סגור

בלעדי
12 אלף מתחרים על 1,100 מקומות בנבחרת הדירקטורים

ביקוש גבוה לנבחרת הדירקטורים שמרעננת את שורותיה לאחר חמש שנים. בחברות הממשלתיות חסרים 494 דירקטורים, והמיון אמור להסתיים בחודש מאי. כ־400 דירקטורים מכהנים יפרשו עם הצגת הנבחרת החדשה

12 אלף איש הגישו את מועמדותם לכהן בנבחרת הדירקטורים של רשות החברות הממשלתיות - מאגר של מועמדים לכהונה בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות - מתוכם ייבחרו רק 1,100, כך נודע ל"כלכליסט".

בשל המספר הגבוה של המועמדים, גויסו עובדי רשות החברות לסייע בראיונות, והם עושים זאת ל־2,000 מהמועמדים. אחד המראיינים הוא רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, שמנהל באינטנסיביות את הרשות כממלא מקום, עד לאישור הצפוי בקרוב של הממשלה למינויה של מיכל רוזנבוים למנהלת רשות החברות.

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב והמיועדת לניהול רשות החברות מיכל רוזנבוים
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב והמיועדת לניהול רשות החברות מיכל רוזנבוים
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב והמיועדת לניהול רשות החברות מיכל רוזנבוים
(צילומים: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)

ברשות מקווים לסיים את שלב הראיונות עד חג הפסח שיחול באמצע חודש אפריל, כך שיהיה ניתן להציג את 1,100 חברי הנבחרת החדשה כבר בחודש מאי 2022.
כהונתם של כ־400 מחברי נבחרת הדירקטורים הקיימת תפוג עם הצגתה של הנבחרת החדשה, זאת לאחר חמש שנים שבהן לא רוענן המאגר. ב־2014 התמודדו על מקום בנבחרת הדירקטורים כ־7,100 מועמדים ונבחרו 500, וב־2015 התמודדו יותר מ־13 אלף מועמדים, מתוכם נכנסו למאגר 500. בפני חברי הנבחרת הנוכחית עמדה האפשרות להגיש מחדש מועמדות לנבחרת החדשה. כלומר דירקטור מכהן בחברה ממשלתית שירצה להתמנות לתפקיד בחברה אחרת יחויב להיות בנבחרת החדשה.
הביקוש הגבוה של מועמדים לכהן כדירקטורים בחברות הממשלתיות מוסבר בכך שמדובר במשרות יוקרתיות ובעלות השפעה, במיוחד בחברות הגדולות כדוגמת חברת החשמל, התעשייה האווירית והתעשיות הביטחוניות, הנמלים, הדואר ועוד.
2 צפייה בגלריה
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל ועידת התחזיות
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל ועידת התחזיות
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל הקודם. התפקיד לא אויש מאז עזיבתו באוגוסט
(צילום: אולפן כלכליסט)

"כלכליסט" חשף השבוע שבחברות הממשלתיות ישנן, נכון להיום, 494 משרות פנויות של דירקטורים. מדובר בכמחצית מהיקף המשרות בדירקטוריונים בחברות הממשלתיות. להלן כמה דוגמאות: באלתא חסרים 6 דירקטורים (כולל היו"ר), בשלוש חברות של רפאל חסרים 9 דירקטורים, בחברת החשמל חסרים 11 דירקטורים (כולל היו"ר), בדואר ישראל חסרים 5 דירקטורים, בנמלי אשדוד וחיפה חסרים 4 דירקטורים בכל חברה, בחברת נתיבי איילון חסרים 7 מתוך 9 דירקטורים, בחברת נת"ע חסרים 8 דירקטורים מתוך 10, ברכבת ישראל ובחברת פיתוח מפעלי הרכבת יש רק חבר דירקטוריון אחד וחסרים 6 בכל אחת, והרשימה ארוכה.
הרשות מתנהלת זה שנה ו־3 חודשים בלא מנהל קבוע לאחר שינקי קוינט ששימש כמנהל פרש עת מונה בדצמבר 2020 למנהל רשות מקרקעי ישראל. בחצי השנה האחרונה משמש, כאמור, בלינקוב כממלא מקום מנהל הרשות (למעט מינויים).
רוזנבוים, שמיועדת לעמוד בראש הרשות, נבחרה על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, לאחר שקיבל המלצות על שלושה מועמדים מוועדת איתור בראשות אילן שוחט, מנכ"ל משרד הנגב והגליל. רוזנבוים עוברת כעת תחקירים ביטחוניים לצורך קבלת סיווג ביטחוני. הכוונה היא להגיש את המינוי לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב, אם יושלם הבידוק הביטחוני.
נבחרת הדירקטורים היא מאגר של מועמדים לדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. המאגר נועד לאתר באופן שוויוני, פומבי ותחרותי מועמדים ראויים. מאז 2017 לא רוענן המאגר הזה וכעת מוקם מאגר חדש שממנו יוכלו השרים למנות דירקטורים בחברות שעליהן הם מופקדים. מי שהגו ב־2013 את הרעיון להקים נבחרת דירקטורים הוא יאיר לפיד בהיותו שר האוצר ומנהל רשות החברות דאז אורי יוגב במגמה להכניס הליך נקי ומקצועי במינוי הדירקטורים לאחר שנים רבות שבהן חלק מהדירקטורים שמונו על ידי השרים נפסלו בשל זיקתם הפוליטית לשר הממנה או בשל שניסיונם ומומחיותם לא תאמו את הנדרש מדירקטור.