סגור

המחיר רק עולה: עלות הבחירות - לפחות 2.7 מיליארד שקל

זאת לעומת 2.4 מיליארד בבחירות הקודמות; יום השבתון יעלה כ-1.5 מיליארד שקל, תקציב ועדת הבחירות יגיע לעד מיליארד שקל ותקציב מימון המפלגות - כ-200 מיליון שקל; המדינה תממן את הפריימריז בליכוד, בעבודה ובמרצ, וכן חלק מהוצאות לפיד, שישמש כראש ממשלת המעבר, בבית הפרטי ברמת אביב

עלות הבחירות לכנסת ה-25, שעליהן הוכרז אתמול (ב'), מוערכת בכ-2.7 מיליארד שקל. היא מורכבת מעלות יום השבתון שעומדת על כ-1.5 מיליארד שקל, עלות מוערכת של תקציב ועדת הבחירות המרכזית שיעמוד על 1-0.8 מיליארד שקל (זאת לעומת כ-700 מיליון שקל בבחירות לכנסת ה-24) ומימון המפלגות שיעמוד על כ-200 מיליון שקל. לשם השוואה, העלות הכוללת של הבחירות הקודמות עמדה על 2.4 מיליארד שקל.
כלכליסט צולל למשמעויות הכספיות של הקדמת הבחירות.
1. חובות המפלגות: 155 מיליון שקל
במהלך ארבע מערכות הבחירות האחרונות, נטלו המפלגות הלוואות, ועתה חובותיהן עומדים על 155 מיליון שקל. בעקבות הקדמת הבחירות ינסו במפלגות להקפיא את המשך ההחזר החודשי.

