סגור

לראשונה זה שבועיים: אזעקה באשקלון; באופן חריג: נתניהו לא כינס את הקבינטים

השיגור נפל בשטח פתוח; נפילות גם בשטחים פתוחים בגליל; גנץ ואיזנקוט דרשו לכנס את קבינט המלחמה בנושא עסקת החטופים, אך רה"מ לא עשה זאת; ראש ה-CIA: תגובת ישראל למתקפה האיראנית הייתה נכשלת בלעדי ארה"ב והשותפים הנוספים; הבית הלבן: מסכימים שיש להביס את חמאס ברפיח, ישראל הסכימה להתחשב בחששותינו

23:30 - הבית הלבן: מסכימים שיש להביס את חמאס ברפיח, ישראל הסכימה להתחשב בחששותינו. בתום שיחה ארוכה בין בכירים מארה"ב וישראל בנושא הפעולה הישראלית ברפיח, מהבית הלבן נמסר כי "שני הצדדים הסכימו כי המטרה היא להביס את חמאס ברפיח", וצוין כי פגישה נוספת בנושא תתקיים בקרוב. עוד נמסר כי הבכירים האמריקנים הביעו את חששותיהם מכמה היבטים של הפעולה המוצעת, ובישראל הסכימו להתחשב בחששות אלו. השיחה כללה מהצד הישראלי את ראש המל"ל צחי הנגבי, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ונציגי מערכת הביטחון, ומהצד האמריקני השתתף היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, לצד נציגים משורת משרדים בממשל.
22:50 - ראש ה-CIA: תגובת ישראל למתקפה האיראנית הייתה נכשלת בלעדי ארה"ב והשותפים הנוספים. ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר כי "תגובת ישראל למתקפה האיראנית הייתה נכשלת ללא המודיעין האמריקני, הסיוע שלנו וסיוע של שותפים". בפורום המנהיגות של מרכז בוש שנערך בוושינגטון, אמר ברנס כי "התקיפה האיראנית נגד ישראל הייתה כישלון גדול". על המשא ומתן לעסקת חטופים אמר ראש ה-CIA: "נמשיך לפעול לשחרור בני ערובה, ואני לא יכול להבטיח שנצליח בכך. התגובה השלילית של חמאס להצעת המשא ומתן הייתה מאכזבת, והיא מעכבת את הגעת הסיוע לעזה". (דניאל אדלסון, ניו יורק, ליאור בן ארי)

15 צפייה בגלריה
וויליאם ברנס המועמד של ג'ו ביידן לתפקיד ראש ה- CIA
וויליאם ברנס המועמד של ג'ו ביידן לתפקיד ראש ה- CIA
וויליאם ברנס
(צילום: איי פי)

22:10 - שיגור אחד מרצועת עזה לעבר אשקלון נפל בשטח פתוח. (אלישע בן קימון)
22:05 - לראשונה זה שבועיים: אזעקה באשקלון. אזעקה נשמעה באשקלון, לראשונה מאז 4 באפריל. עם זאת, פעם אחרונה בה נשמעה אזעקה בחלק הצפוני של העיר הייתה לפני כחודשיים, ב-27 בפברואר.
22:05 - האזעקות בקריית שמונה והסביבה: זוהו 4 נפילות בשטחים פתוחים. לאחר האזעקות בקריית שמונה והסביבה, זוהו ארבעה שיגורים שנפלו בשטחים פתוחים. (אלישע בן קימון)
21:45 - אזעקות נשמעו בקריית שמונה ובמושב מרגליות שבאצבע הגליל.
21:40 - באופן חריג, ובניגוד לדרישת גנץ ואינזקוט: נתניהו לא כינס הערב את הקבינטים. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא כינס הערב את קבינט המלחמה ואת הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב, באופן חריג - ולמרות שהיו מתוכננים דיונים שלהם, בהם היו אמורים לדון בשורה של נושאים בוערים, ובהם שאלת התגובה הישראלית למתקפה האיראנית, המבוי הסתום במגעים לעסקת החטופים, ההתחממות בצפון והפעולה ברפיח. בני גנץ וגדי איזנקוט העלו דרישה מפורשת לכנס את קבינט המלחמה כדי לדון בדרכים לשבור את המבוי הסתום סביב עסקת החטופים. השניים סבורים שישראל צריכה לחשוב על רעיונות יצירתיים להתנעת המגעים, אך נתניהו לפי שעה לא ממהר לכנס דיון בנושא. (איתמר אייכנר)

