סגור
רבנות ראשית בת ים הרבנות הראשית מועצה דתית
רבנות ראשית בת ים (אילוסטרציה) (צילום: מיכאל קרמר)

מפעל הג'ובים של ש"ס: ועכשיו תקנות שיקלו על מינויים פוליטיים למועצות דתיות

המפלגה תביא לאישור הממשלה תקנות שיאפשרו מינויים פוליטיים לממונים על מועצות דתיות ללא שום השכלה כללית. במקביל יוצא היועץ המשפטי מהוועדה הממנה ותבוטל הגבלת הכהונה לקדנציה אחת

במסגרת קמפיין המינויים הפוליטיים שפתחה ש"ס, היא תביא היום (ד') לאישור הממשלה עוד "תקנות ג'ובים" שמאפשרות למנות את פעילי ש"ס לתפקיד ממונים על מועצות דתיות כמעט ללא מגבלות כישורים והשכלה. כמו כן יוצא היועץ המשפטי מהוועדה המאשרת את המינויים ותבוטל הגבלת הכהונה הקיימת לקדנציה אחת. כזכור בשבוע שעבר פרסמה ש"ס תקנות שמגדילות מאוד את מאגר המינויים לרבני ערים במשכורות גדולות, מגדילות את ייצוג הרבנות בגוף הבוחר על חשבון ייצוג הישוב ומקטינות את ייצוג הנשים. הכוונה להעביר את התקנות פורסמה לפני כחודשיים ב"כלכליסט".
תהליך מינוי מועצה דתית הוא כנראה הליך המינוי המסובך בארץ ולעתים קרובות לא ניתן לסיימו בשל חוסר הסכמה בין הגורמים המעורבים. במקום לשנות את החוק, הוביל לפני 20 שנה ח"כ דאז עמרי שרון מהליכוד פתרון שיוצר מפעל ג'ובים לשולט במשרד לשירותי דת. במקום הרכב נבחר שבראשו יו"ר, השר יכול למנות שני ממונים שינהלו את המועצות הדתיות. בעל זכות ההכרעה ביניהם הוא היו"ר.
מאז שלטה ש"ס במשך רוב השנים במשרד לשירותי דת והתרגיל של שרון יצר לה מאגר גדול של מינויים פוליטיים עם השפעה גדולה על השטח. לפי נתוני ארגון עתים, מתוך 129 מועצות דתיות יש כרגע הרכבים רק ב-54. ב-65 מועצות יש ממונים ובעוד 10 יש מורשי חתימה. מתוך הממונים 118 גברים ו-11 נשים בלבד.
אם התקנות הישנות דרשו כתנאי למינוי לממונה עמידה מלאה במבחני רבנות של הרבנות הראשית, התקנות החדשות קובעות שאפשר להסתפק בבחינות חלקיות ובמקרה של תוספת ניסיון ניהולי מוגבל יש פטור גם מהבחינות החלקיות. המשמעות היא שבעצם ניתן למנות כמעט כל עסקן ש"ס לתפקיד ממונה על המועצה הדתית. אם היום יכול אדם להישאר כממונה בישוב מסוים רק קדנציה אחת של 5 שנים מעכשיו ניתן יהיה למנותו שוב ושוב תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי של בחירת הרכב מועצה ויו"ר. כך יאפשרו התקנות לש"ס להשתלט באופן קבוע על מועצות דתיות ללא הליך דמוקרטי. כיוון שרק גברים יכולים לגשת לבחינות הרבנות המשמעות היא גם הרחבת מאגר המועמדים הגברים על חשבון נשים.
היום יועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת הוא יו"ר הועדה הבוחנת את כשירות המועמדים לתפקיד ממונים. כדי למנוע הפרעות במינויים הפוליטיים מוצע להוציא אותו כליל ומהוועדה להחליפו במנכ"ל המשרד שהוא עצמו מינוי פוליטי ולהסתפק בנוכחות של היועץ המשפטי בישיבות.
לזכות ש"ס יאמר שאינה מסתירה את כוונותיה. בדברי ההסבר להחלטת הממשלה נאמר ש"מטרת התקנות להגדיל את קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד הממונים, תוך הרחבה והקלה בתנאי הכשירות המתייחסים לניסיון ניהולי בגוף עסקי או ציבורי".
עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים, הפועל להפיכת שירותי הדת לנגישים וידידותיים יותר, אמר בתגובה ש"התיקון הזה יהפוך את המועצות הדתיות לפחות טובות ויותר פוליטיות. בסופו של יום ומי שיפגע מזה זה כל אחד מאיתנו. מדובר בתקנות פסולות מיסודן, המשרד מוכיח פעם נוספת שהוא לא מעוניין בשירותי דת מקצועיים, שוויוניים ונקיים ושהוא רואה במועצות הדתיות אך ורק מנגנון ג׳ובים למקורבים. העובדה שרוב הצרכנים של שירותי הדת העירוניים הן נשים לא מפריעה למשרד לשירותי דת לעשות הכל במטרה להרחיק נשים מהתפקיד החשוב של ממונה".