1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
לפיד ובנט מכריזים על הקדמת הבחירות
(אלכס קולומויסקי)
2. מקדמת מימון הבחירות עומדת על מיליון שקל לח"כ
עם הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית 47 ימים לפני הבחירות, תעביר הכנסת מקדמת מימון בחירות לכל מפלגה מכהנת. המדובר במקדמה של כמיליון שקלים עבור כל חבר כנסת.
הליכוד יקבל כ-29 מיליון שקל
יש עתיד - 17 מיליון שקל
ש"ס - 9 מיליון שקל
כחול לבן - 8 מיליון שקל
העבודה, יהדות התורה, ישראל ביתנו, והציונות הדתית - 7 מיליון שקל כל אחת. ישראל ביתנו ממשיכה לקבל את מימון המפלגות בגין ח"כ אלי אבידר אף שהתנתק ממנה.
מרצ, תקווה חדשה, ימינה, והרשימה המשותפת (שמחולקת ל-3 מפלגות) - 6 מיליון שקל כל אחת. אומנם ח"כ עמיחי שיקלי הופרש מימינה אבל מימון המפלגות בגינו מועבר למפלגה.
ח"כ אופיר סופר בהיותו סיעת יחיד יקבל מקדמת מימון של מיליון שקל.
3. המדינה תממן את הפריימריז
לפי חוק שהתקבל בעבר ביוזמתו של ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), הכנסת תממן את המירוץ לפריימריז של חברי הכנסת המכהנים, במפלגות שבוחרות את נציגיהם. המדובר במפלגות הליכוד, שבה 130 אלף מתפקדים, העבודה עם כ-50 אלף מתפקדים ומרצ עם 1,000 חברי ועידה. לפי הערכות כל ח"כ שמתמודד בליכוד יקבל כ-350 אלף שקל ובעבודה - כ-200-250 אלף שקל.
בליכוד 28 חברי כנסת שיתמודדו על מקום ברשימת המפלגה לכנסת הבאה. העלות לתקציב המדינה בגין מימון הפריימריז שלהם כי כ-9.8 מיליון שקל. יו"ר המפלגה בנימין נתניהו לא זכאי למימון המדינה בהתמודדות על ראשות המפלגה.
במפלגת העבודה 6 ח"כים (לא כולל היו"ר מרב מיכאלי). העלות לתקציב המדינה כ-1.2 מיליון שקל. ובמרצ - 6 ח"כים מכהנים יתמודדו - העלות היא כמה מאות אלפי שקלים. אגב, אם ח"כ יאיר גולן (מרצ), יתמודד על ראשות המפלגה הוא לא יהיה זכאי למימון הפריימריז על ידי המדינה.
4. בנט לא זכאי ללשכה כרה"מ לשעבר
רה"מ נפתלי בנט לא יהיה זכאי ללשכה כראש ממשלה לשעבר לאחר גמר כהונתו. המדינה שוכרת לשכה, מעמידה לרשות רה"מ לשעבר שכיהן לפחות שנה וחצי, רכב ונהג ומממנת ארבעה יועצים למשך חמש שנים פרישתו. אורך כהונתו של בנט שנה ושבועיים ועל כן לא יהיה זכאי לתקציב לרה"מ לשעבר.
5. לפיד יזכה למימון כרה"מ
יאיר לפיד יכנס למשרד רה"מ בשבוע הבא לאחר חקיקת החוק לפיזור הכנסת. לפיד הודיע באחרונה שבכוונתו לעבור למעון הרישמי ברחוב בלפור בלא שיפוצים (כמובן לאחר שיוסדרו סידורי הביטחון). בתוקף כך המדינה תממן עבורו את הוצאותיו (מזון, חשמל, מים, ארנונה, תחזוקה שוטפת ועוד) בבית הפרטי שלו ברמת אביב בתל אביב.
6. הח"כים יוצאים לפגרה של ארבעה וחצי חודשים
הכנסת תתפזר ככל הנראה כבר ביום רביעי בעוד שבוע. בהנחה שהבחירות יערכו ב-25 באוקטובר או ב-1 בנובמבר 2022, הח"כים יצאו לפגרה של לפחות ארבעה וחצי חודשים. הכנסת ה-25 תכונן שבועיים לאחר יום הבחירות. בתקופה זו ימשיכו חברי הכנסת לקבל משכורת חודשית של 45 אלף שקל.
7. מענק הסתגלות צנוע
חברי הכנסת החדשים שמכהנים רק בקדנציה הזו ויפרשו מהכנסת ה-24 יקבלו מענק הסתגלות צנוע של כ-11 אלף שקל. מענק ההסתגלות בגובה משכורת חודשית של חבר כנסת בגובה 45 אלף שקל משולם לפורשים החל מהשנה השנייה לכהונה לפי הוותק. מאחר שהכנסת הנוכחית הוקמה ב-6 באפריל 2021 והם זכאים למענק החל מאפריל 2022, אזי הח"כים יקבלו מענק הסתגלות בגין שלושה חודשי כהונה בלבד.
חברי כנסת ותיקים שיפרשו מהכנסת יקבלו מענק הסתגלות של עד 270 אלף שקל. המדובר במענק של 45 אלף שקל עבור כל שנת כהונה החל מהשנה השנייה.
8. נבחרת הדירקטורים להקפאה
לאחר פיזור הכנסת יוקפאו הליכי מינויים של דירקטורים חדשים בחברות הממשלתיות כי בתקופת הבחירות השרים לא יכולים לבצע מינויים חדשים. הקמתה של נבחרת הדירקטורים, מקרבה יכולים השרים לאייש את משרות הדירקטורים בחברות הממשלתית עוד לא הושלמה. כפי שחשף כלכליסט, כ-12 אלף מועמדים הגישו מועמדות.
9. פעילות ועדות הכנסת בפגרה
עם תחילתה בסוף השבוע הבא של פגרת הבחירות תיפסק בעצם עבודתה של הכנסת. במקרים מיוחדים ניתן לכנס את המליאה לדיונים אבל רוב ועדות הכנסת מפסיקות להתכנס. שלוש ועדות ימשיכו לתפקד בפגרת הבחירות: ועדת הכספים, ועדת הכנסת, וועדת חוץ וביטחון. ועדת הכספים תתבקש לאשר שורה של העברות תקציביות מסעיף לסעיף במיליארדי שקלים.
10. הקפאת מינויים ממשלתיים
עם פיזור הכנסת יוקפא ביצועם של מינויים ממשלתיים. שר הביטחון בני גנץ ינסה להביא ביום א' הקרוב לאישור הממשלה מינויו של רמטכ"ל חדש במקומו של אביב כוכבי.
עם זאת, לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה הליכי מינוי של משרה ממשלתית שהוגשו לוועדה לבדיקת מינויים בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור לפני חקיקת החוק לפיזור הכנסת - יימשכו. שר הרווחה מאיר כהן כבר הגיש לוועדה את בקשתו למנות את פרופ' יובל אלבשן כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. ישיבת הוועדה בעניינו צפויה להתקיים ב-30 ביוני 2022 אלא אם תוקדם. גורמים ממשלתיים אמרו כי אלבשן פעיל חברתי הוא מנוי ראוי ומקצועי שינהיג "רוח חדשה" במוסד.
זאת ועוד: משרה ממשלתית שתתפנה בתקופת הבחירות בדרגת מנכ"ל או ראש אגף לא תאויש במשרה קבועה עד להקמתה של הממשלה החדשה.