15 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בביקור ב תל נוף
בנימין נתניהו בביקור ב תל נוף
בנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)

21:15 - בהמשך לצבע האדום שנשמע בעוטף, יורט שיגור אחד מרצועת עזה. (אלישע בן קימון)
21:10 - צבע אדום הופעל במפלסים ובמטווח ניר עם שבעוטף.
21:00 - שר החוץ האיראני באו"ם: "ההגנה שלנו הסתיימה, אם ריבונותינו תופר - לא נהסס לפעול". שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן התייחס במועצת הביטחון של האו"ם לסבב המהלומות בין ישראל לאיראן, ואמר כי "תקיפת הטילים נגד המתקנים הדיפלומטיים האיראניים בדמשק מראה כי המשטר הציוני מוכן להפר עקרונות יסוד של האו"ם". לדבריו, "אף מדינה לא תשקוט על תקיפה נגד נציגותה. אני מדגיש כי הגנתה הלגיטימית של איראן הסתיימה. על משטר הטרור הישראלי לחדול מפעילות צבאית נוספת נגד תשתיות איראניות. בכל הפרה של ריבונות איראן, לא נהסס לפעול בהתאם ולגרום למשטר הציוני להתחרט על מעכשיו". (איתמר אייכנר)
20:40 - ארה"ב: אם נצטרך - נטיל וטו על ההצעה במועצת הביטחון להכרה במדינה פלסטינית. סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב ודנט פאטל הודיע כי האמריקנים יטילו וטו על ההצעה במועצת הביטחון של האו"ם על הכרה במדינה פלסטינית, במידה וזו תאושר. מוקדם יותר, הכחיש פאטל את הדיווחים על כך שארה"ב אישרה לישראל לצאת במבצע ברפיח בתמורה לתגובה מוגבלת למתקפה האיראנית. לדברי פאטל, ארה"ב לא תתמוך במבצע ישראלי ברפיח כל עוד ממשלת ישראל לא תציג לבית הלבן תוכנית ראויה לפינוי אזרחים מהאזור. (דניאל אדלסון, ניו יורק)

15 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
20:30 - אזעקות נשמעו ביישובים בית הלל, הגושרים ומעיין ברוך שבאצבע הגליל.
19:55 - דיווח בלבנון: תקיפה בדרום המדינה, נזק נגרם למבנה ממשלתי. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח על תקיפה באמצעות ירי מקלעים לכיוון הכפר נאקורה שבדרום לבנון. לפי הדיווח, נזק נגרם למבנה של ממשלת לבנון. (חגי לפ)
19:40 - סוכל פיגוע דקירה בשומרון: אדם עם סכין נעצר ע"י צה"ל סמוך להתנחלות ברוכין. כוחות צה"ל עצרו סמוך להתנחלות ברוכין שבשומרון אדם עם סכין שהיה בכוונתו לבצע פיגוע. החשוד עבר להמשך חקירת כוחות הביטחון. (אלישע בן קימון)
19:10 - נ"ט פגע ישירות בבית בגליל העליון, ללא נפגעים. טיל נ"ט פגע פגיעה ישירה בבית בקיבוץ יראון שבגליל העליון, ופרצה שריפה במקום. לא היו נפגעים בתקרית. (יאיר קראוס, אלישע בן קימון)
18:40 - אזעקה בגליל המערבי: זוהה שיגור, לא דווח על נפגעים. דובר צה"ל הודיע כי זוהה שיגור שחצה משטח לבנון לישראל, ובעקבותיו הופעלה התרעה ביישוב ערב אל-עראמשה. עוד נמסר כי לא דווח על נפגעים בעקבות השיגור. לפי הודעת דו"צ, "לוחמי חטיבת גולני זיהו מוקדם יותר באמצעות רחפן מספר מחבלי חיזבאללה" שהיו במבנה צבאי בעיירה בלידא שבדרום לבנון, ולאחר הזיהוי הם הותקפו על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר. (אלישע בן קימון)



