סגור
טנדר ראם
טנדר ראם (צילום: יצרן)

רשות המסים בוחנת: ביטול ההכרה במס על טנדרים כבדים

לכלכליסט נודע כי מדובר בתהליך בדיקה לגבי טנדרים שמשקלם מעל 3.5 טונות כמו שברולט סילבראדו, טנדרים של ראם והדגמים הבכירים בסדרה F של פורד. רשות המסים: "הרשות בוחנת מעת לעת את סוגי השימוש בכלי רכב ואת המודלים הכלכליים"

האם הטנדרים הכבדים שוב על הכוונת של רשות המסים? ל"כלכליסט" נודע שרשות המסים החלה תהליך בדיקה לביטול ההכרה במס על טנדרים כבדים המשווקים בישראל. בחודשים האחרונים בוצעו בשוק הרכב הישראלי מספר מהלכים ובדיקות שיועדו להעלות את המיסוי לרכב, בעיקר חשמליים כולל הטלת מס נסועה על רכב חשמלי והעלאה של גובה אגרת הרישוי, אך במקביל לרכב החשמלי שצומח בארץ, שוק הטנדרים הכבדים נותר במשך שנים נישתי שהלך וגדל בהיקפו. נושא ההכרה במס על הטנדרים הכבדים נבחן על ידי רשות המסים בעבר אך ההכרה לא בוטלה.
כיום בישראל משווקים מספר סוגים של טנדרים, אבל את הטנדרים המשווקים בארץ ניתן לחלק לשתי קבוצות כלליות: אלה שמשקלם פחות מ 3.5 טונות, כלומר פורד ריינג'ר, איסוזו די מקס, טויוטה היילקס ודומיהם – וטנדרים שמשקלם מעל 3.5 טונות, כמו שברולט סילבראדו, הטנדרים של ראם והדגמים הבכירים בסדרה F של פורד.
ההבדל העיקרי בין הטנדרים הללו מבחינת רשות המסים הוא ההכרה במס עקב המשקל: כיום מבחינת החוק, טנדר כבד נחשב למשאית בגלל משקלו והמשמעות היא שטנדרים כבדים מקבלים הכרה מלאה במס. כלומר כאשר מדובר ברכב צמוד, על טנדר לא משלמים שווי שימוש. טנדר כבד מקבל גם הכרה במע"מ ומס הקנייה שמוטל עליו מחשיב אותו כמשאית, כלומר מס הקניה הוא אפס. עובדה זו גם מתבטאת במחירים: לדוגמה, טנדר שברולט סילבראדו חדש שמצויד במנוע בנפח 6.6 ליטרים, המסוגל להסיע שישה נוסעים ומצויד בהנעה 4X4 עולה 286 אלף שקל כולל מע"מ שעליו ניתן להזדכות. לעומת זאת מחירו של טויוטה היילקס 4X4 ברמת הגימור הבסיסית הוא 263 אלף שקל, אך ההיילקס מצויד במנוע בנפח 2.4 ליטרים.
היקף היבוא של הטנדרים הכבדים מזנב בזה לשל הטנדרים ה"קלים": יבואנית איסוזו, מותג שממנו מיובאים לישראל רק טנדרים במשקל של עד 3.5 טונות ייבאה ארצה אשתקד 1,266 טנדרים. 2,248 יחידות של טויוטה היילקס יובאו ארצה אשתקד. לשם השוואה - אשתקד יובאו 856 טנדרים כבדים של שברולט ו- 828 טנדרים כבדים של ראם.
מרשות המסים נמסר: "רשות המסים בוחנת מעת לעת את סוגי השימוש בכלי רכב ואת המודלים הכלכליים".