סגור
מפעל סודהסטרים ליד רהט
מפעל סודהסטרים ליד רהט (גטי)

הגזים התנדפו: פפסיקו מחקה 40% מהשווי של סודהסטרים

ענקית המזון והמשקאות האמריקאית, שקנתה את סודהסטרים תמורת 3.2 מיליארד דולר, מחקה 1.3 מיליארד דולר מהשווי של יצרנית מכשירי ההגזה הביתיים. זאת בשל חולשה בפעילות באירופה על רקע המלחמה באוקראינה והיציאה מהקורונה, ועליית הריבית בעולם

אחד האקזיטים הגדולים בתולדות המשק הישראלי נראה כעת פחות תוסס. אחרי שסודהסטרים הישראלית ביצעה שני סבבי פיטורים, נדמה כי בחברה־האם פפסיקו הבינו שהשווי של החברה כבר לא תואם את זה שרשום בספרים. פפסיקו האמריקאית, שרכשה את סודהסטרים, שמייצרת מכשירים ביתיים להגזת משקאות, תמורת 3.2 מיליארד דולר במזומן בשנת 2018, מחקה במסגרת הדו"חות השנתיים שלה שפורסמו בשבוע שעבר 1.3 מיליארד דולר מהשווי של סודהסטרים, כך שכיום היא רשומה בספרים של פפסיקו לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר בלבד - 40% פחות מהשווי שבו רכשה אותה לפני כחמש שנים.


פפסיקו היא אמנם חברת ענק שנסחרת בבורסת נאסד"ק האמריקאית לפי שווי שוק של כ־243 מיליארד דולר, לאחר שהמניה שלה עלתה בכ־6% ב־12 החודשים האחרונים, אבל לא מדובר במכה קלה בכנף עבורה. בעקבות המחיקה שביצעה בגין סודהסטרים, הרווח הנקי של פפסיקו ברבעון הרביעי של 2022 נחתך בצורה חדה ועמד על כחצי מיליארד דולר, זאת בהשוואה לרווח נקי של כ־1.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון של השנה הקודמת.
בפפסיקו הגדירו את ההפחתה כ"מחיקת נכסים בלתי מוחשיים הקשורים למותג סודהסטרים באירופה". חלק מהמחיקה נבע משינוי במקדם ההיוון, וזאת כתוצאה מעליית הריבית ברחבי העולם במסגרת מלחמת החורמה שהכריזו הבנקים המרכזיים על האינפלציה שהרימה את ראשה. מאז הושלמה העסקה לרכישת סודהסטרים במהלך 2019, פפסיקו מעולם לא ביצעה מחיקות בגין המוניטין של החברה הישראלית, אך כעת היא מציינת כי היא תמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות בחברה, וזאת בשל עלייה ברמת הסיכון לשינויים נוספים בהנחות המודל של החברה.
סודהסטרים, שמייצרת מכשירי הגזה ביתיים, רכבה על הטרנד הבריאותי של צריכת סודה ושימוש רב־פעמי בבקבוקים. הטרנד הפך לאחד האקזיטים המוצלחים שיצאו מישראל, אף שלא מדובר בחברת הייטק, אלא בעסק יצרני ועתיר כוח אדם.
מאז המכירה לפפסיקו, סודהסטרים פועלת כחטיבה בתוך ענקית הקמעונאות ומעסיקה כ־4,000 עובדים, מחצית מהם בישראל, וחלקם הגדול במפעל של החברה ברהט. מנכ"ל החברה כיום הוא אייל שוחט, שהחליף בתפקיד את דניאל בירנבאום, שנחשב לאדריכל האקזיט, ושעזב את החברה וכיום מתמודד עם כתב אישום הנוגע לשימוש במידע פנים.
בסוף 2022 פיטרה סודהסטרים 120 עובדים, המהווים 5% מכוח האדם שלה, וזאת בהמשך לפיטורים של 300 עובדים ב־2021. את סבב הפיטורים האחרון הסבירו בסודהסטרים בחולשה בפעילות שלה באירופה, מה שמתכתב במדויק עם ההחלטה של פפסיקו העולמית לבצע את המחיקה הגדולה בגין הפעילות שם.
ההאטה בפעילות סודהסטרים באירופה, שרשמה ירידה של 2% במכירות שם, והורגשה גם ברמה של פפסיקו כולה, נובעת משני גורמים עיקריים. הראשון הוא המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה שפוגעת במכירות בחלק מהמדינות באירופה; כשברקע עומדת גם שחיקת כוח הקנייה של הצרכנים, גם במדינות גדולות וחזקות יחסית כמו גרמניה, שנחשבת מסורתית לאחד השווקים המשמעותיים ביותר של החברה הישראלית. הסיבה השנייה להאטה בפעילות סודהסטרים נובעת מסיום מגפת הקורונה וחזרת הצרכנים לשגרת רכישות משקאות, מה שבא לידי ביטוי בירידה חדה במכירת מכשירי הגזה חדשים, שזכו לפופולריות גוברת לא רק בשל הטרנד הבריאותי, אלא גם בשל מגפת הקורונה שכפתה על מאות מיליונים של אנשים סגרים קשוחים, מה שעודד אותם להגביר ולגוון את אופני צריכת המזון והמשקאות שלהם בבית. בסודהסטרים הסבירו זאת באחרונה ל"כלכליסט" כתיקון וחזרה לנורמלי אחרי שנות הפריחה בקורונה, כך שהמכירות חזרו ב־2022 לרמות שאפיינו את 2019, עת הושלמה העסקה לרכישת החברה.
בתעשייה אומרים כי בדומה לירידות בביקוש למוצרי הגזה החדשים של סודהסטרים, גם חברות נוספות שפועלות בתחום מוצרי המטבח הקטנים והנון־פוד רשמו אשתקד ירידות במכירות בטווח שבין 15%-25%, ובכללם מכונות קפה ומעבדי מזון.
לצד החולשה במכירות מוצרים חדשים, בסודהסטרים מתעקשים כי החברה ממשיכה לצמוח בקצב שנתי דו־ספרתי, וזאת במידה רבה בעקבות המשך ביקוש גבוה למוצרים הנלווים כגון תמציות הטעם ומכלי הגז, הנדרשים לתפעול המכשירים הקיימים אצל לקוחות.