18:30 - נציג הרש"פ במועצת הביטחון: "הכרה של הפלסטינים באו"ם - הסרת חלק מחוסר צדק של דורות". זיאד אבו עמר, שליחו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הכרה במדינה פלסטינית, אמר כי "אנחנו מאמינים כי החלטה בינלאומית תשקף את זכות הפלסטינים למדינה. מצער שחלק מנסים לעכב את אימוץ ההחלטה הזו". לדבריו, "הכרה מלאה של הפלסטינים באו"ם תסיר חלק מחוסר הצדק שדורות של פלסטינים כפופים להם. ההחלטה אינה אלטרנטיבה למו"מ פוליטי ליישום פתרון שתי המדינות, אבל ממשלת ישראל דחתה את הפתרון בפומבי. ההיסטוריה הראתה כי האזור לא ישיג יציבות ללא הקמת מדינה פלסטינית". (איתמר אייכנר)
18:05 - ארדן בדיון במועצת הביטחון: "הרש"פ - ישות חובבת רצח עם שלא ראויה לשום מעמד כאן". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בדיון במועצת הביטחון על הכרה במדינה פלסטינית את חברות המועצה, ותהה: "עד כמה אתם יכולים להיות מנותקים מהמציאות כדי להקדיש את הזמן והמשאבים של המועצה לתמיכה כל כך מנותקת מהמציאות בשטח?". לדברי ארדן, "שישה חודשים אחרי 7 באוקטובר, המועצה הזו מבקשת לתגמל את המבצעים והתומכים בזוועות במעמד של מדינה. הרשות הפלסטינית - ההפך מישות 'שוחרת שלום'. לא רק שלא גינתה את הטבח, היא גם משלמת משכורות למחבלים שהשתתפו בטבח. זו ישות חובבת רצח עם שלא ראויה לשום מעמד כאן!". (איתמר אייכנר)

15 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן
(צילום: AP/ Yuki Iwamura)

17:50 - מזכ"ל האו"ם בדיון על הכרה במדינה פלסטינית: "צריך לפעול כדי להחזיר את הרש"פ לעזה". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בדיון מועצת הביטחון של האו"ם על הבקשה הפלסטינית לחברות מלאה באו"ם, כי "סיום התוקפנות בעזה יפחית משמעותית את המתיחות במזרח התיכון". לדברי גוטרש, "כל הגורמים צריכים להכיר בתפקיד הקריטי אותו הרשות הפלסטינית צריכה למלא בעזה, וצריכים לעבוד כדי שתתאפשר חזרתה לרצועה". עוד ציין המזכ"ל כי "כדי למנוע את הרעב בעזה יש לבצע קפיצה נחשונית בהכנסת הסיוע. מזון, מים נקיים וסיוע רפואי הם הכרחיים. עובדי סיוע חייבים להיות מסוגלים להעביר סיוע בבטחה בכל מקום".

15 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ב דיון על הכרה ב מדינה פלסטינית
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ב דיון על הכרה ב מדינה פלסטינית
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
(צילום: EPA)
17:15 - לוחמי חטיבת הנח"ל השמידו יותר מ-20 ק"מ של תוואי תת-קרקעי מתחת לפרוזדור נצרים. לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401, יחד עם כוחות יהל"ם, טיהרו והשמידו בשבוע האחרון יותר מ-100 תשתיות טרור וחיסלו יותר מ-40 מחבלים בקרבות פנים אל פנים ובתקיפות כלי טיס. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי הלוחמים פשטו על מתחם ניהול לחימה תת-קרקעי, שנועד למנוע מכוחותינו לחצות את נחל עזה ברצועה. במהלך המבצע השמידו הכוחות 17 פירי מנהרות, בהם פירים התקפיים, ואיתרו משגרים ובורות שיגור. בנוסף, דובר צה"ל הודיע כי במרחב של פרוזדור נצרים, הושמדו יותר מ-20 קילומטרים של תוואי תת-קרקעי. (אלישע בן קימון)

