סגור

"הלם החשבונית": הצעד שימנע הפתעה בעת קבלת חשבון הסלולר לאחר נסיעה לחו"ל

לקוחות רבים אינם מודעים לתעריפים הגבוהים בשימוש בשירותי נדידה בחו"ל, ולפיכך מופתעים מאוד בעת קבלת החשבון בסוף החודש; משרד התקשורת מתכוון לחייב את חברות הסלולר לשקף לצרכנים את התעריפים בחו"ל ולאפשר להם לקבוע סכום מקסימלי לחיוב שלאחריו יופסק השירות בעת הנסיעה

משרד התקשורת מנסה לצמצם את התופעה המכונה Bill Shock (הלם החשבונית) – בה הצרכן מקבל בסוף החודש את חשבון הסלולר ורואה חיובים גבוהים במיוחד. זאת בעיקר עקב שירותי נדידה – שימוש במכשיר הסלולרי בחו"ל, כשהתעריפים גבוהים במיוחד.
על פי משרד התקשורת, אחת הסיבות לכך היא שלקוחות רבים לא מודעים לתעריפים הגבוהים בשימוש בשירותי הנדידה שיכולים להגיע עד ל-29.9 שקל לדקת שיחה. כעת, המשרד יוצא לשימוע במטרה לחייב את חברות הסלולר לשקף לצרכנים את התעריפים בחו"ל ולאפשר להם לקבוע סכום מקסימלי לחיוב שלאחריו יופסק השירות בעת הנסיעה.
ההכנסות של חברות הסלולר מלקוחות שירותי נדידה מזדמנים – כלומר ישראלים שטסו לחו"ל ללא חבילת גלישה או למדינה שבה החבילה שרכשו לא תקפה - עמדו על 72 מיליון שקל, גם ב-2023 וגם ב-2022.
על פי ההצעה של משרד התקשורת, לקוחות סלולר בחו"ל יוכלו לקבוע מראש את גובה החיוב המקסימלי שהחברה תוכל לחייב אותם ללא רכישת חבילת הגלישה. כמו כן, ההצעה של משרד התקשורת תקבע כי חברות הסלולר יעדכנו את המנויים הנוחתים בחו"ל על שורה של תעריפים במדינת היעד: דקות שיחה ומשלוח מסרונים ליעד בישראל וליעד אחר בחו"ל, וכן מחיר הגישה לאינטרנט לפי היקף השימוש. בנוסף ספקיות התקשורת ישלחו למנויים את האופן בו ניתן לקבל חבילה לקבלת השירותים מחוץ לישראל.
על פי נתוני משרד התקשורת, עלות דקת שיחה בשירותי נדידה ללא חבילת גלישה נעה בין 9.9 שקל לדקה – ועד כאמור ל-29.9 שקל לדקת שיחה, כאשר המחיר משתנה בין המדינות ואם מדובר בשיחה נכנסת או יוצאת. כ-85% מההכנסות של החברות מלקוחות מזדמנים הגיעו משיחות קוליות (63 מיליון שקל). 2 מיליון שקל התקבלו משליחת SMS, שמחירם נע בין 1.99 ל-5 שקל למסרון בודד. היתר הגיעו מהכנסות מגלישה.
באיחוד האירופי חברות התקשורת מחויבות לשלוח ללקוחות SMS עם גובה התעריפים לשירותים השונים בעת הגעה למדינה. כמו כן, יש תעריפי מקסימום עבור שיחות ומסרונים.