סגור
פרטנר
פרטנר (צילום: יאיר שגיא)

ההכנסות ירדו, אבל פרטנר עברה לרווח ב-2023

חברת התקשורת רשמה ירידה של 3% בהכנסות, ל־3.3 מיליארד שקל, וגם ירידה בכמות מנויי הסלולר והטלוויזיה, אך בזכות הסיבים האופטיים רשמה רווח נקי של 163 מיליון שקל

על אף ירידה בהכנסות, שנבעה מההאטה העולמית במכירות ציוד קצה ומכשירי סלולר וירידה של 100 אלף מנויים בסלולר ב־2023, העלייה בשירותי הפרימיום, כמו שירותי דור 5 ומנויי הסיבים האופטיים, הובילו לשיפור חד ברווחיות חברת התקשורת פרטנר, שבניהולו של אבי גבאי. הרווח הנקי של פרטנר הסתכם ב־163 מיליון שקל, לעומת הפסד של 100 מיליון שקל בשנת 2022.
מדובר בהמשך האסטרטגיה של חברת התקשורת, שבוחרת להתמקד בשירותים הרווחיים שלה, גם במחיר של איבוד מנויים לא רווחיים. האסטרטגיה הזאת הוכיחה את עצמה, שכן פרטנר רשמה את תזרים המזומנים הגבוה ביותר ב־6 השנים האחרונות, שהסתכם ב־143 מיליון שקל, יחד עם ירידה משמעותית בחוב ל־523 מיליון שקל, לעומת 647 מיליון שקל בסוף 2022.
למעשה, כמות מנויי הטלוויזיה והסלולר של פרטנר ירדה במהלך 2023, אך בכמות מנויי הסיבים האופטיים החברה רשמה גיוס שיא של 82 אלף מנויים ‑ הנתון השנתי הגבוה ביותר של החברה. נכון לסוף שנת 2023 לפרטנר 369 אלף מנויי סיבים אופטיים. מצבת מנויי האינטרנט של החברה עומדת על 439 אלף לקוחות (84% ממנויי החברה באינטרנט גולשים על גבי רשת סיבים).
סך ההכנסות של פרטנר ב־2023 עמד על 3.34 מיליארד שקל, ירידה של 3% לעומת 2022. בניכוי דמי הקישוריות (תשלום בין חברות התקשורת עבור שיחות נכנסות ממנוי של חברה אחת לאחרת, שבימים אלו מקדם משרד התקשורת את ביטולם בעוד כשנתיים), עמדו הכנסות פרטנר ב־2023 על 2.97 מיליארד שקל, ירידה של 1.7% לעומת 2022.
עיקר הירידה בהכנסות נבעה מהירידה החדה במכירות ציוד הקצה ומכשירי הסלולר בכ־16%, שהסתכמו ב־531 מיליון שקל ב־2023. הסיבות לירידה הן גם מגמה עולמית שהתרחשה במהלך שנת 2023, עם ירידה במכירות ציוד הקצה, אך גם ירידה של 2.8% בצריכה הפרטית לנפש בישראל ברבעון האחרון של 2023, בשל המלחמה. הירידה בהכנסות מציוד קצה קוזזה מעט עקב העלייה בהכנסות החברה משירותים – שהסתכמו ב־2.439 מיליארד שקל ב־2023, עלייה של 2% לעומת 2022. המלחמה פגעה בהכנסות חברות התקשורת גם בירידה במכירות חבילות הנדידה (חבילות גלישה בחו"ל), שעל פי פרטנר מובילה לפגיעה של 5‑10 מיליון שקל ברווח של החברה בחודש.
במהלך 2022 הכירה פרטנר בירידת ערך של 300 מיליון שקל עקב 012, מה שהוביל את החברה להפסד תפעולי של 6 מיליון שקל. בשנת 2023 התמונה היתה שונה, והחברה רשמה רווח תפעולי של 264 מיליון שקל שנבע בעיקר משוק הסיבים.
סך מנויי הסלולר של פרטנר עמד בסוף 2023 על 2.644 מיליון, ירידה של 100 אלף מנויים במהלך 2023. עם זאת, 77 אלף מנויים הם פריפייד, שפחות רווחיים לחברה. למרות זאת, החברה מציגה יציבות ברווח התפעולי של מגזר הסלולר – שעמד על 284 מיליון שקל ב־2023, לעומת 286 מיליון שקל במהלך 2022.
כמו כן, שיעור נטישת המנויים ירד מ־33% בשנת 2022 ל־24% בלבד ב־2023. ה־ARPU, ההכנסה הממוצעת מלקוח סלולר (בניכוי דמי קישוריות), עלה ל־42 שקל במהלך 2023, לעומת 39 שקל ב־2022. חלק מהעלייה נובע משינוי בספירת המנויים שביצעה החברה ב־2022. בטלוויזיה היו לפרטנר 207 אלף לקוחות בסוף 2023, ירידה של 13 אלף לקוחות במהלך השנה.