סגור
עדות דוד ביטן נאשם בקבלת שוחד בית משפט מחוזי לוד 5.1.23
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: שאול גולן)

יו"ר ועדת הכלכלה: "אם תאגידי המים לא יחלקו דיבידנד, נפעל לסגור אותם"

את הדברים אמר דוד ביטן בדיון שנערך בוועדה היום, ועסק באיסור שהטילה רשות המים על התאגידים לחלק דיבידנדים מעודפי הגבייה לרשויות המקומיות. מנהל הרשות: "החוק מחייב אותנו שלא לאפשר את החלוקה"

"אם בעיית הדיבידנדים לא תיפתר - נפעל לסגירת תאגידי המים", כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) בדיון שנערך בוועדה היום (ב') בהתייחסו לאיסור שהטילה רשות המים על תאגידי המים לחלק דיבידנד לרשויות המקומיות מעודפי הגבייה.
עם זאת, לדברי היועץ המשפטי של ועדת הכלכלה, עו"ד איתי עצמון, החוק אינו מאפשר אישור של חלוקת דיבידנד לרשויות המקומיות שלא פעלו להתאגדות אזורית. יו"ר הוועדה, ח"כ ביטן, טען כי יפעל לפתרון סוגיית חלוקת הדיבידנד ללא שינוי חקיקה, על ידי הוצאת הוראת שעה.
כיום קיימים 56 תאגידי מים בישראל המאגדים 156 רשויות מקומיות - חלקם פועלים ברשות מקומית אחת וחלקם מכסים מספר רשויות מקומיות. על פי החוק תאגידי המים, יש לפעול למען מיזוג תאגידים כך שבישראל יתקיימו 30 תאגידים בלבד, ובשלב מאוחר יותר 11 תאגידים בלבד. את החוק לצמצום מספר תאגידי המים העביר ביטן בעצמו.
בחלק הראשון של הדיון, תקפו ראשי ערים וחברי כנסת את תאגידי המים וטענו שיש לבטלם. חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, הוסיף לטעון כי יש גם לסגור את רשות המים עצמה. עם זאת, מכיוון שמדובר בהליך ארוך, יש לפעול קודם לביטול החובה ליצירת התאגידים האזוריים.
יחזקאל ליפשיץ, מנהל רשות המים, התייחס לטענות כנגד תאגידי המים בטענה שהחוק מחייב את הרשות שלא לאפשר חלוקת דיבידנדים. עם זאת טען שתאגידי המים יכולים, כפי שעשו תאגידי המים של קריית אונו ורמת השרון, להחזיר את עודפי הגבייה לתושבים על ידי הנחה בתעריף המים ולא על ידי העברת הכספים לתקציבי העיריות. טענה זו ביקרו ראשי הערים שנכחו בדיון בטענה שמדובר בתקציבם, ושהם מתנגדים לכך שהממשלה תגדיר להם כיצד לנהל אותו.
באוקטובר השנה יתקיימו הבחירות המוניציפליות, מה שמגדיל את הלחץ של ראשי הערים לקבל את כספי הדיבידנדים לתקציב העירייה. שכן לפי הערכה בשוק, סך הדיבידנדים מתאגידי המים עומדים על כמאה מיליון שקל בשנה.
ביקורת נוספת שנשמעה כנגד רשות המים היא העיכוב במינוי דירקטורים בתאגידים. לדברי ליפשיץ, קידום מינוי דירקטורים נדרש מצריך את אישור ועדת גילאור לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות.
עד שנת 2001 היו הרשויות המקומיות והעיריות אחריות על אספקת המים. בשנה זו עבר חוק תאגידי המים והביוב שקבע כי כל הרשויות המקומיות צריכות להתאגד עד סוף יולי 2007. עם זאת, עד היום 24 רשויות מקומיות לא התאגדו. המטרה של הקמת תאגידי המים היתה להפסיק את המצב שבו הרשויות המקומיות לא השקיעו מספיק בתשתיות המים, והתקציבים הועברו לצרכים אחרים. ראשי עיריות רבים מבקרים את ההחלטה להקמת ישות נפרדת, שכן, בעיניהם, מדובר בתקציבים השייכים לעירייה והממשלה לא צריכה להגדיר לרשות כיצד לנהל אותם.