סגור
רמו בן שושן בעלים של חברת מרינה פטריות הגליל
רמו בן שושן, מבעלי פטריות מרינה (צילום: גיל נחושתן)

בלעדי
פטריות מרינה במו"מ מתקדם לרכישת טעם הטבע של שטראוס

לכלכליסט נודע כי פטריות מרינה מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת חברת הירקות הטריים של שטראוס בכ־30 מיליון שקל. שטראוס מוכרת את החברה כחלק מאסטרטגיה להתמקד בליבה

שטראוס מתקרבת למכירה ראשונה של אחת משלוש הפעילויות שהעמידה למכירה. ל"כלכליסט" נודע כי פטריות מרינה מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת חברת טעם הטבע מקיבוץ ברור חיל שבעוטף עזה. היקף העסקה צפוי לעמוד על 30 מיליון שקל והיא תכלול גם את פעילות הייצור של המפעל, שמייצר סלטים חתוכים ומצוננים. מרינה צפויה לרכוש את פעילות החברה ולא את התאגיד עצמו וייתכן שחלק מהפעילות, של קטניות קפואות, יישאר בידי שטראוס.
חברת טעם הטבע מחזיקה ב־31% מנתח השוק בתחומה ומעסיקה 50 עובדים. ככל הידוע נחתם כבר מזכר כוונות לא מחייב לרכישתה.
לפני כשבועיים נחשף ב"כלכליסט" כי כחלק מהאסטרטגיה המעודכנת של שטראוס, היא מעמידה למכירה שלוש פעילויות שאינן בליבת העסקים שלה: טעם הטבע, חברת מכוורת יד מרדכי, שעוסקת ביבוא וייצור דבש, שמן זית, רטבים וקונפיטורות, ואת רשת בתי הקפה עלית, שמוכרת קפה, מאפים ומשקאות ב־64 נקודות בארץ.
האסטרטגיה שהוצגה במרץ בידי שי באב"ד, מנכ"ל שטראוס, מבוססת על מיקוד בפעילויות ליבה שהוגדרו כפעילויות צומחות בשיעור של 5% לפחות לשנה ושיעורי רווחיות תפעולית של 10%. עד 2026, כך לפי יעדי החברה, 85% מהכנסות שטראוס יגיעו מפעילויות ליבה.
מותג טעם הטבע משווק מגוון סוגי חסה, עלי בייבי ולקטי ירקות לסלט. מדובר בקטגוריה מורכבת להפעלה, עם פחת גבוה המכביד על הרווחיות. הרוכשת המיועדת פטריות מרינה היא אחת החברות המעניינות והצומחות בשוק מוצרי המזון. היא הוקמה בידי רמו בן שושן במושב מעונה שבגליל העליון, שם התגורר ועבד אצל מגדלי פטריות עד שהקים ב־1985 חוות פטריות משלו. שוק הפטריות בארץ מגלגל לפי הערכות היום כ־400 מיליון שקל בשנה. בן שושן הכניס כשותפה את קרן קדמה ב־2012, לפי שווי 100 מיליון שקל, וכעבור שנתיים מכרה זו את מניותיה לקרן סקיי לפי שווי 240 מיליון שקל.סקיי מכרה את מניותיה ב־2020 לקרן גרין לאנטרן של ריצ'י האנטר, שמחזיק היום בכ־30% ממניות החברה, יחד עם דיסקונט קפיטל שנכנסה עמו (20%) ובן שושן (50%).
מרינה הרחיבה לאורך השנים את פעילותה והקימה מפעל לייצור קומפוסט מונבט, שמשמש כמצע לגידול ראשוני של פטריות, מתקן גידול נבטים ושטחים חקלאיים של ירקות כשרים. ב־2017 רשמה החברה הכנסות של 250 מיליון שקל ורווח של 25 מיליון שקל. בתחילת 2023 רכשה מרינה את חברת עלה עלה, שמגדלת חסות, עלים ירוקים וירקות מיוחדים, ומפתחת זני ירקות חדשים לפי שווי כ־80 מיליון שקל. הפעילות של טעם הטבע סינרגית לזו של עלה עליה ומרינה כולה.