17:00 - ביידן: "סנקציות על טהרן - בתגובה לתוכניות הצבאיות האיראניות לערעור יציבות האזור". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס להודעת ארה"ב ובריטניה על הטלת סנקציות חדשות נגד עשרות גורמים איראניים, ואמר כי הסנקציות, וסנקציות נוספות שעוד יאושרו, מגיעות בתגובה "לתוכניות הצבאיות האיראניות, שמערערות את יציבות האזור". לדברי ביידן, הסנקציות "יכוונו נגד מנהיגים וגורמים הקשורים למשמרות המהפכה של איראן". עוד ציין הנשיא האמריקני כי בנושא הסנקציות, ארה"ב פועלת בתיאום עם מדינות ה-G7 (קבוצת שבע המדינות המתועשות).

15 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)

16:50 - ארה"ב ובריטניה הודיעו על סנקציות חדשות נגד עשרות גורמים איראניים. ארצות הברית ובריטניה הודיעו על סנקציות חדשות נגד גורמים איראניים. בבריטניה, נוספו 13 יעדים חדשים למשטר הנסקציות הקיים, ובארה"ב הסנקציות נועדו לפגוע בתעשיית ייצור הכטב"מים של איראן, ששימשו את טהרן במהלך המתקפה על ישראל. לפי הודעת משרד האוצר האמריקני, הסנקציות החדשות מופנות בין היתר נגד 16 אישים ועוד שתי ישויות עסקיות, שמאפשרים את ייצור הכטב"מים. (רויטרס)
16:30 - על רקע הערכות שהפעולה מתקרבת: יתקיים היום מפגש ישראלי-אמריקני נוסף בנושא רפיח. ישראל וארצות הברית יקיימו היום מפגש שני בווידיאו בנושא הפעולה הישראלית ברפיח. מהצד הישראלי ישתתפו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי ונציגים של מערכת הביטחון. מהצד האמריקני ישתתפו היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן ונציגים של הסוכנויות האמריקניות השונות. המפגש מתקיים על רקע ההערכות שהפעולה ברפיח מתקרבת. זאת על אף שגורמי ביטחון בישראל אומרים שנתניהו מעכב את ההנחיה למערכת הבטחון להתחיל בפינוי האוכלוסיה. במפגש הקודם, האמריקנים הסתייגו מתכנית הפינוי הישראלית וסברו שייקח לפחות ארבעה חודשים עד שהאוכלוסיה תפונה. (איתמר אייכנר)

15 צפייה בגלריה
אוהלים פליטים רפיח 11.3.24 מלחמת עזה
אוהלים פליטים רפיח 11.3.24 מלחמת עזה
אוהלי פליטים ברפיח
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)

16:00 - משרד הבריאות בעזה: 71 פלסטינים נהרגו ברצועה ביממה האחרונה. משרד הבריאות בעזה, שמנוהל על ידי חמאס, הודיע כי 71 פלסטינים נהרגו ו-106 נפצעו מתקיפות צה"ל ברצועה ביממה האחרונה. לטענת המשרד, 33,970 פלסטינים נהרגו ו-76,770 נפצעו מתחילת המלחמה. (עינב חלבי)

15 צפייה בגלריה
הרס כבד בשכונת חמד בחאן יונס מלחמת חרבות ברזל 15.3.24
הרס כבד בשכונת חמד בחאן יונס מלחמת חרבות ברזל 15.3.24
הרס כבד בשכונת חמד בחאן יונס
(צילום: EPA)

