סגור
מימין: מנכ"ל עזריאלי אייל חנקין והיו"ר ובעלת השליטה דנה עזריאלי
מימין: מנכ"ל עזריאלי אייל חנקין והיו"ר ובעלת השליטה דנה עזריאלי (צילומים: עמית שעל)

בוננזת הדאטה סנטרס סידרה לעזריאלי רווח תזרימי של 2 מיליארד שקל

קבוצת עזריאלי מוכרת את חלקה בחברת חוות השרתים קומפאס שבה החלה להשקיע לפני 4 שנים. המכירה תייצר לעזריאלי רווח הון של 1.3 מיליארד שקל ויצרה לחברה IRR של 40%. לעזריאלי יש אחזקות נוספת בתחום הצומח של דאטה סנטרס

מכירתה של חברת חוות השרתים קומפאס (Compass) תניב לקבוצת עזריאלי רווח תזרימי של 2 מיליארד שקל ורווח הון של כ־1.3 מיליארד שקל. מדובר באקזיט מרשים שמתבצע זמן קצר יחסית לאחר ההשקעה של עזריאלי בחברה.
קומפאס היתה דריסת הרגל הראשונה של עזריאלי בתחום חוות השרתים. חברת הקניונים והמשרדים שבשליטת דנה עזריאלי והמנוהלת בידי אייל חנקין, רכשה ב־2019 נתח של 20% מקומפאס תמורת כ־480 מיליון שקל (כ־135 מיליון דולר). לאחר שהשקיעה ביולי ובספטמבר בשנה שעברה 432 מיליון שקל נוספים העלתה את אחזקותיה ל־32%.
כבר בסוף מאי פורסם ברויטרס כי קומפאס מנהלת מו"מ למכירתה לפי שווי של 5.5 מיליארד דולר וכי הקרנות ברוקפילד ודיגיטל ברידג' מתחרות על רכישת החברה. אתמול הסתיים המו"מ בדיווח כי ברוקפילד רוכשת את קומפאס תמורת 5.7 מיליארד דולר מבעלי המניות שלה.
ברוקפילד מבצעת את העיסקה יחד עם שותפים מוסדיים – קרן הפנסייה של המורים באונטריו (אחד מחמש מחוזות בקנדה) שכבר החזיקה נתח בקומפאס. הם רכשו את חלקם של רד בירד קפיטל פרטנרס ועזריאלי. המייסד והמנכ"ל כריס קרוסבי וצוות ההנהלה הנוכחי של קומפאס ימשיכו להוביל את החברה לאחר סגירת העסקה.
קומפאס הופכת להשקעה מוצלחת במיוחד של עזריאלי שמוכרת אותה ברווח של פי 2.5 תוך ארבע שנים. קומפאס הגדילה בתקופה זו בעקביות את הפעילות שלה בחוות שרתים בצפון אמריקה, והוכרה כאחת מ־500 החברות הצומחות שם בשלוש השנים האחרונות על פי המגזין INC. ברוקפילד הכריזה כי תתמוך תפעולית ופיננסית להקמת חוות נוספות של קומפאס.
קומפאס פועלת בצפון אמריקה, ומחזיקה ביותר מ־20 אתרים בצפון אמריקה ובעבר בנתה שלוש חוות שרתים עבור אמזון בישראל. בעת שנרכשה בחלקה בידי עזריאלי הסתכמו ההכנסות התפעוליות שלה ב־38 מיליון דולר ואלה זינקו בלפחות פי 5 נכון להיום.


ברוקפילד, הנחשבת לאחת מקרנות התשתיות הגדולות בעולם, ניהלה לפני כשנה מו"מ לרכוש את עמדות התקשורת של חברת סלקום (אנטנות). המו"מ לא צלח וברוקפילד שאף שקלה לרכוש את סלקום כולה נסוגה מהמו"מ.
סם פולוק, מנכ"ל ברוקפילד, תשתיות אמר כי הרכישה של קומפאס באה לאור הצורך הגדל בעולם באחסון נתונים. לקרן חוות שרתים האירופה, אסיה ודרום אמריקה. ברוקפילד וקרן הפנסיה מאונטריו סבורים שהביקוש למרכזי אחסון מידע בעולם יגדל בשנים הקרובות. קרן הפנסיה וברוקפילד שותפות כבר בחברות נוספות.
בהודעה לעיתונות של החברות התבטא מצד המוכרים מנכ"ל רד בירד טיילר אלכסנדר. מצד עזריאלי לא היתה כל התייחסות. מנכ"ל קומפאס כריס קרוסבי אמר כי הוא אסיר תודה לרד בירד ועזריאלי על התמיכה הבלתי מעורערת בחברה לאורך שנים. "התעשייה נמצאת היום בנקודת פיתול קריטית עם ביקוש לבינה מלאכותית וביקוש לענן ועם הבעלים החדשים שלנו נהיה בעמדה אופטימלית לעמוד בביקוש הגובר למרכזי נתונים וחוות בקנה מידה גדול".
גולדמן זאקס ליווה את העיסקה יחד עם בנק גוגנהיים כיועצים של רד בירד וקומפאס. את ברוקפילד ליוו BMO וסקוטיה בנק. עזריאלי היתה פאסיבית בעיסקה ואפילו לא לקחה בנק השקעות שילווה אותה. המכירה הובלה כולה על ידי רד בירד.
קומפאס איננה האחזקה היחידה של עזריאלי בתחום הצומח של דאטה סנטרס. ביולי 2021 רכשה עזריאלי את גרין מאונטיין, שמפעילה כיום שלוש חוות שרתים בנורבגיה בעסקה של 2.8 מיליארד שקל, וביוני שעבר השלימה עסקה בשווי של 200 מיליון שקל לרכישת חברה המפעילה חוות שירותים בלונדון בהספק פעיל של 7 מגה־ואט.
במרץ השנה הודיעה עזריאלי כי גרין מאונטיין תקים בנורבגיה קמפוס של דאטה סנטרס לשימושה של הרשת החברתית טיקטוק בהשקעה של 2.8 מיליארד שקל (750 מיליון יורו) ובהספק של 90 מגה־ואט. חוות השרתים תורכב מכמה מבנים, שהקמת התשתית עבורם החלה כבר בשנה שעברה והיא צפויה להתבצע בלוח זמנים מזורז. אספקה של 30 המגה־ואט הראשונים צפויה במהלך הרבעון הרביעי השנה, ובמהלך 2024 יסתיימו שני שלבים נוספים. תקופת ההסכם היא ל־11 שנים מהקמת השלב הראשון.
להערכתה של עזריאלי ההשקעה הנדרשת להקמת הפרויקט מוערכת ב־750 מיליון יורו. ללקוח ניתנה אופציה להגדלת הקיבולת שתסופק לו בשתי מנות נוספות של 30 מגה־ואט, כך שהספקו הכולל של הפרויקט עשוי להגיע אף ל־150 מגה־ואט. חוות השרתים שגרין מאונטיין תקים עבור טיקטוק תהיה החווה השלישית של הרשת החברתית באירופה.
נכון לסוף הרבעון הראשון, תחום הדאטה סנטרס היווה 20% מהיקף הנכסים של עזריאלי במונחי שווי. תיק הנכסים שלה מסתכם, נכון לסוף הרבעון, בכ־48 מיליארד שקל. ה־NOI מתחום חוות השרתים הסתכם הרבעון הראשון של 2023 ב־39 מיליון שקל, עלייה של 30% בהשוואה לנתון של 30 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2022.