סגור
הפגנה של חרדים נגד גיוס חרדים מחוץ ל לשכת הגיוס ירושלים 11.4.24 3
הפגנת חרדים נגד גיוסם (צילום: EPA/ABIR SULTAN)

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ לעצירת התקציב לארגונים שמסדירים דחיית שירות חרדים

בכספים הקואליציוניים נועדו 8 מיליון שקל לארגוני גג של ישיבות אשר מסדירים דחיית שירות - כלומר, מתאמים את ההשתמטות. התנועה לאיכות השלטון טוענת שמרגיע שדחיית השירות הפכה לא חוקית. לטענתם: בלתי חוקי לתקצב את אותם ארגונים

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ג') לבג"ץ בדרישה לעצור את העברת הכספים לארגוני גג של ישיבות - המסדירים דחיית שירות צבאי. זאת, בטענה שמתן דחיית שירות הפך ב-1.7.2023 לבלתי חוקי ולכן גם תמיכה בארגון המסדיר דחיית שירות הפכה לבלתי חוקית. כן מבקשת התנועה צו שיורה להחזיר כל כסף שהועבר לארגונים אלה מה-1.7. התנועה מבקשת דיון דחוף לאור העובדה שבכספים הקואליציוניים לשנת 2024 נכללו 8 מיליון שקל לארגוני גג ישיבתיים המוגדרים "גופי תיאום וקשר". התנועה גם טוענת כי עצם קיומו של מבחן תמיכה לגופים שמסדירים השתמטות מנוגדת לתכלית השוויון בנטל ולכן יש לבטל את המבחן כליל.
למשרד החינוך יש תקציב למימון ארגוני גג ארציים של ישיבות המטפלים בדחיית שירות של תלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם". התקציב מוחלק על ידי האגף למוסדות תורניים שאחראי גם לתקציבי הישיבות. לפי מבחן התמיכה בגופי תיאום וקשר. על פי המבחנים, "זכאים לתמיכה ארגוני גג ארציים של הישיבות בישראל, המטפלים בדחיית שירותם של תלמידי ישיבות שתורתם אומנותם ואשר שלטונות הצבא מכירים בהם ומייצגים את הישיבות גם לפני משרדי ממשלה אחרים ומוסדות ציבור, למען פיתוחן ושגשוגן של הישיבות".
התקציב המחולק מתקנה זו גדל בקצב מסחרר: 1.2 מיליון ב-2020, 4.8 מיליון ב-2021, 5 מיליון ב-2022, 6.2 מיליון ב-2023. מתוך התקציב של 2023 ועד הישיבות בארץ ישראל הטפל בישיבות חרדיות וקיבל 3.4 מיליון שקל, איגוד ישיבות ההסדר קיבל 1.9 מיליון ואיגוד הישיבות הגבוהות, המזוהה עם הזר החרדי לאומי קיבל 0.9 מיליון שקל. כאמור, ב-2024 אושרו למטרה זו 8 מיליון שקל.
התנועה לאיכות השלטון טוענת באמצעות עורכי הדין אליעד שרגא ואריאל ברזילי ש"בכל אחת מהשנים 2020-2023 למעלה ממחצית התמיכה בגופי תאום ניתנה לועד הישיבות, אשר אינו עוסק בפעילות של שיבוץ אברכים בצה"ל, אלא אך ורק בהשגת דחיית שירות עבור תלמידי הישיבות". כלומר, "מהותה של התמיכה הציבורית בגופי תיאום וקשר היא אי-גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל".
העתירה מתבססת בין היתר על חוות דעת של היועצת המשפטית של משרד החינוך עו"ד אילת מלקמן שמציינת ש"התוספות הקואליציוניות (לגופי תרום וקשר. ש"א) הכפילו עצמן לעומת התוספות לשנים 2021-2022, וגם תוספות בשנים אלה כמעט הכפילו עצמן לעומת התקציב בשנים 2019-2020. נראה כי התוספות גבוהות מאוד לעומת הפעילות הנתמכת כפי שהתקיימה בשנים האחרונות".
מלקמן מציינת ש"החל מיום 30/6/23 ועד לקביעת הסדר חדש לא ניתן להוציא אישורי דחיית שירות לתלמידים חרדים. לפיכך, יהיה צורך לבחון את היקף הפעילות וההוצאות לנוכח דרישות מבחן התמיכה, ויתכן שלא ניתן יהיה לממש סכומים ניכרים מתוך תוספות התקציב הקואליציוני שיועברו".
התנועה לאיכות השלטון טוענת ש"מתן תמיכה לארגונים המטפלים בדחיית שירותם של תלמידי ישיבות שתורתם אומנותם כאשר דחיית השירות עצמה היא בלתי חוקית היא פעולה מנהלית הנעשית לטובת הפרת הדין ועומדת בניגוד לשלטון החוק. לפיכך לא רק שעל ממשלת ישראל להימנע לאלתר מחלוקת כספי הציבור, אלא גם עליה לפעול להשבת כספים שחולקו שלא כדין".
עו"ד ברזילי אמר ש"לאזרחי ישראל מגיע כי כספי הציבור שלהם לא יחולקו בניגוד לדין ולטובת שיקולים מגזריים ופוליטיים. שלטון החוק והבטחת השוויון בנטל הגיוס הם השיקולים שצריכים להדריך את הממשלה בפעולתה, ופעם אחר פעם היא בוחרת שלא לעשות כן".