13:55 - מחשש לתגובה ישראלית: ספינת ריגול איראנית עזבה את הים האדום. סוכנות "בלומברג" דיווחה בצהריים כי ספינת ריגול של איראן, שסייעה לחות'ים לתקוף ספינות בים האדום ובמפרץ עדן, עזבה החודש את האזור ו"חזרה הביתה" למצר הורמוז, סמוך לחופי איראן. בדיווח הודגש כי מדובר ב"נכס" איראני חשוב באזור, שאיראן מעבירה למקום בטוח יותר בצל החשש מתגובת ישראל למתקפה האיראנית חסרת-התקדים בתחילת השבוע.
לפי הדיווח, הספינה "בשהד" שאיראן עצמה מודה כי נועדה למטרות מודיעיניות, עזבה את מיקומה הקודם סמוך לחופי תימן ב-4 באפריל - ימים אחדים אחרי חיסולו בדמשק של בכיר כוח קודס חסן מהדווי, במתקפה שיוחסה לישראל והובילה כבר אז לאיומי נקמה מצד המשטר האיראני. אותה נקמה מומשה בלילה שבין שבת לראשון, עם יותר מ-350 טילים וכטב"מים על ישראל, שרובם המוחלט יורט בהצלחה.
בבלומברג מדווחים כי לפי נתוני המסלול של הספינה, הבוקר היא כבר הגיעה למצר הורמוז, ובהמשך היום צפויה להגיע לנמל האיראני בנדר עבאס. (בלומברג)
12:59 - פיקוד העורף על החשש לחדירת כלי טיס בגליל המערבי: "האירוע הסתיים". פיקוד העורף עדכן, בעקבות ההתרעות שהופעלו ביישובים בגליל המערבי על חשש לחדירת כלי טיס עוין, כי "האירוע הסתיים". לא נמסר אם כלי טיס כלשהו יורט. (ynet)
12:28 - דיווח בלבנון: ישראל תקפה באמצעות כטב"ם בדרום המדינה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח כי ישראל תקפה באמצעות כטב"ם במזרח העיירה מרכבא שבדרום המדינה. (ליאור בן ארי)
12:24 - שרת החוץ של גרמניה: "יש להגיב למתקפה חסרת התקדים של איראן על ישראל". שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק התייחסה לסנקציות שצפויות להטיל מספר מדינות במערב נגד איראן, ואמרה במהלך פגישת קבוצת שבע המדינות המתועשות (G7) באיטליה כי "יש להגיב למתקפה חסרת התקדים של טהרן על ישראל". היא הוסיפה: "אנחנו דנים גם על צעדים נוספים בקרב ה-G7", והדגישה כי "צריך למנוע הסלמה". (AFPׂ)
11:06 - מסתערבים ולוחמים עצרו מחבל דאעש ליד רמאללה: "תכנן פיגוע מידי". מסתערבי מג"ב ירושלים, בהכוונת שב"כ, עצרו הלילה בעיירה הפלסטינית ביתוניא שליד רמאללה פעיל דאע"ש שתכנן להוציא פיגוע בטווח הזמן המיידי. כך נמסר בהודעה משותפת של המשטרה, שב"כ וצה"ל.
"מסתערבי מג"ב ירושלים יחד עם לוחמי צה"ל, כלבני מג"ב ירושלים והמערך האווירי של משטרת ישראל נערכו הלילה לפעילות בביתוניא בהכוונה מודיעינית מדויקת של שירות הביטחון הכללי", נמסר בהודעה. "הכוחות פעלו בצורה סמויה וגלויה וסגרו על המבנה בו נמצא המבוקש. המבוקש ניסה להימלט מהמקום ונעצר על ידי מסתערב מג"ב לאחר שהמבוקש ניסה למשוך את נשקו". עוד נמסר כי "המבוקש, כאמור פעיל דאע"ש שהייתה בכוונתו להוציא אל הפועל פיגוע בטווח הזמן המיידי, הועבר להמשך חקירה בשירות הביטחון הכללי".
15 צפייה בגלריה
מסתערבים מג"ב עצרו מחבל דאעש ליד רמאללה 18.4.24
מסתערבים מג"ב עצרו מחבל דאעש ליד רמאללה 18.4.24
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
