סגור
טיפול רכב מוסך חלקי חילוף
טיפול במוסך (שאטרסטוק)

אמזון ואיביי לא שולחות חלפים לרכב? יש פתרונות אחרים

אמזון מוסיפה תשלום של עשרות דולרים על משלוחים שבעבר היו חינמיים ולא מתחייבת על מועד ההגעה ואיביי כלל לא שולחת חלפים לישראל. עם זאת, באתרים מקוונים אחרים המתמחים ברכב ניתן לקבל התחייבות משלוח ומחירים סבירים. ותמיד אפשר ללכת למוסך מורשה עם מלאי חלפים

לתשומת לבם של הישראלים שרוצים לטפל לבד במכונית או סתם לחסוך כסף: אם בכוונתכם להזמין חלקי חילוף עבור מכוניתכם, הסיכוי שיגיעו בעת הקרובה נמוך עד לא קיים במספר אתרים מוכרים גדולים. עם זאת יש פתרונות אחרים. כך עולה מבדיקת "כלכליסט" בקרב מספר אתרים גדולים שמספקים חלקי חילוף לרכב.
בימים כתיקונם, מאות אלפי ישראלים רוכשים מדי חודש חלקי חילוף לרכב באתרים המקוונים הגדולים בחו"ל. "רשימת הלהיטים" כוללת נורות לרכב, מחזיקי מפתחות, מסננים ועוד חלקי חילוף שניתן לרכוש ברשת בזול. אולם כעת, עם הצטמצמות הטיסות, האתרים המקוונים הגדולים מסרבים לשלוח לישראל או שמבטיחים ללקוחותיהם משלוחים עתידיים אם וכאשר הדבר יתאפשר. כיום יבוא של חלקי חילוף מסוימים לרכב הוא חוקי לחלוטין ומוסכים לא נמנעים מההתקנה, לרוב בהנחה שהלקוח מסיר מהמוסך את האחריות לתקינות החלק, אבל כאמור כעת הדבר לא מתאפשר.
מבדיקת "כלכליסט" עולה כי חלקי חילוף רבים לרכב שהופיעו תחת קטגוריית "שילוח חינם" אינם מופיעים עוד תחת קטגוריה זו. לדוגמה, באתר אמזון מתלה לשקיות קניות המיועד לתלייה על דלת תא המטען של טסלה 3 עולה 40 שקל. עד לאחרונה המשלוח היה חינמי, אך כעת המשלוח עולה 49 שקל - ואמזון תיידע את הלקוח אם וכאשר יהיה ניתן לשלוח אותו. מסנן אוויר תחליפי למאזדה 3 עדיין עולה כ-18 דולר, אך כעת המשלוח עולה 14 דולר ואמזון מבטיחה ליידע את הקונה במייל כאשר המשלוח יתאפשר.
יתרה מזאת, בימים כתיקונם אמזון מספקת ללקוחות תאריך משלוח מדויק עם מועד ביצוע ההזמנה, כשלרוב אמזון עומדת בהתחייבות ואף מקדימה. כעת, על הזמנות של חלקי חילוף לישראל (ופריטים נוספים) מופיעה ההודעה Order now and we'll notify you by email when we have an estimated delivery date for this item, כלומר "הזמינו כעת וניידעכם בדואר אלקטרוני כאשר לפריט הזה יהיה תאריך משלוח". יצוין כי אמזון קיבלה הזמנות מלקוחות בישראל עד לפני כמה ימים, אך ההזמנות לא נשלחו. בטבלאות המעקב אחר התקדמות הפריט שאמזון מספקת, ההודעה האחרונה שמופיעה מציינת כי "החבילה בשלבי מעבר, טיסה המכילה חבילה זו המריאה" - ללא עדכונים נוספים. מבדיקה שערך "כלכליסט" מול גורמים בענף השילוח עולה כי לעתים החבילה כלל לא נשלחה.
אמזון כן מספקת ללקוחותיה אפשרות ביטול - החברה מתייחסת לתאריך ההתחייבות למשלוח שסיפקה ללקוח ומאפשרת לו לבטל את ההזמנה במידה והפריט לא הגיע במשך כשבוע לאחר מועד המשלוח האחרון.
באיביי לעומת זאת, מסרבים לשלוח לישראל באופן גורף. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי כל החלקים שנדגמו אינם ניתנים למשלוח לישראל. לדוגמה - מסנן אוויר לתא נוסעים לטסלה Y שעולה 17 דולר; פנס חזית לטויוטה קורולה - 114 דולר; וחלקים נוספים אינם ניתנים כלל להזמנה, כשהלקוחות עוברים את כל תהליך ההזמנה רק כדי לקבל בסוף הודעה :Unfortunately, shipping to your location is not available at this time – כלומר המשלוח לישראל אינו מתאפשר. איביי ממליצה ללקוחותיה להשתמש בכתובת אחרת, כלומר שאינה בישראל.
עם זאת, באתרים מקוונים אחרים המתמחים ברכב בלבד ניתן לקבל התחייבות משלוח ומחירים סבירים, אך האתרים הללו לא בהכרח מחזיקים את כל חלקי החילוף. לדוגמה: אתר ROCKAUTO האמריקאי משרת בעיקר בעלי רכבים מדגמים המשווקים בארה"ב וקנדה ומתחייב לביצוע משלוחים לארץ. לדוגמה: צירייה קדמית שמאלית לשברולט אוואו נמכרת באתר ב-45 דולר. משלוח UPS יעלה 65 דולר נוספים, לא כולל דמי טיפול של חברת השילוח שמתחייבת לאספקה עד סוף החודש. גריל הפלסטיק הקדמי בפגוש תחתון של טסלה 3 עולה באתר זה 40 דולר – דמי המשלוח עם UPS עולים 83 דולר עם אספקה בסוף השבוע הבא.
ככלל, ההמלצה כעת היא להמתין עם הטיפול אם אין ברירה. יבואני הרכב מתחשבים ברובם בלקוחות ואינם מפקיעים אחריות במקרה איחור. אם הבעיה היא אקוטית, ניתן כמובן לתקן את הרכב במוסך מורשה משרד התחבורה (כלומר כל מוסך מורשה) או במוסך מורשה מטעם יבואן הרכב, שלעת עתה אינם סובלים ממחסור בחלפים. ובמידה ומדובר בחלקי חילוף שניתן להשיג רק בחו"ל - מומלץ לפנות לחברות שעובדות עם משלחים בינלאומיים גדולים, שעדיין מקיימים טיסות לישראל.