית תשנה את מדיניותה בסוגיה זו".