09:24 - צה"ל: חוסל אחראי התחקורים במנגנון ביטחון הפנים של חמאס. צה"ל עדכן כי בעקבות מידע מבצעי שגובש בפיקוד הדרום, כלי טיס של חיל האוויר תקף וחיסל השבוע בעזה את המחבל יוסף רפיק אחמד שבאת, אחראי תחקור במנגנון ביטחון הפנים של חמאס באזור בית חאנון שבצפון הרצועה. לפי דובר צה"ל, שבאת שימש כקצין ביטחון במערך המודיעין הצבאי של חמאס בגדוד בית חאנון. "חיסול זה מהווה פגיעה משמעותית במחלקת החקירות של הארגון", נמסר.
עוד נמסר כי כוחות צה"ל ושב"כ, בסיוע חטיבת האש 215, תקפו במרכז הרצועה באמצעות כלי טיס רכב ובו עשרה מחבלים, לאחר איסוף מידע מודעיני מדויק שאפשר את התקיפה. כמו כן, מטוסי קרב של חיל האוויר, בשיתוף מרכז האש של פיקוד הדרום, תקפו אתמול משגר מרגמות בשכונת רימאל במערב העיר עזה שממנו בוצעו כמה שיגורים לעבר כוחות אוגדה 162 הפועלים במקום. בנוסף, במהלך היממה האחרונה כוחות חיל האוויר תקפו עשרות מטרות טרור ברחבי הרצועה, בהן עמדות תצפית, מבנים צבאיים, מחבלים ותשתיות טרור נוספות. (אלישע בן קימון)
08:01 - דיווח קטארי: "ארה"ב הביעה הסכמה לפעולה ישראלית ברפיח - בתמורה לכך שלא תתקוף באופן נרחב באיראן". בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח מפי גורם מצרי כי "הממשל האמריקני הביע הסכמה לפעולה ישראלית ברפיח בתמורה לכך שלא תבוצע תקיפה רחבה נגד איראן". לא ברור עד כמה אמין הדיווח.
עוד דווח בעיתון הקטארי מפי גורמים מצריים כי "קיימת מוכנות מלאה של הגורמים והכוחות בצפון סיני, לאורך הגבול עם עזה, לתרחיש של הכרזה ישראלית על מבצע ברפיח". לפי אחד הגורמים, "הכוננות עלתה מיום שני בערב אחרי תקשורת מהצד הישראלי הקשורה להכנות ממשלת ישראל לפעולה" - כשהכוונה היא ככל הנראה להצהרה מאותו יום של שר הביטחון יואב גלנט, שבה אמר כי קיים דיון על "היערכות לפעולות לקראת כניסה לרפיח".
עוד דווח בעיתון כי חלק מההכנות המצריות לתקיפה ברפיח כוללות את הגדלת קיבולת מחנות העקורים בחאן יונס, כמו גם את הגברת הכנסת הסיוע לעיר בתיאום עם ישראל. (ליאור בן ארי)
15 צפייה בגלריה
אוהלים פליטים רפיח 11.3.24 מלחמת עזה
אוהלים פליטים רפיח 11.3.24 מלחמת עזה
מחנה הפליטים ברפיח
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
07:51 - צה"ל: חיל האוויר תקף הלילה מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון, שני מחבלים חוסלו. צה"ל עדכן כי במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מטרות טרור של חיזבאללה באזור אל-חיאם שבדרום לבנון, בהן כמה תשתיות טרור שבשימוש הארגון לצד שני מבנים צבאיים נוספים. עוד נמסר כי "כוחות צה"ל ביצעו ירי להסרת איום במרחב", וש"כלי טיס של חיל האוויר חיסלו שני מחבלים של חיזבאללה שזוהו במרחב כפר כילא". (אלישע בן קימון)
07:27 - שר החוץ של איראן: "הודענו לארה"ב שלא נכוון לאינטרסים שלה באזור - אלא אם תתמוך בישראל". ארבעה ימים אחרי המתקפה האיראנית, ועל רקע ההמתנה לתגובה ישראלית, שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן אמר כי "החלפנו מסרים עם וושינגטון דרך שוויץ לפני ואחרי התקיפה שלנו נגד ישראל כדי למנוע את התרחבות המשבר". לדבריו, "הודענו לוושינגטון אחרי התקיפה שלנו כי אנחנו לא מעוניינים בהגברת המתח באזור, ושהתנהגות ישראל אחרי התקיפה שלנו עלולה להגביר את המתח. הודענו לארה"ב שלא נכוון לאינטרסים שלה באזור, אלא אם תתמוך בישראל". (ליאור בן ארי)
