סגור
מימין שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר רפאל יובל שטייניץ
יואב גלנט ויובל שטייניץ. ועדת האיתור למנכ"ל הוקמה רק בימים האחרונים (צילום: שלו שלום, עמית שעל)

בלעדי
גלנט נגד שטייניץ: המאבק על מינוי מנכ"ל רפאל מתחמם

שר הביטחון מעוניין למנות את מקורבו האלוף (במיל') יואל סטריק, שאיתו יש לו קשר קרוב כבר עשורים. מנגד, יו"ר רפאל יובל שטייניץ והמנכ"ל היוצא יואב הר אבן מעוניינים במינוי פנימי מקרב מנהלי החטיבות בחברה

בימים אלו מתקיים מאבק כוחות על מינוי המנכ"ל הבא של החברה הביטחונית־ממשלתית רפאל, כאשר שר הביטחון יואב גלנט מנסה לקדם את מינוי האלוף (במיל') יואל סטריק לתפקיד, כשמנגד יו"ר החברה השר וחבר הכנסת לשעבר יובל שטייניץ, והמנכ"ל היוצא שלה האלוף (במיל') יואב הר אבן, פועלים כדי למנות אחד ממנהלי החטיבות הבכירים בה — כך נודע ל"כלכליסט".
המרוץ לתפקיד החל לפני כחודשיים וחצי כשהאלוף (במיל') הר אבן הודיע על סיום תפקידו אחרי תקופת כהונה שנמשכה כשמונה שנים. מדובר באחד התפקידים היוקרתיים והבכירים בתעשיות הביטחוניות ובמשק בכלל. רבים לוטשים אליו עיניים ומנסים לשפר עמדות לקראת הסתערותם עליו.
לפחות שלושה בכירים ברפאל נחשבים מועמדים רציניים לתפקיד, כולם בדרג של סמנכ"ל: ד"ר רן גוזלי, שמשמש כראש חטיבת היבשה והים, ומעורב בתוכנית הפיתוח של מערכת היירוט החדישה באמצעות לייזר רב־עצמה "מגן אור"; תא"ל (במיל') פיני יונגמן שעומד בראש חטיבת ההגנה האווירית שאמונה על מערכות ההגנה כיפת ברזל, קלע דוד וקלע חד, שאמורה ליירט טילים היפר סוניים וראש חטיבת אוויר ומודיעין; ויובל מילר, שנחשב מועמד שמועדף במיוחד על המנכ"ל היוצא הר אבן.
בעוד שהיו"ר שטייניץ רואה במינוי של מנכ"ל מתוך השדרה הניהולית הבכירה של רפאל מסר שמעודד מצוינות ואופק קידום בתוך החברה, שר הביטחון גלנט מתכוון לאתגר את החזון שלו עם מועמדו, סטריק, שהשתחרר משירות בצה"ל לפני כשנתיים. בתפקידו האחרון סטריק היה מפקד זרוע היבשה ולפני כן היה אלוף פיקוד צפון, מפקד פיקוד העורף, ראש חטיבת המבצעים, מפקד חטיבת גבעתי ועוד.
1 צפייה בגלריה
מפקד זרוע היבשה לשעבר יואל סטריק
מפקד זרוע היבשה לשעבר יואל סטריק
מפקד זרוע היבשה לשעבר יואל סטריק. נחשב לבן טיפוחיו של גלנט
(צילום: דובר צה"ל)
בין גלנט לסטריק הכרות של כ־25 שנה שהחלה כשהיה מפקד אוגדת עזה וסטריק היה מג"ד צעיר בגבעתי. סטריק נחשב בעבר לבן טיפוחיו של גלנט וההכרות בין השניים התפתחה במהלך השנים לחברות טובה. ב־2017 כשסטריק מונה לאלוף פיקוד הצפון גלנט, שהיה אז שר השיכון, הרחיק עד בסיס הפיקוד בצפת כדי להשתתף בטקס החלפת המפקדים.
שטייניץ לא יאהב, בלשון המעטה, את הבחישה של גלנט במינוי הבכיר ברפאל תוך ניסיון לקדם אליו את מקורבו סטריק. באחרונה הוא אמר בשיחה סגורה כי רק הנהלת רפאל תבחר את המנכ"ל הבא של החברה וכי הוא לא ירשה התערבות חיצונית כלשהי במהלך, גם לא מצד שר הביטחון. העקשנות של שטייניץ והטריטוריאליות שלו עשויות לפגוש בקרוב את הנחישות, וייתכן שגם את הכוחנות, של גלנט. במצב כזה הפיצוץ מסביב למינוי יהיה בלתי נמנע.
לפחות כלפי חוץ ברפאל מנסים לתאר את ההליכים למינוי המנכ"ל הבא שלה ככאלה שטרם הותנעו, וכראיה לכך אומרים כי המרוץ אליו טרם נפתח באופן רשמי. ועדת האיתור למנכ"ל הבא הוקמה רק בימים האחרונים וזאת לאחר שהיו"ר שטייניץ דחה את כינוס הדירקטוריון כדי לדון על הנושא מספר פעמים. מקורביו הסבירו את העיכוב בנסיבות אישיות.
בוועדת האיתור שותפים כמה חברי דירקטוריון, נציג של רשות החברות, יועצים משפטיים ואת עבודתה מרכז הסמנכ"ל הבכיר עמית צימר שנחשב איש סודם ואמונם של בכירים בחברה. היא אמורה לפרסם מכרז לתפקיד הבכיר בתקופה הקרובה וגורמים בתעשיות הביטחוניות מעריכים שיתמודדו עליו עשרות רבות. בעוד שהמנכ"ל הפורש הר אבן מנסה לקדם לתפקיד את אחד הסמנכ"לים שלו, מילר, בכיר ברפאל מזהיר כי מדובר בחיבוק דב ובתמיכה.
מרפאל נמסר בתגובה כי "מטבע הדברים ועד להשלמת עבודת הוועדה ואישור המועמד הנבחר בהליך המקובל אין אנו יכולים להתייחס לכל פרט בנושא. התהליך לאיתור המנכ"ל מתבצע בהתאם לחוזר איתור מנכ"ל של רשות החברות הממשלתיות ובליווי צמוד שלה. דירקטוריון רפאל אישר את הרכב ועדת האיתור והגורמים המלווים והמסייעים בהתאם ובמדויק לאמור באותו החוזר". מלשכתו של יואב גלנט נמסר בתגובה כי "שר הביטחון אינו עוסק במינוי מנכ״ל לרפאל".
יו״ר רפאל, ד״ר יובל שטייניץ מסר כי "בחירת המנכ״ל הבא לרפאל תעשה אך ורק במסגרת ועדת האיתור, שכבר מונתה לצורך כך על ידי הדירקטוריון - במטרה לאתר את המנכ״ל הראוי והמתאים ביותר שיצעיד את רפאל להתמודדות עם האתגרים הביטחוניים, המדעיים והטכנולוגיים של המחר. שר הביטחון גלנט והמנכ״ל היוצא הר אבן אינם מעורבים בעבודת הועדה ולא ניסו להשפיע עליה או להכתיב מועמד מטעמם".