סגור
חיילים יחידה 669 מפנים פצועים פצוע ב רצועת עזה 31.1.24 מלחמת עזה
95% מהפצועים חיילים במילואים שגילם הוא עד 30 (צילום: דובר צה"ל)

מתחילת המלחמה: מעל ל-7,200 חיילים נפצעו; תקציב אגף השיקום גדל ב-1.9 מיליארד שקל

על פי משרד הביטחון, 95% מהפצועים הם מילואימניקים שגילם עד 30. עוד עולה, כי כ-30% מהנפגעים פיתחו גם תגובות נפשיות. משרד הביטחון יפתח בקמפיין להגברת העירנות בקרב משפחות הנפגעים מחשש למצוקות שייקלעו אליהן בתקופה שבין פסח לימי הזיכרון

מתחילת המלחמה בעזה וחילופי האש בצפון נקלטו באגף השיקום של משרד הביטחון 7,209 חיילים וחיילות שנפצעו, כש-95% מהם חיילים במילואים שגילם הוא עד 30, כך עולה מנתונים עדכניים שמסרה היום (ד') לימור לוריא, מנהלת האגף.
מנתוני משרד הביטחון עולה כי 2,111 מהם (כ-30%) פיתחו תגובות נפשיות שונות כמו קשיי שינה, חרדה, דיכאון או תסמינים של פוסט טראומה. מתוך קבוצה זו, 1,267 פצועים (כ-60%) הפגיעה הנפשית היא הפגיעה העיקרית שאיתה הם מתמודדים. לוריא העריכה כי עד סוף השנה האגף שבראשותה יטפל בכ-20 אלף פצועים חדשים וגורמי המקצוע שלו מעריכים כי כ-8,000 מהם עשויים להתמודד עם פגיעה נפשית כלשהי.
ברקע מספר הפצועים הרב תקציב אגף השיקום הוגדל באחרונה בכ-1.9 מיליארד שקל, מ-5.4 מיליארד שקל ב-2023 לכ-7.3 מיליארד שקל. כך, תקציב זה תומך גם בניסיון להרחיב את הזמינות של גורמי טיפול מקצועיים ובהם פסיכיאטרים בעלי מומחיות לטיפול במצבים של תגובות קרב זאת תוך הגדלת התעריפים שמוצעים להם על כל מקרה פרטני שבו הם מטפלים מסכום של 200 שקל ל-700 שקל. היא הוסיפה כי במהלך החודשים האחרונים אגף השיקום קלט לשורותיו כ-400 מטפלים רגשיים חדשים וזאת במסגרת היערכות כוללת שלה היו שותפים גם צה"ל וארגון נכי צה"ל.
לדברי לוריא "יש היערכות במשרד הבריאות להגדלת מספר הפסיכיאטרים הזמינים אך זה תהליך שידרוש זמן. בינתיים נעשית היערכות שתאפשר גם לרופאי משפחה להגיש טיפולים רלוונטיים למי שנזקק להם, תוך רישום של טיפול תרופתי מתאים".
פרט לנפגעים הרבים במלחמה הנוכחית, משרד הביטחון מכיר בכ-62 אלף נכי צה"ל כש-18% מהם סובלים מתגובות קרב. זאת, כשבלחימה הנוכחית כ-30% מהנפגעים מתמודדים עם קשיים נפשיים. לוריא הסבירה כי "כי כל פצוע שמגיע אלינו, גם חייל שנפצע פיזית, ומתלונן על קשיי שינה או קושי נפשי אחר מסווג בידי אגף השיקום כבעל תגובה נפשית באופן שמזכה אותו בקבלת טיפולים נפשיים שמותאמים לצרכיו וזאת כדי למנוע התפתחות של תסמונת דחק פוסט טראומטית".
היא הוסיפה כי לרווחת הפצועים נמסרו עד כה 155 כלבי שירות ועוד כ-140 כלבים נמצאים בשלבי הכשרה לקראת מסירתם לפצועים. לדבריה, מתחילת השנה אלפים מבין המטופלים באגף קיבלו מענה טיפולי במסגרות שנותנות מענה לצרכים בהולים, כמו "בית בטוח" ו"בתים מאזנים" שבכוחן למנוע צורך להפניית הנפגעים למסגרות אשפוז.
באגף השיקום מסמנים את השבועות הקרובים, שבין חג פסח ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל כ"תקופה רגישה" עבור חלק מהמתמודדים עם פגיעות נפשיות ושם קראו לבני משפחותיהם להגביר את ערנותם למצבי מצוקה ודחק שעלולים להחריף. במצבים כאלה מבקש אגף השיקום מקרוביהם של הנפגעים לפנות אליו לקבלת סיוע.