סגור
Sproutt founders
מייסדי ספראוט (צילום: Lynn Counio)

גל ההשקעות דעך: חברת האינשורטק ספראוט הגיעה לחדלות פירעון

החברה הישראלית שיווקה פלטפורמות להתאמת פוליסות ביטוח ללקוחות הקצה, במערכת שלא הניבה מספיק הכנסות כדי לכסות על ההוצאות; גם שינוי כיוון ומעבר לעבודה מול סוכנויות ביטוח לא נשא פרי, וספראוט הודיעה שהיא חייבת לבנק לאומי 2.2 מיליון דולר שאין ביכולתה לפרוע

חברת האינשורטק הישראלית ספראוט (Sproutt) הגיעה לחדלות פירעון, פחות משלוש שנים לאחר שביצעה סבב גיוס לפי שווי של 200 מיליון דולר – כפול מהשווי בסבב הקודם שנערך בשנת 2020.
ספראוט הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבוע שעבר בקשה למתן צו פתיחת הליכים, לנוכח היותה חדלת פירעון ובעלת חוב של 2.2 מיליון דולר לבנק לאומי, שאותו אין ביכולתה לפרוע.
ספראוט, שהוקמה באוקטובר 2017, גייסה לאורך השנים 38 מיליון דולר, וזכתה להשקעות מצד חברות ביטוח בולטות. לפי הנתונים שסיפקה החברה במסגרת הבקשה שהגישה לבית המשפט, הראל ביטוח מחזיקה ב-4.5% ממניות החברה ומנורה מבטחים מחזיקה ב-3.5% ממנה.
הידרדרותה של ספראוט, חברת ביטוח דיגיטלית שמתמחה בשיווק פוליסות ביטוחי חיים בארה"ב, בשלוש השנים האחרונות נובעת לפי החברה מהחלטות אסטרטגיות שגויות שגררו הוצאות כבדות ותורגמו לבסוף להפסדים בהיקף מוערך של 125 מיליון שקל. מעבר לחוב ללאומי, מצוקת המזומנים של החברה נובעת גם מחובות לספקים בהיקף של 740 אלף דולר ומשכורות לעובדים בהיקף מאות אלפי שקלים.
ספראוט הוקמה על ידי יואב שחם ואיתי בריקנר, שכל אחד מהם מחזיק ב-4.2% מהחברה. בשנת 2018 הקימה ספראוט חברה בת בשם AKTIBO (אקטיבו) שאוגדה בארה"ב והייתה אמורה לרכז את פעילות החברה במדינה. רוב ההתקשרויות המסחריות של ספראוט בין ספקיה ולקוחותיה נעשו דרך אקטיבו.
הפלטפורמה של אקטיבו אפשרה ללקוחות להגדיר את אורח חייהם ובין היתר להקטין תשלומים עתידיים על סמך אורח חיים בריא של המבוטחים. בנוסף אפשרה החברה לסוכני ביטוח להתאים את מוצרי ביטוח החיים של חברות הביטוח באופן מיטבי ללקוחות. מעבר לכך פיתחה החברה תוכנה לסנכרון בין נתונים בחברות הביטוח לבין נתונים שמגיעים מזמן אמת מהלקוחות הרוכשים ביטוח חיים. בשנים 2022-2020 הפיצה החברה את התוכנה ללקוחות הקצה הפוטנציאליים.
ספראוט כתבה בבקשתה לבית המשפט שהמערכת אמנם הוכחה כיעילה, אך לא הניבה די הכנסות כדי לכסות את הוצאות השיווק שלה. "מיעוט ההכנסות נבע בין היתר מהטעמים הבאים: החיסכון הכלכלי לצרכן מפעילות המערכת הוכח כחיסכון מועט ושולי יחסי; לקוחות הקצה העדיפו לרכוש את הפוליסה באמצעות סוכן ביטוח המוכר להם או שהומלץ להם על-ידי מכרים וקרובים; וגיוס לקוחות הקצה דרש מהחברה לבצע הליכי שיווק יקרים ביותר".
הכישלון המסחרי של אקטיבו הביא לכך שבסוף 2022 ביצעה החברה שינוי כיוון אסטרטגי ובמקום לשווק באופן ישיר עברה לשתף פעולה עם סוכנים וסוכנויות ביטוח בארה"ב. דווקא שיתוף הפעולה עם סוכנויות ביטוח הוא שהכריע את החברה. כיוון שהיא נדרשה לשלם סכום שמוערך במאות אלפי דולרים לסוכנות רדר שאיתה התקשרה בהסכם, עבור הזכות לכך שכאשר סוכני הביטוח של סוכנות רדר ימכרו פוליסות ביטוח - ספראוט תקבל על כך עמלה. מצוקת המזומנים שאליה נקלעה ספראוט מעמידה בסכנה את ההסכם. לדבריה, "אי ביצוע תשלומים אלו יביא להשמדת הערך שבהתקשרות האמורה, שכן סוכני הביטוח שתחת סוכנות רדר יוכלו לעשות שימוש בהתקשרויות אחרות מול חברות הביטוח. בנסיבות אלה, החברה לא תהיה זכאית לקבלת העמלות בגין מכירות הסוכנים".
תנופת ההשקעה בחברות טכנולוגיה בשנים 2020 ו-2021 לא פסחה על חברות האינשורטק. שווי חברות אלו, שמשלבות פיתוחים טכנולוגיים לשכלול ומכירה של פוליסות ביטוח נופח למאות מיליוני דולרים ולעתים אף למיליארדי דולרים. כך חברת למונייד הישראלית הונפקה לפי שווי 1.7 מיליארד דולר ובשיאה הגיעה לשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר. היום שווי חברת הביטוח הדיגיטלית עומד על 1.2 מיליארד דולר.
נקסט אינשורנס, סטארט-אפ אינשורטק נוסף מהשוק המקומי, גייס 250 מיליון דולר לפי שווי 4 מיליארד דולר בתחילת 2021. הגיוס האחרון שלו, 265 מיליון דולר, נעשה לפי שווי מוערך של כ-3 מיליארד דולר.
אקטיבו ניסתה לרכוב על אותם גלי השקעה ענקיים ואכן בשיאה כאמור הגיעה לשווי של יותר מ-700 מיליון שקל וזכתה להתעניינות מגופי הביטוח המובילים במשק.
אולם הגל לא נשאר לאורך זמן. עליית הריבית שנעשתה לאורך 2022 ו-2023 הכבידה באופן ניכר על מניות הביטוח ובד בבד שאבה כספי השקעה גם מקרנות שאמורות להשקיע בחברות כמו ספראוט. קיטון בהשקעות יחד עם הרפתקאות שיווק לא מוצלחות הביא לחדלות הפירעון של חברת האינשורטק.