15 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן
(צילום: Louai Beshara / AFP)
07:27 - דיווח בלבנון: יוניפי"ל מסייע מודיעינית לישראל בתקיפת מפקדי חיזבאללה. מקורות ביטחוניים בלבנון מסרו לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, כי נבדק מידע לפיו ניטור השטח שמבצע הכוח הצבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם (יוניפי"ל) בדרום לבנון - עוזר לישראל לתקוף רכבים של מפקדי חיזבאללה. לפי הדיווח, קיים חשד כי אחת מיחידות יוניפי"ל מדרום לנהר הליטני מסייעת מודיעינית לישראל במעקב אחר רכבים שהותקפו. (ליאור בן ארי)
15 צפייה בגלריה
כוח יוניפי"ל ב דרום לבנון 27.10.22
כוח יוניפי"ל ב דרום לבנון 27.10.22
כוח יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: MAHMOUD ZAYYAT / AFP)
07:17 - בכיר אמריקני: "ישראל לא צפויה לתקוף לפני פסח". ברשת ABC האמריקנית דווח, מפי גורם אמריקני בכיר, כי בצל הדיונים שנמשכים בישראל - התגובה נגד איראן לא צפויה לקרות לפני חג הפסח בשבוע הבא. במקביל, גורמים ישראלים אמרו ל-ABC כי ישראל נערכה וביטלה לפחות בשני לילות פעולת תגובה למתקפה האיראנית. לפי הדיווח, בין האפשרויות שנשקלות פגיעה בשלוחיה של איראן, אך לא על שטחה, אך גם אופציות אחרות כמו מתקפת סייבר.
07:14 - בכיר חמאס: המו"מ לא הגיע למבוי סתום. איננו יודעים כמה חטופים חיים או מתים כרגע. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אישר כי הארגון לא יוותר על התנאי של הפסקת אש קבועה בעזה במהלך המשא ומתן עם ישראל לעסקת חטופים, אך ציין כי "לא ניסוג מהמשא ומתן, הוא לא הגיע למבוי סתום". אבו מרזוק אמר בריאיון לעיתון הסעודי "א-שרק" כי "תגובת התנועה למשא ומתן בתיווך מצרים, קטאר וארה"ב עולה בקנה אחד עם החלטות מועצת הביטחון ובית הדין הבינלאומי, שדורשים מישראל תחילה הפסקת אש, שתספק סיוע מיידי לפליטים פלסטינים ושתאפשר לאלו שבדרום לחזור למקומות מגוריהם".
בתגובה לשאלה על תגובת הארגון להצעה האמריקנית אמר אבו מרזוק כי "מה שקיבלנו זה מתווה ישראלי, לא אמריקני". לדבריו, "למעשה, זה המתווה הישראלי שהוגש ב-23 במרץ אשתקד, אבל עם כמה תיקונים וכמה פרטים". על המתווכות אמר: "יש מי שמפעיל לחץ על המתווכים, ואין להם תפקיד מלבד תיווך וקירוב שתי נקודות המבט בין ישראל לחמאס. קטאר לא מתערבת בעמדות שלנו, ואינה חורגת מתפקיד התיווך". על החטופים אמר: "איננו יודעים כמה אסירים ישראלים חיים או מתים כרגע". (עינב חלבי, ליאור בן ארי)
15 צפייה בגלריה
מוסא אבו מרזוק  בכיר החמאס
מוסא אבו מרזוק  בכיר החמאס
מוסא אבו מרזוק
(צילום: מסך)
06:49 - חיזבאללה לקח אחריות על הירי למטולה; "תקיפות משמעותיות הלילה בדרום לבנון". חיזבאללה לקח אחריות על הירי למטולה הלילה, סמוך לחצות, וטען כי תקף כוח צה"ל. בתוך כך, הערוץ "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח הלילה על תקיפות משמעותיות באל-חיאם שבדרום לבנון. לפי "אל-מנאר", בתקיפות נעשה שימוש ביותר מ-70 פגזי ארטילריה וזרחן נגד השכונה הדרומית של אל-חיאם, ובוצעו שש תקיפות אוויריות באזור. (ליאור בן ארי)
