סגור
קווי מתח של חברת חשמל קו מתח גבוה של חשמל ב ערבה
קווי מתח גבוה. אחד החסמים המרכזיים במעבר לספקים פרטיים הוא הצורך במונה חכם (דיגיטלי) (צילום: עמית שעל)

בלעדי
בזק תתחרה בחברת החשמל ותתחיל למכור חשמל למשקי בית כבר ברבעון השני

המיזם של חברת התקשורת וג'נריישן קפיטל אמור להתניע את התחרות בשוק, עם צפי לגיוס כ־400 אלף לקוחות עד 2030. זרוע האנרגיה של הקרן תספק את החשמל ובזק תהיה אחראית על שיווק, שירות לקוחות ומערך חיוב

בזק נכנסת לשוק החשמל. חברת התקשורת הגדולה בארץ תתחיל למכור חשמל למשקי בית, ולהתחרות ישירות בחברת החשמל, כך נודע ל"כלכליסט". הכניסה של בזק לשוק אספקת החשמל הביתית תהיה באמצעות מיזם משותף עם PowerGen, זרוע האנרגיה של קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן קפיטל (הכוללת את רפק אנרגיה), בניהולו של ארז בלשה. ההחלטה על הקמת המיזם אושרה בשבוע שעבר עם החתימה על מזכר הבנות ראשוני בדירקטוריון בזק, שבראשות תומר ראבד. ההערכה היא שהמיזם יחל לפעול כבר ברבעון השני של השנה. מנכ"ל בזק רן גוראון יכהן כיו"ר המיזם המשותף, שיוחזק על ידי החברות בחלקים שווים.
בשנה שעברה החלה בזק בפיילוט ראשוני לגיוס לקוחות לחיבור לחשמל. את הפיילוט סיימה בזק עם כמה עשרות משקי בית בלבד כשמטרתו היתה הכרת שוק החשמל והאספקה למשקי הבית. כעת מדובר בכניסה משמעותית של החברה לתחום החשמל. מנגד, לרפק היה מיזם משותף עם חברת התקשורת פרטנר, שבניהולו של אבי גבאי, לאספקת חשמל לעסקים בשם Power. המיזם לא מכר חשמל ללקוחות ביתיים.
הכניסה של בזק לשוק החשמל היא חלק מהרפורמה, שבמסגרתה חברות פרטיות יתחרו בחברת החשמל על גיוס הלקוחות, וייתנו הנחות ללקוחות. החודש נכנסה לתוקף רפורמה חדשה של רשות החשמל שהפכה לכדאית את הכניסה של חברות פרטיות לשוק אספקת החשמל למשקי בית, מה שהוביל לשורה של חברות להיכנס לתחום.
בזק ו־PowerGen שואפות לגייס למיזם המשותף שלהן כ־400 אלף לקוחות עד 2030. מדובר בתחזית אופטימית, שכן על פי נתוני חברת ניהול המערכת נגה, נכון לנובמבר 2023 רק 17 אלף משקי בית עברו לספקי החשמל הפרטיים. עם זאת, מדובר בשוק מתפתח שנמצא רק בראשית דרכו.
המיזם של בזק ו־PowerGen הוא השלישי שמוקם בישראל בין חברות אנרגיה לחברות בעלות מערך חיוב ושירות לקוחות. המיזמים הנוספים הם של אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) ואנלייט; ושל סלקום וחברת משק אנרגיה. במיזמים אלו חברות האנרגיה מספקות את החשמל ואת הידע בתפעול אופטימלי של מערכות החשמל, והחברות האחרות אחראיות על גיוס הלקוחות, שירות הלקוחות ומערך החיוב.
1 צפייה בגלריה
מימין: ארז בלשה מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, ו רן גוראון
מימין: ארז בלשה מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, ו רן גוראון
מימין: ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, ורן גוראון, מנכ"ל בזק. גוראון יכהן כיו"ר של המיזם המשותף
(צילומים: אוראל כהן, אייל טואג)
לבזק מיליוני לקוחות ברחבי הארץ, כך שביכולתה לגייס לקוחות למיזם החשמל. לרפק אנרגיה יש שמונה מתקני ייצור חשמל, בבעלותה או בבעלות משותפת, בהספק של 1.3 ג'יגה־ואט ברחבי הארץ. לכן לכניסה של חברת ענק כמו בזק יכולה להיות השלכה משמעותית על התפתחות שוק החשמל בארץ.
על פי ההערכה של הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ BDO, חן הרצוג, שליווה את כניסתה של בזק לשוק החשמל, נתח השוק שצפוי לעבור מחברת החשמל לספקים תחרותיים שימכרו חשמל מוזל עד שנת 2030 יעמוד על כ־10 מיליארד שקל.
בשלב זה טרם גובשו גובה ההנחות שיציעו בזק ו־PowerGen ללקוחות המצטרפים למיזם החדש וכיצד החבילות ישווקו כחלק מחבילה גדולה עם שירותי תקשורת או בנפרד. עם זאת, חברות אחרות המשווקות חשמל ללקוחות מעניקות הנחות של 7%-5% על תעריף חברת החשמל לאורך כל היום או הנחות משמעותיות יותר בשעות שונות של היום, וללא הנחה בשעות אחרות.
החברות מצליחות להעניק את ההנחות בחשבון החשמל מכיוון שבניגוד לצרכן הביתי, עסקים גדולים (וגם יצרני חשמל) מקבלים תעריפי חשמל המשתנים לאורך היום ועונות השנה, בהתאם לביקוש בחשמל שגבוה יותר בשעות הערב.
הפתיחה של מקטע האספקה בשוק החשמל לתחרות, כלומר החלק באספקת החשמל הכולל את הקשר עם הלקוח ומערכי החיוב, התאפשרה לאחר הרפורמה בחברת החשמל בשנת 2018. הרפורמה פתחה את מקטע האספקה והייצור לתחרות. בשנה הקרובה, עם השלמת מכירת תחנת הכוח אשכול מידי חברת החשמל, ירד נתח החברה בייצור מתחת ל־50%. הרפורמה קבעה כי גם מקטע האספקה ייפתח לתחרות, ויותר מ־30 חברות החזיקו ברישיון מספק חשמל שמאפשר להן למכור חשמל.
בשנים הראשונות התמקדה האספקה בשחקנים הגדולים – כמו מפעלים ובתי חולים - ובשנה האחרונה החלו חברות להיכנס לתחום אספקת החשמל גם למשקי הבית הפרטיים. אספקת החשמל ללקוחות גדולים אפשרית גם ללא מערך משמעותי של שירות לקוחות, ולכן יכלו חברות האנרגיה להתחרות בשוק בעצמן. כעת, עם שינויי רגולציה שקידמה רשות החשמל בניהולו של אמיר שביט, מתחילה להתרחב האפשרות לחיבור משקי בית לספקי החשמל הפרטיים.
עד היום אחד החסמים המרכזיים במעבר לספקי החשמל הפרטיים הוא הצורך במונה חכם (דיגיטלי). לצרכני חשמל גדולים כמו מפעלים, למשל, יש מונה חכם, אך למרבית משקי הבית כרגע אין. על פי חברת החשמל, עד 2028 תושלם פריסת המונים החכמים בכל הארץ. אופציה נוספת שמיושמת בעולם היא מעבר לספקים פרטיים באמצעות חישוב צריכת חשמל ממוצעת ללקוח.