סגור
בנימינה
בנימינה. בשנת 1924 הקים הברון רוטשילד באתר היקב מפעל להפקת תמציות בושם מפרחי יסמין (צילום: שאטרסטוק Altosvic)

הופקדה תוכנית להקמת 134 דירות בשטחי היקב של בנימינה

למרות התנגדות מועצת בנימינה גבעת עדה, אישרה הוועדת המחוזית חיפה את הפקדת התוכנית על שטח של 34 דונם, ובה בין היתר יבוצע גם שימור מבנה היקב, בית היסמין ומגדל המים ההיסטורי; גיל חנניה, ראש המועצה: "תוכנית היקב הפכה לבלתי מאוזנת מבחינות רבות"

הוועדה המחוזית חיפה אישרה לאחרונה להפקדה תוכנית להקמת 134 יח"ד בשטחי היקב ההיסטורי בבנימינה. התוכנית, המתפרסת על שטח של 34 דונם, מציעה בין היתר את שימור מבנה היקב, שימשיך לפעול במקומו, וגם את מבנה בית היסמין, מגדל המים ההיסטורי, השדרה בין היקב ליסמין ומספר מבנים קטנים לאורך השדרה.
המתנגדת הראשית לתוכנית היא מועצת בנימינה גבעת עדה, שסבורה שהתוכנית אינה מידתית ולא מתאימה בהיקף שלה למרכז הישוב. לפי מהנדס המועצה, אדר' יואב מלטר: "מדובר בתוכנית חסרת פרופורציה ולא הגיונית".
תיק התיעוד למבנה היקב ההיסטורי, שהוכן ע"י נילי בראון ועידית שלומי, מסביר כי בשנת 1924 הקים הברון רוטשילד באתר היקב מפעל להפקת תמציות בושם מפרחי יסמין ומצמחים נוספים. בצמוד אליו הוקמה בשנת 1929 שכונת יעקב, שאליה הגיעו משפחות מגרוזיה לעבודה בקטיף היסמין. המפעל התקיים עד שנות ה-30 ונסגר עקב קשיים בענף. בשנת 1952 הוקם במתחם, שהיה עדיין בבעלות פיק"א (חברה להתיישבות יהודית בא"י), יקב אליעז, שהתרחב למתחם הסמוך מעבר לכביש. באמצע שנות ה-90 שונה שמו של היקב ל"יקבי בנימינה". בשנת 2008 נרכש המפעל, בתמורה ל-13.5 מיליון דולר, ע"י בעלי רשת חצי חינם.
יש להבהיר שכבר ב-2004 אושרה תוכנית להקמת 60 יח"ד במבנים צמודי קרקע בשטח היקב, שלא נועד אז לשימור. ב-2021 קודמה תוכנית חדשה עם 210 יח"ד, במבנים של 6 קומות, שלא אושרה ע"י המועצה המקומית כי לא לקחה בחשבון את מכלול המבנים לשימור. התוכנית החדשה מאפשרת בניית 134 יח"ד, במבנים בני 4 קומות, כשהקומה הרביעית בנסיגה. התוכנית קובעת ש-20% מהדירות יהיו קטנות (בגודל של עד 80 מ"ר), שמחצית החניות יהיו בתת הקרקע, שיותרו שימושים מסחריים בקומת הקרקע ושניתן יהיה להקים משרדים של מקצועות חופשיים בכל הקומות. אדריכל התוכנית הוא חנוך רוגינסקי.

1 צפייה בגלריה
מימין בנימינה ו גיל חנניה ראש מועצת בנימינה גבעת עדה
מימין בנימינה ו גיל חנניה ראש מועצת בנימינה גבעת עדה
בנימינה וגיל חנניה, ראש מועצת בנימינה גבעת עדה
(צילום: שאטרסטוק Altosvic)

ראש המועצה החדש של בנימינה גבעת עדה, גיל חנניה, מצאצאי העולים מגיאורגיה שהובאו לעבודה במפעל היסמין, לא מרוצה מהתוכנית המופקדת: "תוכנית היקב הפכה בהובלת היזם לתוכנית בלתי מאוזנת הן מבחינת כמות היחידות, והן מבחינת אופי הבינוי, שלביות הביצוע, תכנון שטחי הציבור וטיפול בפן התיירותי במתחם.
"מיקומה של התוכנית בלב הישוב הוותיק הופכת את התוכנית ואת העמסת יחידות הדיור לכמעט בלתי אפשרית מבחינת עומסי תנועה שיווצרו במקום, שילובה התקין במרקם הקיים והיכולת של המועצה לספק שירותים בסיסיים לתושבים. לכל אלו תוסיפו את התשתיות המיושנות והחסרות של מושבה וותיקה שלא מסוגלות לקלוט תוכנית שכזו. לא יתכן שיזם יפקיד תכנית לא ריאלית לביצוע רק כדי להגדיל את רווחיו. המועצה לומדת את פרטי התוכנית ותגיש בקרוב את התנגדויותיה".