05:56 - אזעקה במטולה. אזעקה המתריעה מפני ירי רקטות וטילים הופעלה במטולה שבאצבע הגליל.
03:25 - 48 חברות באו"ם גינו בהצהרה משותפת את המתקפה האיראנית: "מאיימת על היציבות". נציגי 48 מדינות באו"ם, בהם גם של ישראל, מסרו הצהרה משותפת המגנה את המתקפה האיראנית וקוראת "לכל הצדדים באזור לנקוט בצעדים כדי למנוע הסלמה נוספת של המצב". ההצהרה, שיזמה ארצות הברית, מבטיחה לחזק את שיתוף הפעולה הדיפלומטי בין המדינות "כדי לפעול למען פתרון למתיחות באזור". בין השאר חתומות על ההצהרה בריטניה, צרפת, קנדה, גרמניה, מונטנגרו ואלבניה. "המתקפה היא האחרונה בדפוס של פעולות מסוכנות של איראן ושותפיה הצבאיים שמאיימות על השלום והביטחון הבינלאומיים", צוין בהצהרה.
15 צפייה בגלריה
שגריר ישראל ב או"ם גלעד ארדן 8.12.23 מלחמה בעזה
שגריר ישראל ב או"ם גלעד ארדן 8.12.23 מלחמה בעזה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן
(צילום: ÜN photo, Evan Schneide)
המדינות מסרו בהצהרתן כי המתקפה הרחבה הייתה עלולה לגרום לנזק משמעותי ולאובדן חיי אדם. כמו כן, גינו המדינות את העובדה שהשיגורים לעבר ישראל חדרו למרחב האווירי של כמה מדינות וסיכנו את חייהם של חפים מפשע באותם אזורים - וכן את המעבר במרחב האווירי בסמוך לאתרים קדושים בירושלים. בנוסף, גינו המדינות את ההשתלטות האיראנית על ספינה מסחרית ששטה תחת דגל פורטוגל במצר הורמוז ביום שבת וקראו לשחרור המיידי של אנשי הצוות שהיו על סיפונה. (דניאל אדלסון, ניו יורק)
01:19 - בשל המתקפה: האיחוד האירופי מרחיב את הסנקציות על איראן. האיחוד האירופי יטיל סנקציות נוספות על איראן בעקבות המתקפה שלה נגד ישראל. לפי הודעת מועצת מנהיגי האיחוד, הסנקציות יוטלו בעיקר בתחומים הקשורים לייצור כטב"מים וטילים. (רויטרס)
15 צפייה בגלריה
יירוטים של המתקפה האיראנית כפי שנראו מאשקלון כיפת ברזל איראן
יירוטים של המתקפה האיראנית כפי שנראו מאשקלון כיפת ברזל איראן
יירוטים של המתקפה האיראנית
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
00:39 - הפלסטינים: תקיפות אוויריות ברפיח, סמוך לגבול עם מצרים. "8 הרוגים". הפלסטינים דיווחו על שתי תקיפות אוויריות בדרום רפיח, קרוב לגבול עם מצרים. באחת, דווח כי שמונה בני אדם נהרגו במתקפה אווירית בקרקע חקלאית בשכונת אלסלאם. לפי הפלסטינים בהפצצה נהרגו חמישה ילדים ושתי נשים. בתוך כך, דווח על תקיפה נוספת באזור מחנה יבנא שנמצא בדרום-מערב העיר, שבדרום רצועת עזה. (עינב חלבי)
00:14 - 4 שיגורים לאזור מטולה, לא דווח על נזק או נפגעים. בירי האחרון לעבר יישובים באצבע הגליל, זוהו ארבעה שיגורים לאזור מטולה. לא דווח על נזק או נפגעים. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. (יאיר קראוס, אלישע בו קימון)
23:59 - אעזקות באצבע הגליל. אזעקות המתריעות מפני ירי רקטות וטילים הופעלו ביישובים כפר יובל, כפר גלעדי ומטולה שבאצבע הגליל.