סגור
פרופ' דודי שוורץ
פרופ' דודי שוורץ, חבר ועדת האיתור למנכ"ל המל"ג (צילום: עדי אורני - wikipedia)

שמח באקדמיה: מחלוקות והאשמות קשות בדרך למינוי מנכ"ל למל"ג

היועצת המשפטית למועצה להשכלה גבוהה, עו"ד יעל טור-כספא, טוענת שחבר ועדת האיתור פרופ' דודי שוורץ נמצא בניגוד אינטרסים. שוורץ מצדו טוען שיו"ר הוועדה פרופ' מקורי שינה את תנאי המכרז בניגוד לחוק

מחלוקות קשות וחילופי האשמות בוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי), ד"ר גיל לימון, הורה לחבר ועדת האיתור פרופ' דודי שוורץ - מי שהיה מועמדו של שר החינוך יואב קיש לתפקיד סגן יו"ר המל"ג - לא להשתתף בשלב זה בדיונים בעניין המועמדות של פרופ' למשפטים אריאל בנדור. שוורץ מצדו שלח מכתבים קשים כנגד החלטת יו"ר הוועדה פרופ' יוסי מקורי להקל את תנאי הסף כדי לאפשר את התמודדותה של מ"מ מנכ"ל המל"ג ד"ר ורדה בן שאול.
תפקיד מנכ"ל המל"ג פנוי מאז עבר המנכ"ל האחרון מתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה בסוף יוני 2019. מאז מאויש התפקיד על ידי ממלאות מקום מקרב סמנכ"ליות המל"ג. תקופות הכהונה הקצרות של הממשלות האחרונות והשרים גרמו לכך ששום שר לא הצליח להשלים מינוי לתפקיד.
שר החינוך יואב קיש מינה ועדת איתור בראשות יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המל"ג, פרופ' יוסי מקורי. ככל הידוע בסיבוב הנוכחי הגישו מועמדות יותר מ-70 מועמדים, ביניהם מנכ"ל האוניברסיטה העברית וסמנכ"ל אינטל העולמית לשעבר ישי פרנקל ומנכ"ל המשרד לשוויון חברתי לשעבר מאיר בינג.
בוועדה חבר גם מי שהיה מועמדו של קיש לתפקיד סגן יו"ר המל"ג (שהוא היו"ר בפועל) הפרופ' למשפטים דודי שוורץ מהקריה האקדמית אונו. בהצבעות על מועמדות שוורץ במאי שעבר הושג רוב רגיל אבל לא הרוב מבין הנוכחים שדרוש על פי תקנון המל"ג. על רקע זה שוורץ מייחס ליועצת המשפטית של המל"ג עו"ד יעל טור-כספא את הכשלת בחירתו והדבר יוצר מתיחות עזה ביניהם.
במסגרת המחלוקת על ההצבעה הביא שוורץ חוות דעת משפטית של פרופ' אריאל בנדור מבר אילן מדוע בחירתו תקפה. בנדור הגיש מועמדות לתפקיד מנכ"ל המל"ג. טור-כספא קבעה ששוורץ בניגוד עניינים ומנוע מלדון בבחירתו. שוורץ בתגובה שלח מכתב בוטה ביותר. בין היתר שוורץ מאשים את טור-כספא שהיא בניגוד עניינים מבני משום שהיא בת זוגתו של מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב גדי פרנק. טור-כספא פנתה ללימון שבודק את הנושא - ובינתיים אסר על שוורץ לדון במועמדותו של בנדור.
במקביל העלה שוורץ טענות קשות כנגד יו"ר הוועדה פרופ' יוסי מקורי. מקורי שינה את הקול הקורא לתפקיד המנכ"ל בשני היבטים. אחד הוא הכרה בכל דוקטורט לצורך המועמדות ולא רק בתחומים ספציפיים הרלבנטיים לניהול. השני הוא הכרה בדרגה שבה נושאת בן שאול כניסיון רלבנטי לתפקיד. כל זאת כדי לאפשר לבן שאול להתמודד. בתכתובות שונות בפרשה שוורץ מגדיר את הפרשה "התנהגות קלוקלת לא חוקית ולא ראויה".
פרופ' שוורץ מסר ש"חברי ועדת האיתור התחייבו לשמור על סודיות. לכן אני מנוע מלהתייחס לעבודת הוועדה". פרופ' בנדור מסר ש"בטופס המועמדות ציינתי, למען הגילוי הנאות, זיקות שיש לי הנוגעות למל"ג, וביניהן פרופ' דודי שוורץ. מכר ותיק, שלו נתתי חוות דעת חד פעמית בנושא פרשנות כללי ההצבעה בתמורה מלאה. בכך אין כל חשש סביר לניגוד עניינים".
ממשרד המשפטים נמסר ש"היועצת המשפטית למל"ג פנתה לעו"ד לימון בשאלה האם פרופ' דודי שוורץ מנוע מעיסוק במועמדותו של פרופ' אריאל בנדור. בימים אלה הנושא נמצא בבירור. עד להכרעה בנושא נמסר לפרופ' שוורץ כי עליו להימנע מעיסוק במועמדות".
מהמל"ג נמסר ש"פרופ' שוורץ הונחה כי עליו להימנע מלדון בוועדת האיתור במועמדות של אחד המועמדים, לאור העובדה שייצוג משפטי של אדם מהווה עילה לניגוד עניינים ולאור התקופה הקצרה יחסית שעברה מהייצוג". בעניין התנאים למכרז נמסר שוועדת האיתור החליטה ברוב דעות, כי יש מקום לראות בתואר שלישי (בכל תחום) כרלבנטי לתפקיד. עוד נאמר ש"אנו דוחים מכל וכל את ההכפשות הממוחזרות ומשוללות היסוד כנגד היועצת המשפטית של מל"ג שמיועדות להרתיע 'שומרת סף' מלבצע את תפקידה".